| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2025 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi (1/278) ve 2023 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifi (1/277) ile Sayıştay tezkereleri a) Gençlik ve Spor Bakanlığı b) Spor Toto Teşkilat Başkanlığı |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 05 .11.2024 |
AYYÜCE TÜRKEŞ TAŞ (Adana) - Teşekkür ederim Başkanım.
Sayın Gençlik ve Spor Bakanım, değerli bürokratlar, kıymetli milletvekilleri ve katılımcılar; ben de hepinizi saygıyla selamlıyorum. 2025 yılı Bakanlığınızın bütçesinin hayırlı olmasını temenni ediyorum.
Öncelikle Türkiye Cumhuriyeti'nin genç nüfusunun her alanda olduğu gibi spor ve gençlik politikalarında da öncelikli olarak ele alınması gerektiğinin altını çizmek isterim. Gençler, bir ülkenin geleceğini şekillendiren en değerli kaynaktır. Bu nedenle, onlara yönelik politikalar yalnızca bugün için değil, yarının Türkiyesi için de büyük bir anlam taşımaktadır. Türkiye, genç nüfusuyla dünyanın en genç ülkelerinden biridir. Bu genç nüfus sadece sayısal olarak değil, aynı zamanda dinamizmi, enerjisi ve yenilikçi bakış açılarıyla da toplumun en değerli kesimlerinden biridir ancak bu büyük potansiyel yeterince doğru şekilde kullanılmazsa sorunlara yol açabilir.
Bugün, ülkemizin karşı karşıya olduğu en büyük zorluklardan biri, gençlerimizin işsizlik, eğitim ve sosyal sorunlarla mücadele etmesi ve maalesef, bunların sonucunda da uyuşturucu ve benzeri kötü alışkanlıklara eğilimin artmasıdır. Dolayısıyla Gençlik ve Spor Bakanlığının 2025 bütçesinde bu sorunlara çözüm getirecek projelere daha fazla yer vermesi gerekmektedir. İYİ Parti olarak biz, gençlerimizin sadece sporla değil, aynı zamanda eğitim ve istihdamla da güçlü bir şekilde desteklenmesi gerektiğine inanıyoruz.
Gençlerimizin karşılaştığı en büyük sorunlardan biri, işsizlik ve nitelikli iş gücü eksikliğidir. Bu noktada Gençlik ve Spor Bakanlığına bağlı kurumların sadece spor altyapılarını güçlendirmekle kalmaması, aynı zamanda gençlerin iş gücü piyasasına dâhil olacağı eğitim programlarını da açmaları gerektiğini, istihdam olanaklarını arttırma yönünde daha fazla kaynak ayırmaları gerektiğini düşünüyoruz. Özellikle üniversite öğrencileri, yeni mezunlar ve genç girişimciler için iş hayatına atılmalarını kolaylaştıracak politikaların da artması gerekmektedir.
Spor, gençlerimizin fiziksel, ruhsal ve sosyal gelişimlerini önemli ölçüde etkileyen bir araçtır. 2025 yılı bütçesinde sadece profesyonel sporcuların değil, aynı zamanda her yaştan gencin spor yapabileceği alanların artması ve halkın daha fazla spora yönlendirilmesi gerektiğine inanmaktayız. Bu noktada, spor altyapılarının yalnızca büyük şehirlerde değil, kırsal ve ulaşımı zor bölgelerde de artması büyük önem taşımaktadır.
Hepimizin feryat ettiği madde bağımlılığından gençlerimizi kurtarmak veya buna başlamasını engellemek için en güzel faaliyetlerden biri olan spor; depresyon, anksiyete gibi psikolojik sorunlarla mücadele üzerinde de ciddi olarak etkilidir. Bakanlık, gençlerin sporla hem fiziksel hem de ruhsal olarak sağlıklı bir hayat sürmelerine olanak tanıyacak projelere daha fazla bütçe ayırmalıdır.
Spor, sadece bazı kesimlerin değil, tüm gençlerin hakkıdır ancak maalesef ülkemizde spora erişim konusunda ciddi eşitsizlikler bulunmaktadır. Büyükşehirlerdeki gençlerin spor imkânlarına daha kolay ulaşabiliyor olması, kırsal bölgelerdeki gençler için bu imkânların daha sınırlı olması gayet açıktır. Bunun yanı sıra, kadın gençlerimizin sporla tanışma oranı da oldukça düşüktür. Bizler, sporu toplumun her kesimine yaymak için Gençlik ve Spor Bakanlığının 2025 bütçesinde eşitlikçi bir yaklaşım sergilemesi gerektiğini de savunuyoruz. Kadınların, engellilerin ve dezavantajlı grupların spor yapabilmesi için özel projeler geliştirmek, bunu daha da fazlalaştırmak gerekmektedir. Bu grupların spor yapabilmesi için gerekli olan altyapı yatırımları, donanım ve destekler ciddi olarak arttırılmalıdır.
