| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/1579 |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 19 .02.2019 |
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Teşekkürler Sayın Başkanım.
Aslında geneli üzerinde bu maddelerle ilgili görüşümüzü ifade etmiştim. Elbette ki destekliyoruz çünkü ortaya çıkan bir mağduriyet söz konusu, evde bakım yardımının kesilmesi söz konusu. Bu anlamda da gerek Tamer Bey gerekse diğer teklif sahiplerine de teşekkür ediyorum böyle bir düzenleme için. Yalnız geneli üzerindeki konuşmamda yine gelir testi yapılan başka uygulamalar olduğunu anlatmıştım. Bir sosyal yardım verilmesinde gelir testi var. Yine, 2022'ye göre 65 yaş aylığı ve engelli aylığı bağlanmasında gelir testi var. Ayrıca, 5510 sayılı Kanun'a göre de genel sağlık sigortalı sayılma konusunda gelir testi var. Yine, ilaç katılım payı ödememe açısından muhtaçlara sağlanan imkânda gelir testi söz konusu. Yani şöyle somut bir örnek vermek gerekirse daha iyi anlaşılması için, iki aile düşünün, ikisi de emekli geliri olan aile. Birinin çocuğu var, bakıma muhtaç; birininki de engelli ama bakıma muhtaç değil. Şimdi, birine evde bakım yardımı vereceğim; ailenin gelirini hesaplarken bayram ikramiyesini dikkate almayacağım, ötekinde dikkate alacağım. Yani böyle bir eşitsizlik söz konusu olacak. Biz ilke olarak böyle bir düzenleme yapıyorsak bunu diğer kanunlardaki hükümlerde de düzeltmemiz gerekir, "İllaki engelli aylığı kesilmesi söz konusu olmuyor." gibi düşünmeden aynı ilkeyi diğer kanunlarda da koymamız lazım. Aslında, bu kriteri, üçte 2'yi artırmak...
BAŞKAN - 2022'yi söylüyorsunuz, değil mi?
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - 2022 var, 5510 var, 3294 var; hepsinde gelir testi uygulaması var.
"Bayram ikramiyesi dikkate alınmaz." değil de üçte 2 yerine dörtte 3 alınsa onu telafi eder. Onda da şöyle diyeyim, kastım şu: Eğer bakıma muhtaç kişinin ailesinde emekli geliri var, diğerinde emekli geliri yoksa rakam olarak da farklı bir uygulama olacak. Emeklininkinden bayram ikramiyesini almayınca... Ben kabaca bir hesap yaptım, aylık 167 liraya geliyor bayram ikramiyesinin girişi, üçte 2 de 1.347 liraya karşılık geliyor. Şimdi emekli ailesindeki bakım yardımında uyguladığım rakamla, kriter ile emekli geliri olmayan başka bir ailedekine uyguladığım kriterde de farklılaşma söz konusu. Hâlbuki ben üçte 2'yi değiştirsem daha adaletli olacak gibi. Dörtte 3 desem -kabaca da ona tekabül ediyor- 167 lirayı 1.347 liranın üzerine koyunca 1.500 lira ediyor. Yani 1.500 liranın altındakiler ister emekli olsun ister başka bir işte çalışsın, başka bir geliri olsun hepsine eşit şey sağlar diye düşünüyorum bir düzenleme yapıyorsak. Çünkü yarın engelli aylıklarında da kesilme başlayacak, bu sefer 2022'de bir düzenleme yapma zorunluluğu ortaya çıkacak.
Sosyal yardımlarda da aynı durum söz konusu çünkü orada üçte 1'i baz alınıyor. Asgari ücretin üçte 1'inin altındaysa sosyal yardım yapılması kapsamına giriyor. 65 yaş aylığında engelli aylığı, engelli yakını aylığı, ağır engelli aylığında yine üçte 1 esas alınıyor. Biraz önce dediğim gibi 5510 sayılı Kanun'a göre de genel sağlık sigortalı sayılma priminin devlet tarafından karşılanması durumunda da yine asgari ücretin üçte 1'i dikkate alınıyor. Yapacaksak hepsine mahsus bir düzenleme yapmanın daha doğru olacağını düşünüyorum ama mevcut düzenlemeyi de destekliyoruz çünkü bir mağduriyeti gideriyor.
Teşekkür ediyorum.