| Komisyon Adı | : | İÇİŞLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 24 |
| Yasama Yılı | : | 5 |
| Tarih | : | 15 .01.2015 |
CELAL DİNÇER (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Ben de bu konuda arkadaşlarımızın söylediğinin hepsine katılıyorum. Tasarıda görevden uzaklaştırma ön plana çıkarılmış, İçişleri Bakanı ve valilere Jandarma personeli üzerinden idari yönden görevden uzaklaştırma yetkisi verilmiştir. Bu yetkiyle Jandarma personeli yapay sebeplerle, daha doğrusu hukuka karşı hile kullanılarak görevden uzaklaştırmanın önü açılacaktır. Şimdi şurada bir madde var, hemen 17'nci maddenin daha başında diyor ki: "2803 sayılı Kanun'un 16'ncı maddesinde yapılan değişiklikle askeri nitelikte olmayan görevleri sebebiyle işledikleri iddia edilen bir suçtan dolayı..." Peki, bu "iddia" ibaresi çok kapalı bir ifadedir. Tasarının bu şekilde kanunlaşması ve ilave açıklama getiren başka bir düzenleme yapılmaması durumunda herhangi bir inceleme ve soruşturma yapılmadan kusur, suç teşkil eden bir fiil olup olmadığı tespit edilmeden keyfî bir uygulama söz konusu olabilecektir. Vatandaşımızda mevcut olan "tarafsız kolluk" ve "devletin jandarması" imajı da etkilenecek dolayısıyla burada iddia edilen suç ibaresi çok farklı yorumlara açıktır. Hiçbir somut bilgi, belgeye dayanmayan, kaynağı belli olmayan suçlamalarla personelin mağdur olması söz konusu olabilecektir. Burada inceleme nasıl yapılacak, hangi usuller uygulanacak, o konuda çok fazla bir bilgi ve açıklama yoktur.
Şimdi ben bir açıklamada daha bulunmak istiyorum. Şu anda Jandarmanın tabii olduğu kanun, 2803 sayılı Kanun'un 17'nci maddesinin (b) fıkrası var. Bizim de görüştüğümüz bir madde, (b) fıkrasında "1609 sayılı Kanun kapsamına giren suçlar sebebiyle veya Memurin Muhakematı Hakkında Kanunu Muvvakat'in 12'nci madde hükmüne göre..." diye geçiyor. Acaba Jandarma Kanunu'nda bu yenilenmedi mi? 4483 sayılı Kanun'la bu hüküm ortadan kaldırılmadı mı ki hâlâ daha bu kanunda bu eski kanun maddesi geçerli kılınıyor. O konuda da benim bir tereddüdüm var. Kanun metninin bu şekilde düzenlenmesi gerekmez mi diye düşünüyorum. 4483 sayılı Kanun diye geçmesi gerekmez mi? Biz tabii ki anlıyoruz 4483 ama kanun metninde hâlâ daha Memurin Muhakematı Hakkında Kanunu diye yürürlükte olmayan bir kanundan bahsediliyor. O konuya da dikkatinizi çekmek istedim.
Tabii aynı konular açığa almakta da geçerli. Biz atamadaki saydığımız o sakıncaları burada tekrar etmek istemiyorum. Aynısı geçerli. Personelin görevden uzaklaştırılması, başta iktidar partisi olmak üzere siyasi partilerin il temsilcilerinin yapacağı girişimlerle valilik makamını etkileme girişimleriyle sakıncalar olabileceğini burada da söylüyoruz. Bir de açığa almada tek yetkili kişi -illerdeki için söylüyorum- vali sayılınca bütün diğer işlemlerde de, mesela askerî bir olayda da savcı direkt soruşturma yapamayacak, askerî savcı bir subay için soruşturma yaparken biliyorsunuz, ne yapıyor? Oranın birlik komutanından izin almak zorunda veya ona yazıp ondan açığa alma işlemi yaptırmak zorunda. Şimdi askerî savcının yapacağı bir soruşturmada da artık vali mi tek başına onay verecek, bu konuda da bir tereddüt yoktur. O yetki, birlik komutanı tamamen devreden çıkarılıyor, açığa alma işlemi tamamen valiye veriliyor. Bu konuda da tereddütlerimiz olduğunu düşünüyorum. Bu nedenle bu düzenlemenin doğru olmadığını, tasarı metninden çıkarılmasını talep ediyorum.
Teşekkür ediyorum.