| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/1369) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 05 .12.2018 |
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Teşekkürler Sayın Başkan.
Şimdi, bu maddeyle ilgili düzenlemede Cumhurbaşkanı, ayrıca "Cumhurbaşkanı birinci fıkrada yer alan süreleri bitiminden itibaren..." diye yetki devam ediyor, "...beş yıla kadar uzatmaya yetkilidir." Tabii süreler belirtiliyor, bu düzenlemenin Anayasa'ya uygun olup olmadığını sorgulamamız gerekir. Ben bunu sizlerin yanlış olarak telaffuz ettiği "Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi" deyimini kullanarak değil de 6771 sayılı Anayasa Değişikliği Kanunu'nun getirdiği düzenlemelere uygun olup olmadığı şeklinde belirteceğim.
Şimdi, burada, bu düzenlemenin ilgilendirdiği maddeler Anayasa 2, Anayasa 11, Anayasa 73, Anayasa 104. Şimdi, Anayasa 104'te Cumhurbaşkanına çeşitli yetkiler veriliyor. Özellikle Cumhurbaşkanlığı kararnamesi yetkisi ve onun da sınırları belirtiliyor. Burada "Cumhurbaşkanına verilir." denirken kişiselleştirilmenin ötesinde hangi işlem kategorisiyle Cumhurbaşkanı bunu yapacak? Bir kez hukuk düzeni açısından buna ihtiyacımız var. Yani 104'üncü madde 6771 sayılı Kanun "Cumhurbaşkanı her konudü yetkilidir." diye bir hüküm öngörmüyor, o da çok geniş olmakla birlikte Anayasa bunun sınırlarını koyuyor.
İkincisi ise bu tamamen vergiyle ilgili bir işlemdir, orada açıkça Anayasa'nın ikinci kısmının birinci, ikinci ve dördüncü bölümü Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle düzenlenemez." diyor dolayısıyla bu konu dördüncü bölüme giriyor. Hâliyle Cumhurbaşkanının kararnamesiyle düzenlenemediğine göre, hiçbir işlemiyle düzenlenemez demektir. 3'üncü Anayasa maddesi madde 11'dir, Anayasa'nın üstünlüğü ve bağlayıcılığı ve nihayet, en sonuncusu Anayasa madde 2'dir, hukuk devletidir. Şimdi bu açıdan bakıldığı zaman siz "Cumhurbaşkanı" kavramını yazarsanız yasaya sürekli, o zaman madde 2'deki "Türkiye Cumhuriyeti insan haklarına dayanan demokratik, laik, sosyal bir hukuk devletidir." kavramından uzaklaşıyorsunuz "Türkiye Cumhuriyeti bir Cumhurbaşkanı devletidir." mecrasına gidiyorsunuz ki o zaman Türkiye Cumhuriyeti tüzel kişiliğini de haiz olmayan bir devlettir, bir kişi devletidir. Şimdi, böyle bir tehlike var ve ben "Cumhurbaşkanı hükûmet sistemine uyum adı altında" diyen sayın üyelerin -her ne kadar Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemi kavramı anayasal bir kavram olmasa da- bunu kastettiklerini zannetmiyorum yani "Türkiye Cumhuriyeti bir kişi devletidir." demek istediklerini zannetmiyorum ama bu şekilde bir formülasyon yapmak esasen Anayasa'nın belirttiğim başta 4 maddesine, 2, 11, 73, 104'üncü maddesine aykırı olduğu gibi "Türkiye Cumhuriyeti bir tüzel kişiliği haiz değildir, Türkiye Cumhuriyeti bir kişi devletidir." şeklinde bir riske sonuca da kayar. Bu nedenle bu alan 6771 sayılı Anayasa Değişikliği Kanunu'na aykırıdır. Bunu lütfen hukuki bir deyime kavuşturalım.
Teşekkür ederim.