KOMİSYON KONUŞMASI

MEHMET MUŞ (İstanbul) - Sayın Başkan, Plan ve Bütçe Komisyonunun çok değerli üyeleri, değerli milletvekilleri; ben de hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum.

Bugün, Karayolları Trafik Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Teklif'imizle Plan ve Bütçe Komisyonumuzda toplanmış bulunmaktayız. Teklifimiz, yürütme ve yürürlük maddeleri dâhil olmak üzere toplam 10 maddeden oluşmaktadır. Teklifimizde kara yolları trafik düzenlemelerine dair iki madde bulunmaktadır. 1'inci ve 3'üncü maddeyle yapılan düzenlemelerde vatandaşlarımızdan gelen yoğun talepler dikkate alınmış ve trafik cezalarına yönelik bazı muafiyetler ile trafik ceza artışlarını bir yıllığına erteleyen hükümler getirilmiştir.

Getirdiğimiz teklifin 1'inci maddesiyle, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nun ek 3'üncü maddesinde bulunan, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'ndaki fiiller için "Her takvim yılı başından geçerli olmak üzere önceki yılda uygulanan mutlak ceza tutarları o yıl için Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca tespit ve ilan olunan yeniden değerleme oranında artırılır." hükmünün 2019 yılı için uygulanmaması teklif edilmiştir.

Teklifimizde 3'üncü maddeyle, ikinci sınıf yani aks mesafesi -iki tekerlek arasındaki mesafe- 3,20 metrenin üzerinde olan araçların ikinci köprüden geçişiyle oluşan cezaların silinmesini ve bu ceza kapsamında tahsil edilen para cezalarının iadesini teklif ediyoruz.

Teklifimizdeki 4'üncü maddeyle, kamuoyunda büyükşehir yasası olarak bilenen 6360 sayılı Yasa'yla On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi ilçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un geçici 1'inci maddesinin (15)'inci fıkrası kapsamında tüzel kişiliği kaldırılan köylere sağlanan bazı istisnalara süre uzatımı getirilmiştir.

Emlak Vergisi Kanunu'na göre alınması gereken emlak vergisi ile Belediye Gelirleri Kanunu uyarınca alınması gereken vergi, harç ve katılım paylarına ilişkin istisna süresi ile bu yerlerde içme ve kullanma suları için ücretin en düşük tarifenin yüzde 25'ini geçemeyecek şekilde belirlenmesine ilişkin uygulama süresinin 31/12/2022 tarihine kadar uzatılması teklif edilmiştir.

7'nci maddeyle amacımız, önümüzdeki yerel seçimlere iki ay gibi kısa bir süre kala Yüksek Seçim Kurulunda yaşanacak üye değişiminin seçim çalışmalarını aksatmasının önüne geçmektir. Bilindiği üzere Yüksek Seçim Kurulunun toplam 11 üyesinin 6 tanesinin görev süresi 1 Ocak 2019 tarihinde dolmaktadır. Yerel seçim sürecine girdiğimiz bu aşamada seçim öncesi tüm hazırlıkları yapan tecrübeli üyelerin ayrılıp yerlerine yeni üyelerin gelmesi seçim çalışmalarını aksatma riski taşımaktadır. Bu sebeple teklifimizde, Yüksek Seçim Kurulu mevcut üyelerinin görev sürelerinin bir yıl uzatılması teklif edilmiştir. Böylece kurul üyelerinden 2019 yılında görevi sona ereceklerin yerine 2020 yılında, 2020 yılında görevi sona ereceklerin yerine 2023 yılında yenileme seçimi yapılması öngörülmektedir. Bu düzenleme ilk kez yapılmış bir düzenleme değildir. Geçmişte bu ve buna benzer sebeplerle 1979, 1987, 1997 ve 1999 yıllarında Yüksek Seçim Kurulu üyelerinin görev süresinin uzatıldığı da bilinmektedir.

