| Komisyon Adı | : | (10 / 184, 185, 281, 403, 585, 604, 734, 914, 915, 917, 920, 921) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Millî Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü Rehberlik Hizmetleri Daire Başkanı Seyfettin Toraman'ın, özel eğitim ihtiyacı olan bireylere yönelik olarak Bakanlığın uygulamaları ile sorun alanları ve öneriler hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 12 .06.2019 |
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Teşekkür ederim Başkanım.
Devletimizin tabii öğrenme güçlüğü çeken veya engeli olan vatandaşlarımıza sahip çıkması gerçekten de çok önemli. Yaklaşık 419 bin öğrenciye özel eğitim verdiğinizi ifade ettiniz ve bunun için de önemli bir harcama yapılmış, yanlış anlamadıysam 2006 yılından beri 21 milyar TL gibi bir para buraya aktarılmış; değer, daha fazlası da değer. Fakat bizim sahada gözlemlediğimiz, özellikle zihinsel engellilerin hizmet alımı yoluyla eğitimlerinde bunlar normaldi iki yılda bir sağlık kuruluna giriyorlar. Sağlık kurulunda, bunların eğitimine devam edebilmesi için bundan fayda görmesinin gerekliliği var ama hastanelerdeki yoğunluktan dolayı veya hekimlerin bu hastayı tanımadığından veya bir sonraki raporda başka bir hekime denk gelmesinden dolayı bunların sıkı takip edilebilmeleri de mümkün değil. Yani biz bu hizmeti sunalım, bu parayı da ödeyelim ama gerçekten de bunun karşılığını almamız lazım.
Diğer taraftan şunu da diyebiliriz: "Ya bu kardeşlerimiz engelli, hiç olmazsa haftada bir-iki gün dışarı çıkıyorlar, bu da faydadır." Ama biz tabii ki bu hizmet verenlerden bunun karşılığını da almamız gerektiği yönünde... Bu gibi konularda ne yapılabilir yani bu özel eğitim alan çocukları yakından takip eden bir programımızın olması lazım. Sağlık Bakanlığı veya özel hastanelerin takip ettiği hastalarla ilgili verilerin girilmiş olması lazım. Bir sonraki gelişlerinde hekimin onları görmesi lazım, değerlendirdiği zaman bundan fayda görür mü görmez mi diye. Bize geliyordu hasta, diyelim ki zihinsel engelli, 30 yaşına gelmiş, deniyor ki: "Eğitim alsın." Yani fayda görür mü görmez mi? Gerçekten de fayda görmeyecekse hem kurumlarımızı hem de insanları boşu boşuna meşgul etmemek lazım, diğer yönden fayda görebilecek kişilere daha çok yoğunlaşmamız gerektiğini düşünüyorum.
Teşekkür ederim.
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI ÖZEL EĞİTİM VE REHBERLİK HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ REHBERLİK HİZMETLERİ DAİRE BAŞKANI SEYFETTİN TORAMAN - Bu hizmetin karşılığının alınması son derece önemli. Bu bahsettiğimiz 419 bin rakamı bizim destek eğitimi önerdiğimiz birey sayısı, yaklaşık olarak da -yanlış hatırlamıyorsam- 378 bin civarında öğrencimiz için de biz şu an direkt destek eğitim ödemesi yapıyoruz. Bunların denetlenmesi -çünkü siz bunu özel sektörden alıyorsunuz, bunlar önemli, kamu kaynaklarının etkili ve verimli kullanılması için- kamera denetimi bunlarla ilgili olan bir süreç. Bu da bizim Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğümüzden bu gruptaki bireylerin hemen hemen tamamı destek eğitimi aldığı için -özellikle işte bizim modülümüzden bedensel- belki Özel Öğretim Kurumları Genel Müdürlüğümüz Komisyonun bir sonraki çalışmasına davet edilip rehabilitasyonlardan alınan bu hizmetlerin daha sağlıklı hâle getirmesiyle ilgili görüşleri alınabilir.
Kolaylaştırıcı olması açısından aslında masada olan çalışmalardan bir tanesi de şu: Bu sağlık kurulu raporları bazen süreli düzenleniyor, bazen süresiz düzenleniyor. Fakat destek eğitim için bireyler kanundan kaynaklanan nedenden dolayı her yıl rehberlik araştırma merkezlerine gelmek zorundalar. Belki çok uzun süre tedaviye ihtiyacı olan bireyleri her yıl... Özellikle bunlar bedensel destek aldığı için ve buradaki gelişmeler çok yavaş ilerlediği için belki daha uzun sürelerde, bu evsel değerlendirmeyi her yıl değil de daha böyle geniş sürelerde yapmayla ilgili iyileştirici düzenlemeler yapılabilir.