| Komisyon Adı | : | SAĞLIK, AİLE, ÇALIŞMA VE SOSYAL İŞLER KOMİSYONU |
| Konu | : | Sağlıkla İlgili Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi(2/1186) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 07 .11.2018 |
ALİ FAZIL KASAP (Kütahya) - Şimdi, 5258 sayılı Kanun'un 5'nci maddesinin (1)'inci fıkrası: "Aile hekimliği uygulaması kapsamında kişilerin aile hekimine kaydı yapılır. Sağlık Bakanlığınca belirlenen süre sonunda kişiler aile hekimlerini değiştirebilirler veya sağlık hizmet planlamasına uygun olarak Sağlık Bakanlığı kişilerin aile hekimini değiştirebilir. Her bir aile hekimi için kayıtlı kişi sayısı, coğrafi şartlar, sağlık hizmet planlaması gibi kriterler esas alınarak, Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü alınarak Sağlık Bakanlığınca belirlenen şekilde değiştirilmektedir veya sağlık hizmet planlamasına uygun olarak Sağlık Bakanlığı kişilerin aile hekimini değiştirebilir." Aile hekimliği sisteminde, kişilerin, vatandaşların istediği hekimi seçmesi temel prensiptir ve anayasal haktır. Bu anayasal hakkın vatandaşın elinden alınması nedeniyle, Sağlık Bakanlığının yeni açtığı sıfır nüfuslu birimlere diğer aile hekimlerine kayıtlı kişilerin geçmek istememesi nedeniyle birimleri iptal etmek zorunda kalan yerler söz konusudur. İyi planlama yapılamaması nedeniyle, madde gerekçesinde belirtilen kişilerin yer değiştirmek amacıyla bir ile veya ilçeye ikâmet amacıyla gittikleri hâlde aile hekimini değiştirmemektedirler. Bu nedenle, koruyucu hizmet olan gebe izleme ve aşılamalar aksamaktadır, kargaşaya sebep olmaktadır. Bundan dolayı aile hekimine başvurduklarında kayıtların aile hekiminden alınması, bunun belli bir süre zarfında yapılması, bir süre tanınması gerekmektedir. Aile hekimi çalışmalarından nüfus sayısına göre ücret alınması dolayısıyla aile hekimi planlamasının da bu doğrultuda yapılması, aile hekimliğinde çalışan arkadaşların hak kaybına uğramaması gerekmektedir. Ancak getirilmek istenen gerek 29'uncu maddede gerekse 30'uncu maddede bahsedilen şöyle bir şey var: "Aile hekimliği uzmanlık eğitimi veren vakıf üniversiteleri ile Sağlık Bakanlığı arasında bu maddenin birinci fıkrası kapsamında, kurumsal sözleşme yapılabilir ve sekizinci fıkradaki usul ve esaslara göre üniversite hesabına ödeme yapılır." diye bir kavram var. Bu ikisi birbiriyle ilintili. Sayın Başkanım, Sayın Komisyon üyeleri; buradaki hadise şu: Bir defa ücretsiz olan birinci basamak hizmetleri, bir ticari işletme mantığıyla düşünüyorsunuz, artı ödeme yapılır deniliyor. Bakın, orada vakıf üniversiteleri ve uzmanlık eğitimi veren özel üniversiteler de dâhil olmuş oluyor böylelikle. Burada planlamanın olup olmadığı, bir planlama dâhilinde bunların aile sağlığı hizmeti yapıp yapmayacakları konusunda net bir açıklık yok. "Ücret ödenir." deniyor orada. Bundan dolayı bu maddenin, bu gerekçelerden dolayı tamamen çekilmesi taraftarıyım. İkisinin de 28 ve 30.
Teşekkür ediyorum.