| Komisyon Adı | : | BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONU |
| Konu | : | Turizmi Teşvik Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/1907) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 17 .05.2019 |
MAHMUT CELADET GAYDALI (Bitlis) - Yabancı bayraklı gemilerin tercih edilme sebepleri nedir bunu araştırmamız lazım aslında. Her bayraklı tekne minimum personel ihtiyacını kendisi belirler. Örnek verecek olursak 150 groston üzeri bir Türk bayraklı özel teknenin ihtiyaç duyacağı minimum personel 1 yat kaptanı, 1 gemici, 1 usta gemici ve 1 yağcıyken farklı bir bayrak daha az sayıda mürettebatı yeterli görebilir. Limanlarda problem yaşamamak ve sigorta kapsamından çıkmamak için mutlaka bayrak devletinin belirlediği minimum mürettebatla seyir yapılmalıdır. Bir ülkenin bayrağını taşımak sizi doğal olarak o ülkenin koruması altına sokar. Bu konuda en kapsamlı desteği İngiliz bayrağı sağlamaktadır. Britanya devlet topluluğunu kapsayan devletler "red and sign" bayrak olarak tanımlanan bayrağı dalgalandırırlar. Bu bayrağa sahip yatlar her ülkedeki Britanya konsolosluklarından destek alabilirler, hatta uluslararası sularda Britanya donanmasının koruması altındadırlar. Offshore ülkelerinin kanunları yatırımcılara daha cazip olabilmek için kanunlarını yatırımcıları koruyacak şekilde hazırlarlar. Bunun anlamı kişisel ya da ticari borcumuzdan dolayı alacaklıdan tekne üzerinde tedbir koyması pek kolay olmayacaktır.
Ekonomik ve toplumsal statü açısından oldukça önemli olan gemi bayrağı hususu bu kanun teklifiyle ülkemiz yatçılık sektörünün gelişmesinin, daha doğrusu yatçılığın gelişmesinin önündeki olumsuz etkilerinin kalkacağı varsayılmaktadır. Fakat bu yanlış ve eksik bir yaklaşımdır, yapılması gereken, gelişmiş ülkelerdeki gibi ülke bayrağını taşıyan gemilerin uluslararası sularda daha etkin olabilmesi adına ne gibi anlaşmaların yapılacağını düşünmek gerekir.
Teşekkür ediyorum.