KOMİSYON KONUŞMASI

İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Aslında burada sorulacak olan sorunun niteliğine de bağlı. Yani o nedenle bu sınavlarda, bu sınav düzeninde uzmanlar da yer alsın diyoruz. Yani bir ceza hukukundaki gelişme, idare hukukundaki, anayasa hukukundaki gelişmeler de o sınavlarda değerlendirilsin. Siz eğer genel kültür adına hiç görmediği bir alanda soru sorarsanız o zaman 70 de yüksek gelebilir ama kendi branşından sorduğunuz zaman gerçekten 70 düşüktür, pekâlâ en az 75 olmalı. Tabii, bu 70 ve 75 barajı aynı zamanda mülakatı nasıl tasarladığınıza bağlı, mülakatı kimin yaptığı ve nasıl tasarladığınıza bağlı. İkisini birlikte düşünürsek o nedenle ben jürinin oluşmasında, jüri üyelerinde ahbap çavuş ilişkisinin ortaya çıkmaması için... Bir: Eğer ben ceza hukuku uzmanıysam, ceza hukukundaki bütün çağdaş gelişmeleri hâliyle öğretim üyesi olarak izlemek durumundayım, en yeni bilgiyi, en doğru bilgiyi oraya aktaracağım ama aynı zamanda uygulamacılarla bir araya geleceğim için orada olası ahbap çavuş ilişkisi ortaya çıkmayacak.

O nedenle biz, bu 70'i, 75'i tartışırken yazılı sınavın nasıl olacağını da tartışmamız gerekiyor. Yazılı sınav gerçekten mülakat, bir tür fiziki değerlendirme, aile nereden geliyor, nedir, bu mu? Yoksa bir bilgi sınavı mı? O bakımdan eğer o da bilgi sınavıysa 70 olabilir ama o bilgi sınavı değil de sadece bir tanıma, tanışma süreci ise o zaman 70'in daha üzerine çıkılması, 75 denmesi... Ama burada da hukuk ağırlıklı olması... Yoksa genel kültür, matematik bilgisi veya -biraz önce belirtiğim gibi, şimdi yeniden değineceğim üzere- "Türk kültür medeniyetleri" diyor bir yerde, öbür tarafta "genel kültür sorunları" diyor. Siz buna baktığınız zaman Ayasofya Türk kültür müdür, Gagavuzlar Türk kültür müdür? Birine göre diyebilir ki: "Ayasofya esasen burada yer alan Anadolu medeniyetleri içerisinde." Öbürü der ki: "Hayır, Ayasofya Türk kültürüne dâhil değildir, esasen Gagavuzlar Türk kültürüne dâhildir." diyebilir. Bu bakımdan burada bunu saptarken aynı zamanda maddede yer alan sınav kriterlerine ilişkin hususları da ögeleri de gözden geçirip ayıkladıktan sonra belki bu puanı... Özelikle yazılı puan ne kadar olacak, ölçü ne olacak, sözlü puanın niteliğine göre, jürinin oluşum tarzına göre ve sınav sorumluluk alanına göre bunlar birlikte düşünülmeli diye düşünüyorum.