Gençlik ve Spor Bakanlığının 2025 yılı bütçesi halkın vergileriyle oluşturulmuştur. Dolayısıyla bu bütçenin verimli ve şeffaf bir şekilde kullanılması gerekmektedir. Bakanlık, gerçekleştireceği projelerde denetim mekanizmalarını güçlendirmeli ve bütçenin her bir kaleminin nereye harcandığını net bir şekilde kamuoyuna açıklamalıdır. Mesela, burada Sayın Bakana sormak isterim: 2024 yılında "kâr amacı gütmeyen kuruluşlara yapılan transfer" adı altında hangi dernek ve vakıflara kamu kaynağı aktarılmıştır? Yine sormak isterim: Sermaye transferi kaleminin son iki yıldır fahiş artışının sebebi nedir ve 2024 yılında bu kalem altında ayrılan rakam hangi kurum ve kuruluşlara kullandırılmıştır?
Bakanlık tarafından geliştirilen projelerin etkinliği sadece niceliksel olarak değil, niteliksel olarak da değerlendirilmelidir. Ayrıca, spor tesisleri ve gençlik merkezleri gibi projelere yapılan yatırımların sadece inşa etmekle sınırlı kalmaması gerekmektedir. Bu tesisler ve merkezler gençlerimize gerçek anlamda fayda sağlayacak şekilde işletilmeli, sürdürülebilirlikleri sağlanmalı ve toplum tarafından da aktif şekilde kullanılabilir hâle getirilmelidir. Burada anlatılan ve yapıldığı söylenilen hizmetler için ben de Sayın Bakana teşekkür ediyorum ancak genel olarak şunu belirtmek istiyorum: Bu anlatılanların, yirmi iki yıl bu ülkeyi yöneten bir iktidarın, daha doğrusu hâlihazırda olan herhangi bir iktidarın zaten yapması gereken rutin işler olduğunu belirtmek istiyorum. Biz ülke olarak maalesef, dünyada gençlerimize sunduğumuz imkânlar açısından kendimizi başarılı olarak gösterirsek gerçekten kendimizi ciddi oranda kandırmış oluruz. Bunun ispatı da ülkemizden kaçmak isteyen -yani bu tabiri kullanmak istemem ama- maalesef ciddi miktarda genç bir nüfusa sahip olmamız. Bunu da engellemek için bir şey yapmak istenildiğini ya da bir planı ben bu bütçe görüşmelerinde ne yazık ki fark edemedim.
Yurt konusuna ben de değinmek istiyorum. O konuda da çizilen pembe tabloyu maalesef ben yine göremiyorum. Bugün Türkiye'deki yurtların büyük bir kısmı öğrencilerin temel yaşam haklarını sağlamakta yetersiz kalmakta. Oysaki gençlerimizin bu ülkenin geleceğini şekillendirecek bireyler olarak gelişebilmesi için en temel ihtiyaçları olan barınma, hijyen, güvenlik ve mahremiyetin sağlanması gerekmektedir. Ben de seçim bölgem olan Adana'dan bir örnek vermek istiyorum: Adana'daki Fevzi Çakmak Kız Öğrenci Yurdu'na bakarak bile ülkemizdeki yurtların durumunu ve yetersizliğini görmek olanaklıdır. Bu yurtta öğrencilerimiz 4 kişilik odalarda nefes bile almakta zorlanmakta, 2 kişi aynı anda kıyafet değiştirememekte, ranzalara çamaşır asmak zorunda kalmakta, ortak banyoların, tuvaletlerin hijyeninden tutun da mahremiyet eksikliğine kadar ciddi sorunlarla karşı karşıya kalmaktadırlar. Öyle ki 96 öğrenciye yalnızca 3 banyonun düşmesi kabul edilebilir bir durum değildir. Bu gençler eğitim almak, geleceğimizi inşa etmek için yurda yerleşiyorlar ancak karşılaştıkları insanlık dışı koşullar onları hayal kırıklığına uğratıyor. Sabah diş fırçalamak için sıra beklemek, kıyafetleri çalınma korkusuyla dışarı asmamak zorunda kalmak bu öğrencilerimize reva görülen koşullar olmamalıdır. Ülkemizin gençleri bu şartlar altında nasıl huzurla eğitimlerine odaklanabilir?
Gençlerimiz ülkelerimizin yarınlarının liderleridir, bu nedenle Gençlik ve Spor Bakanlığının 2025 yılı bütçesinde gençlerimizin karşılaştığı sorunlara çözümler üretmekte, onların eğitimini, sağlığını, istihdamını ve sosyal gelişimini desteklemekte öncelikli davranmalıdır. Biz İYİ Parti olarak gençlerimize dair her türlü projeye destek vermeye ancak bu projelerin gerçekten onların ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde hayata geçmesi için gereken denetimleri sağlamaya kararlıyız. Hep birlikte daha güçlü bir Türkiye için, daha mutlu bir gençlik için Gençlik ve Spor Bakanlığının 2025 bütçesinin gençlerimizin potansiyelini en iyi şekilde kullanabilecekleri, hak ettikleri fırsatları bulabilecekleri bir şekilde hazırlanması gerektiğini burada bir daha vurgulamak istiyorum.
Teşekkür ediyorum.