| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/1579 |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 19 .02.2019 |
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Sayın Başkan, bu maddeyle çok geniş bir yetkiyi Sayın Cumhurbaşkanına vermiş olacağız.
BAŞKAN - Zaten vermiştik canım, 25'i 50'ye çıkarıyoruz yani.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Tamam, mesele şu: 1/4'e kadar indirmeye, 4 katına kadar artırmaya vermiş miydik Sayın Başkan?
BAŞKAN - Evet, açıklama alalım.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI GRUP BAŞKANI ADEM BİLGİLİ - Sayın Vekilim, ÖTV Kanunu'nda benzer yetkiler var, hani sıfıra kadar indirme, 4 katına artırma mesela (III) sayılı listede var, alkolde var, (II) sayılı listede 1 kata kadar indirme var.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Beyanda kademelendirme ilave etmişsiniz oraya.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI GRUP BAŞKANI ADEM BİLGİLİ - Tabii, bu bir kademelendirme yani buradaki 1.200 lira, 2.400 lira rakamlarını... Mesela 1.200'ü 300'e kadar düşürebilir, 1.200'ü 4.800'e kadar da çıkartabilir yani sürekli yasa yapılmamasını, günün ekonomik koşullarına göre yetki kullanılabilmesini teminen verilmiş bir yetki bu. Benzer yetkiler var ÖTV Kanunu'nda.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Peki, o zaman kademelendirme yetkisini ilave ediyoruz; öyle mi, doğru mu anladım?
BAŞKAN - Evet, evet.
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI GRUP BAŞKANI ADEM BİLGİLİ - Yani buradaki kademelerdeki tutarları değiştirme yetkisi.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Tamam.
Şimdi, bu da çok geniş bir yetki yani eğer ki gerçekten yerli üretim teşvik edilecekse bu kademelendirme yetkisinin de bence Meclis tarafından kullanılması gerekiyor yani düşünün ki Sayın Cumhurbaşkanı tek başına karar verecek yani diyelim ki "Yerli üretimi teşvik edeceğim." diyebilir ama bunun başka yan etkileri olabilir. Oysa bu kademelendirmeyi niye biz yapmıyoruz? Neden biz şunu diyemiyoruz: "Şu kadar liraya kadar olanlar şöyle vergilendirilsin." "Şu aralıkta vergilendirilsin." ya da "Şu kademede olanlar şu kadar yüksek oranda vergilendirilsin." diye çalışmayı neden biz yapmıyoruz da yalnızca Cumhurbaşkanına bu yetkiyi veriyoruz? Arkadaşlar, vergi yapma yetkisi bize ait yani Meclisin yetkisi bu ve dörtte 1'ine kadar indirmeye, 4 katına kadar çıkarmaya, kademelendirmeye Sayın Cumhurbaşkanını yetkili kılıyoruz.
UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Sınır koyuyorsunuz.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama arkadaşlar, diyorum ya, o kadar geniş bir yetki ki, düşünün ki, bin liraya kadar olan cep telefonunda "1/4'e kadar indirmeye" dediğiniz anda çok büyük bir indirim yapmış oluyorsunuz, 3 bin lira ve üzerinde olan cep telefonunda "4 katına kadar çıkarmaya" dediğiniz zaman çok geniş bir yükü başka bir yere vermiş oluyorsunuz. Bunun tersini de yapabilir, Sayın Cumhurbaşkanının keyfine bağlıdır bu, o anlamda, der ki: "Ben şöyle yapıyorum, böyle yapıyorum." Bu konudaki yetkiyi, bu kademelendirmeyi neden biz Meclis olarak uygulamayalım ki?
BAŞKAN - Sınırlandırılmış bir yetki tabii bu, önemli olan o.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama bakın, dörtte 1'i ile 4 katı arasında 16 kat fark vardır arkadaşlar, yani bir tanesinde "1/4'e kadar indirmeye" dediğiniz zaman, bir tanesinde de "4 katına kadar çıkarmaya" dediğiniz anda 16 kat fark vardır. 16 kat farkı uygulamaya Sayın Cumhurbaşkanını yetkili kılıyoruz yani "Bin liraya kadar olanı dörtte 1'ine kadar indirdim." diyebilir Sayın Cumhurbaşkanı, bunu dörtte 1'e indirir. "3 bin liranın üstünü de 4 katına kadar yükselttim." diyebilir. 16 kat fark olan bir yetkiyi Sayın Cumhurbaşkanına veriyoruz. Biliyorsunuz, Anayasa Mahkemesinin bu yönde pek çok kararı var, diyor ki: "Buradaki kısıtlar orantılı olmalı. Bu anlamda yasama yetkisi, vergi koyma yetkisi Meclise aittir." Cumhurbaşkanına 16 kata varan bir yetki vermek çok geniş bir yetki tanımlamasıdır.
UĞUR AYDEMİR (Manisa) - Bakanlar Kurulu yetkiliydi daha önce.
GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Ama bakın diyorum ya burada 16 kata kadar varan bir kademelendirme yetkisini Sayın Cumhurbaşkanına vereceğiz arkadaşlar, bunu iyi değerlendirelim diye söylüyorum. Elbette lüks tüketim vergilendirilmeli ama burada yalnızca lüks tüketim değil, artık telefon bir ihtiyaç yani beyaz eşya bir ihtiyaç. Tabii ki havyar mavyar, bunları katmayarak söylüyorum yani işte telefon almak artık bir lüks tüketim değil, bir ihtiyaç. Bütün bunların vergilendirilmesiyle ilgili de Meclisin yetkisini kullanması gerektiğini düşünüyorum ve sınırları kademelendirilecekse de Meclisin belirlemesi gerektiğini düşünüyorum. Bu anlamda da bu maddenin Cumhurbaşkanına çok geniş bir yetki verdiğini, bunun da doğru olmadığını düşünüyorum arkadaşlar.