Teklifimizin 5 ve 6'ncı maddeleri sermaye piyasalarına yönelik düzenlemelerdir. 28 Kasım 2017 tarihinde eklenilen 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu'nun 16'ncı maddesinin (3)'üncü fıkrasında, pay sahibi sayısı en az 500 olan kooperatiflerin paylarının halka arz olunmuş sayıldığı ve bu ortaklıkların halka açık ortaklık hükümlerine de tabi olduğu hüküm altına alınmıştı. İlgili fıkrada kooperatif birliklerinin ve kooperatif merkez birliklerinin de aynı kapsamda işlem göreceği tereddütleri bulunmaktadır. Teklifimizdeki 5'inci maddeyle bu tereddütleri ortadan kaldıracak bir şekilde kooperatif birliklerinin ve kooperatif merkez birliklerinin de paylarının halka arz olunmuş sayıldığı ve bu ortaklıkların halka açık ortaklık hükümlerine tabi olduğunun hüküm altına alınması teklif edilmiştir.

Bankaların sermaye yapılarını güçlendirmek amacıyla bankalar tarafından başlıca iki tür tedbir alınabilmektedir. Bunlardan birincisi nakit sermaye artırımı, ikincisi ise öz kaynak hesaplamasına dâhil edilecek sermaye benzeri borçlanma araçları ihracıdır. Bankalarca ihraç edilen ve Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından aranan şartları taşıyan borçlanma araçları BDDK'nın uygun görmesi üzerine öz kaynak hesaplamasına dâhil edilecek borçlanma aracı olarak nitelendirilmektedir. Teklifimizdeki 6'ncı maddeyle 6362 sayılı Kanun'un 61'inci maddesine (6)'ncı fıkra eklenmesi teklif edilerek 5411 sayılı Bankacılık Kanunu hükümleri çerçevesinde gerçekleştirilen ve katılım bankalarının kaynak kuruluş olduğu ilave ana sermaye ve katkı sermaye niteliğini haiz kira sertifikalarının hukuken olanaklı hâle getirilmesi öngörülmektedir.

Ayrıca, bu teklifin 8'inci maddesiyle 11/5/2018 tarihli, 7143 sayılı Vergi ve Diğer Bazı Alacakların Yeniden Yapılandırılması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun kapsamında borçlarını yapılandıran ancak ödenmesi gereken tutarları süresinde ödeyemeyerek kanundan yararlanma hakkını kaybeden borçluların, ihlale neden olan tutarları ödemeleri gerektiği tarihten bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar geçen süre için, geç ödeme zammıyla birlikte 2019 yılı Şubat ayı sonuna kadar ödemeleri şartıyla bu kanun hükümlerinden yararlanabilmesine son bir imkân verilmesi teklif edilmiştir.

Son olarak, değerli milletvekilleri, teklifimizin 2'nci maddesinde, 2960 sayılı Boğaziçi Kanunu'nda tanımlanan Boğaziçi öngörünüm bölgesi içerisinde belirlenen alanlarda yer alan taşınmaz maliklerinin de yapı kayıt bölgesinden faydalanması öngörülmüştür. Bu teklifle, "imar barışı" kapsamında düzenlenen söz konusu koordinatlar Boğaziçi sahil şeridinin ve boğazın korunmasından ödün verilmeden, boğaza zarar vermeyecek noktalarda kullanım dengesi sağlanarak, ilgili belediyelerin talepleri de değerlendirilerek değiştirilmiştir. Ayrıca, önemle belirtmek gerekir ki boğaza en yakın olan, Sahil Yolu ile deniz arasında kalan, boğaza en çok dokunan bölgeler, koruma prensipleri çerçevesinde, bu uygulama kapsamında yer almamaktadır.

Teşekkür ediyorum. Benim, kanun teklifiyle alakalı söyleyeceklerim bunlardır. Eğer Komisyon üyelerimiz ve diğer milletvekillerimizin maddeler üzerinde soracakları varsa onunla alakalı da detaylı bilgi vermeye gayret edeceğim.

Saygılar sunarım.