| Komisyon Adı | : | SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONU |
| Konu | : | Sağlıkla İlgili Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi(2/1186) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 07 .11.2018 |
KANİ BEKO (İzmir) - Aslında bu geç saatte konuşmak istemiyordum ama bir ara aile hekimleri beni ziyarete geldi, kısa bir konuşma yapmamı istedikleri için ben de söz hakkı aldım, kusura bakmayın.
Aile hekimleri için getirilmek istenen 65 yaş kısıtlamasının teklif metninden çıkarılması, 4/B'ye yapılan atfın değiştirilmesi, işsizlik sigortasına ilişkin hükmün teklif metninden çıkarılması gerekmektedir. Aile hekimliği uygulamalarını yürütecek aile hekimi ve aile sağlığı elemanlarının çalışmalarının 65 yaşla sınırlandırıldığı görülmektedir. 694 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle hekimler için yaş sınırı 72 olarak düzenlenmişken görevin gerekli niteliği ne olduğu belirlenmeksizin ve 65 yaşın üzerindeki hekimlerin bu nitelikten hangisini taşımadığı ortaya konulmaksızın çalışma hak ve özgürlüğünü kısıtlayacak biçimde yaş ayrımcılığına dayalı bir düzenleme yapılmıştır. Kamu görevlisi olmayanlar yönünden sözleşmeyle çalıştırılan personel hakkında 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu hükümlerinin uygulanmayacağına dair düzenleme de işsizliğe karşı korunma hakkının ve Anayasa'da tanımlanan kişinin maddi ve manevi varlığını koruma ve geliştirme hakkının ihlali niteliğindedir. Aile hekimlerinin ferden ya da birlikte personel istihdam edilebileceğine ve işveren olabileceğine dair düzenleme birinci basamak sağlık hizmetinin özelleştirildiğinin açık göstergesi olacaktır. Bu düzenlemenin hâlihazırda işveren sicil numarası verildiği ve aile sağlığı merkezi giderleri için yapılan ödemeden personel çalıştırabileceğine dair yönetmelik hükümlerine yasal dayanak amacıyla getirildiği anlaşılmıştır. Aile hekimlerinin izinlerinin yıl içinde kullanılması zorunluluğu kullanılmayan izin haklarının düşmesine yol açacaktır. Devlet memurlarında korunan bu hakkın aile hekimlerine tanınmamasının hukuken kabul edilebilir bir yanı kesinlikle yoktur. Kongre izninin yasada açıkça belirtilmesi yerinde olmakla birlikte Devlet Memurları Kanunu'nda on gün olarak belirlenen ve ihtiyaç hâlinde bir on gün daha verilebileceği düzenlenen mazeret izni süresinin aile hekimleri için beş gün olarak belirlenmesinin haklı gerekçesi kesinlikle yoktur. Son olarak, aile hekimlerinin değiştirilebileceğine dair yapılacak düzenlemeye toplum sağlığını tehdit eden unsurların tespit edilebilmesi bakımından bölge esası dikkate alınarak değişiklik yapılabileceğinin belirtilmesinde de yarar olduğu değerlendirmesi yapılmaktadır.
Teşekkür ediyorum.