| Komisyon Adı | : | SANAYİ, TİCARET, ENERJİ, TABİİ KAYNAKLAR, BİLGİ VE TEKNOLOJİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Maden Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'yle (2/1410) ilgili kurulan alt komisyonun başkanı olarak alt komisyon çalışmalarına ilişkin açıklaması |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 10 .01.2019 |
AHMET ÇOLAKOĞLU (Zonguldak) - Sayın Başkan, çok değerli Komisyon üyeleri, kamu kurumlarımız ile maden ve enerji sektöründe faaliyet gösteren değerli STK üyelerimiz, çok kıymetli temsilcilerimiz, güzide basın mensuplarımız; hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Bilindiği gibi, Komisyonumuz 25/12/2018 tarihinde yaptığı 4'üncü toplantısında milletvekillerimizden İstanbul Milletvekili Sayın Nevzat Şatıroğlu ve arkadaşlarının verdiği 2/1410 esas numaralı Maden Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin daha detaylı incelenmesini teminen bir alt komisyon kurulması kararlaştırılmıştı.
8 üyeden oluşan alt komisyonumuz tüm partilerimizi temsil eden milletvekillerimizle beraber 7 Ocak 2019 günü bir çalışma gerçekleştirmiştir. Bu çalışma sürecinde hem kanun teklifini veren milletvekillerimizin hem sivil toplum kuruluşlarımızın hem de kamu kurumlarımızın çok değerli temsilcilerinin görüşlerini dinleme imkânımız oldu. Bu açıdan verimli ve tamamlayıcı bir çalışma süreci geçirdiğimizi düşünüyorum. Bu vesileyle başta alt komisyon üyelerimiz olmak üzere tüm katkı sağlayanlara huzurunuzda teşekkür etmek istiyorum.
Sayın Başkan, değerli üyeler; alt komisyonumuz, kanun teklifinin 16 maddesi üzerinde değişiklik önergesini kabul etmiştir.
Ayrıca, kanun teklifine 3 yeni madde ihdas edildi.
Bunun yanı sıra, teklif metninin tamamı kanun yapım tekniği açısından redaksiyona tabi tutuldu.
Bu değişikliklere bakıldığında, 16 değişikliğin 9'u 3213 sayılı Maden Kanunu'na ilişkin yapıldı. Bu kapsamda 3213 sayılı Kanun'un teklifle değiştirilmesi öngörülen tanımlar, madencilik faaliyetlerinde izinler, maden teşvik tedbirleri, beyan usulü, faaliyetlerin denetimi, ruhsat bedeli, cezalar ve diğer yaptırımlar, işletme ruhsatı ve madenin işletilmesi gibi birçok konuda değişiklikler söz konusu oldu.
"Tanımlar" maddesi kapsamında teklifle yürürlükten kaldırılması öngörülen "oda sicil belgesi" tanımının uzlaşıyla meri mevzuattaki hâlinin korunması sağlandı.
Keza çevresel etki değerlendirmesi ile ilgili karar, iş yeri açma ve çalışma ruhsatı, mülkiyet izni gibi hukuki gerekler yerine getirilmeden faaliyette bulunanlar tarafından gerçekleşen ihlallerin beş yıl içerisinde 2 kez yapılması hâlinde ruhsatın iptal edileceği yönündeki teklif ise kanunun mevcut hâlindeki şekliyle "Üç yıl içerisinde 3 kez yapılması hâlinde ruhsatın iptal edilmesi." şeklinde yeniden düzenlendi.
Maden teşvik tedbirleri kapsamında, altın, gümüş ve platin madenlerinden alınmayacak devlet hakkı oranı yüzde 25 yerine yüzde 40 olarak yeniden belirlenerek bu madenler için yapılacak yatırımların teşvik edilmesi amaçlandı.
Beyan usulünü düzenleyen madde kapsamında genel müdürlüğe sunulacak belgenin "doğru olmaması" ibaresi "gerçek dışı veya yanıltıcı olması" ibaresiyle değiştirilerek, fıkranın daha açık ve anlaşılabilir olması amaçlandı.
"Faaliyetlerin denetimi" maddesi çerçevesinde genel müdürlükçe maden haklarıyla ilgili yapılan denetimlerde ihtisaslaşmış diğer devlet kuruluşlarının yanı sıra üniversitelerden de yararlanılmasını temin eden bir değişiklik yapılmıştır.
Ruhsat bedeliyle ilgili maddede belirlenen ruhsat bedellerine ilişkin formül ruhsat alanlarının hektar büyüklükleri ile ruhsatların yürürlükte kaldığı süreler dikkate alınarak yeniden düzenlendi. İşletme ruhsat sahalarında, IV. Grup maden işletme ruhsat sahaları için on yıl, diğer grup maden işletme ruhsat sahaları için beş yıllık sürede muhtemel rezerv alanlarının Ulusal Maden Kaynak ve Rezerv Raporlama Kodu'na göre kaynak ve/veya rezerv hâline getirilerek rezervin belli standartlarda ortaya çıkartılması, çıkartılmayan alanlarınsa taksir edilmesi yönünde değişiklik yapıldı. Hatırlanacağı üzere, teklifin ilk hâlinde on yıllık süre beş yıl, diğer gruplarda ise üç yıldı.
Diğer 7 düzenlemenin 2'si 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu'na, diğer 2'siyse 5307 sayılı LPG Piyasası Kanunu'na ilişkin yapılmıştır. 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu kapsamında uygulanan geçici durdurmanın ilgili mevzuata aykırılığın giderilmesi hâlinde kaldırılacağının kanuni olarak açıklığa kavuşturulması sağlandı. Benzer düzenleme 5307 sayılı LPG Piyasası Kanunu'nda da yapıldı. Söz konusu piyasalarda idari yaptırımlar ve cezalar gözden geçirilmiş ve nispilik, orantılılık, hakkaniyet ilkeleri doğrultusunda bazı önemli değişiklikler yapılmıştır. Keza, 5627 sayılı Enerji Verimliliği Kanunu'na ilişkin üç düzenleme yeni madde ihdasları olarak teklif metnine eklenmiştir.
Son söz olarak, ülkemizin vazgeçilmez öneme sahip stratejik sektörlerinden maden, petrol, elektrik alanlarında çok önemli düzenlemelere imza atan bu kanun çalışmamızın hayırlara vesile olmasını diliyorum.
Tekrar teşekkür ediyorum.