KOMİSYON KONUŞMASI

ESİN KARA (Konya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sayın Genel Müdürüm ve Yönetim Kurulumuz, hoş geldiniz Komisyonumuza.

Benim sorularım yazılı olarak cevaplanırsa daha mutlu olacağım.

Bilançonuza baktığımız zaman, 2015 ve 2016 karşılaştırmalı bilançonuzda şüpheli ticari alacaklarda 2015 yılında 1 milyar 37 milyon 789 bin 778 TL, 2016 yılında 1 milyar 121 milyon 644 bin 152 TL; aynı şekilde, yaklaşık rakamlar görülmektedir. Yine, 2015 ve 2016 bilançolarında diğer alacaklar bölümünde 2015'te 19 milyon 244 bin 530 TL, 2016 yılında 19 milyon 261 bin 147 TL bulunmakta. Bunlar toplandığı zaman yaklaşık 2,83 milyar TL'lik bir tutar ediyor. Az önce siz 1,47 milyar liralık bir yatırımdan bahsettiniz. Bu, şüpheli ticari alacaklar Vergi Usul Kanunu'na göre belirtilmiştir, bir defadan fazla yazılı olarak istenmiştir ya da dava ve icra konusu aşamasındaysa şüpheli ticari alacaklar kalemine alınır. Bu alacaklar ne aşamadadır? Alınırsa demek ki 1,47 milyardan çok daha fazla yatırımlar yapma şansımız olacak.

Yine, bilançoda sayım ve tesellüm noksanları ve fazlalıklarıyla ilgili olarak, Sayıştay raporuna baktığım zaman şöyle bir açıklama bulunuyor, diyor ki: "Kuruluşta Doğal Gaz İşletmeleri Bölge Müdürlüğünün doğal gaz iletim hizmetleriyle ilgili olarak ölçülebilen operasyon kayıpları ile pozitif ve negatif ölçüm farkları meydana gelmekte ve aylık olarak operasyon kayıpları ile ölçülemeyen pozitif ölçüm farkları diğer dönen varlıklarda sayım ve tesellüm noksanları hesabında; ölçülemeyen negatif ölçüm farkları da diğer kısa vadeli yabancı kaynaklar grubunda sayım ve tesellüm fazlalıkları hesabında incelenmektedir." Bunların nedenleri nelerdir? Aynı anda bilançoda hem fazlalık hem noksanlık görülmekte, 2016'da ise sadece sayım ve tesellüm noksanlıkları bulunmaktadır.

Diğer bir dikkatimi çeken husus, kısa vadeli yabancı kaynaklar grubunda diğer çeşitli yabancı kaynaklar hesabında 176.724 TL'lik bir tutar var. Bunun da açıklaması sayfa 176'da verilmiş, denilmiş ki: "Bu hesapta yer alan 177 bin TL'nin tamamı, LNG İşletme Müdürlüğü muhasebe kayıtları ile mal ve hizmet alımı gerçekleştirdiği firmaların muhasebe kayıtları arasında kuruluş lehine görülen olumlu farklar olup bakiyelerin bu hesaba aktarıldığı söylenmiştir." Şimdi, muhasebede kayıt düzeni tektir, belgeler üzerinden yapılır. Eğer ihtimal dâhilinde olan şeyler varsa bilanço dipnotlarında açıklanır ya da gelir tablosunun dipnotlarında açıklanır. Tahakkuk eden bir şeyler varsa gelir ya da gider tahakkukları hesabında muhasebeleştirilir. Buradaki bakiyelerde acaba muhasebe departmanımızda bir iç kontrol sisteminin eksikliği mi söz konusudur? Benim aklıma gelen bu oldu.

Yine, bir mali müşavir olarak dikkatimi şu çekti: 370 ve 371 hesapları yani bilanço bazında konuşursak -rakamları da vermek istiyorum- dönem kârı vergi ve yasal yükümlülüğü ve bunların karşılıkları, üçer aylık geçici vergi dönemlerinde biz vergi öderiz ve kurumların nisan ayında kurumlar vergisi çıkar. İlk üç ayda ödemiş olduğumuz eksi kalem olarak, 371 hesapta yani dönemin net ödenen, peşin ödenen vergileri eksi görülür.

Ben bilançomuzu incelediğim zaman, 1 milyar 998 milyon 930 bin 4 bin 585 TL aynı rakamda ödenmiş olarak görünüyor. Vergi çıkmış ödenmiş. Bu olabilir. Neden olabilir? Eğer sizin tevkifat yoluyla, kesinti yoluyla, hak ediş yoluyla istihkaklarınız varsa olabilir, tabii, bunun bire bir, yüzde yüz karşılaması mucize olabilir.

Bu noktada baktığımız zaman, eğer tekrar tevkifat alacağımız varsa, 136 hesapta yani devletten alacaklar, iade alınacaklar bölümünde yer alması lazım. Özellikle kontrol ettim, herhangi bir iade alacağı göremedim. Acaba, yine, muhasebe departmanımızda bir sıkıntı mı var çünkü ben, BOTAŞ'ın hesapları ve sinen açıklamalarından dolayı çok teşekkür ediyorum. Sadece bilgi amaçlı verilirse bilgileniriz.

Teşekkür ederim.