| Komisyon Adı | : | MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU |
| Konu | : | Bazı Kanunlarda ve 652 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/1963) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 20 .06.2019 |
NAZIM MAVİŞ (Sinop) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; öncelikle hepinizi saygıyla selamlıyorum, herkese hayırlı sabahlar diliyorum.
Bugün burada, Bazı Kanunlarda ve 652 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'ni birlikte müzakere edeceğiz.
19 maddeden oluşan kanun teklifi, Millî Eğitim Bakanlığımızın çeşitli hususlarda ihtiyaç duyduğu birtakım taleplerle ilgili ve oluşan değişiklikler sonucu ihtiyaç hâline gelen bazı değişimleri içeriyor.
Bunun dışında yine, daha önce Komisyonumuzda görüşülüp kanunlaştırılan bazı hususlarla ilgili, özellikle meslek eğitimiyle ilgili hususlarda önceki dönemde çıkardığımız kanunlarla bir uygulama birlikteliği oluşturmak amacını taşıyan düzenlemeler var.
Yine, uyumlaştırma, 2016 yılında çıkarttığımız Mesleke Eğitim Kanunu'yla birlikte yürürlüğe giren hususları kapsayan bir uyumlaştırma ihtiyacı söz konusu.
Aynı zamanda yine, ortaöğretim ve yükseköğretim yurtlarıyla ilgili yetki ve sorumlulukların daha net, belirgin hâle gelmesi ve tanımlanma ihtiyacı da böyle bir kanun teklifinin hazırlanma sürecini oluşturmuş oldu.
8 kanun ve kanun hükmünde kararnamede değişiklik söz konusu bu teklifle birlikte. 19 maddeden müteşekkil olan teklifimizde 9 başlıkta, 9 ayrı hususta değişiklik öneriliyor.
Bunlardan 1'incisi yükseköğretim yurtlarıyla ilgili iş ve işlemler konusunda görev paylaşımı söz konusu. 1'inci ve 15'inci maddelerimiz bu konudaki ihtiyaçları düzenliyor.
Yine, temel eğitime başlama yaşının altmış altı aydan altmış dokuza çıkarılmasıyla ilgili 2'nci ve 4'üncü maddemiz bununla ilgili hususları düzenliyor.
Sözleşmeli personel hem Diyanet İşleri Başkanlığının hem de Millî Eğitim Bakanlığının sözleşmeli personeliyle, süreli sözleşmeli personeliyle ilgili de 3'üncü ve 17'nci maddemiz gerekli düzenlemeleri yapıyor.
Biraz önce söylediğim gibi, uyumlaştırma ihtiyacından kaynaklı olarak mesleki eğitimle ilgili burada düzenlemeler var. 5'inci, 6'ncı, 7'nci, 8'inci, 9'uncu ve 12'nci maddeler daha önce mesleki eğitimle ilgili yaptığımız düzenlemelerle kanunun değişik hükümlerinde yer alan hususlar arasında bir uyumlaştırma ve uygunlaştırma ihtiyacından kaynaklı olarak ortaya konmuş durumda.
Yine, milletlerarası okulların okul açılma, ruhsatlandırma süresiyle ilgili bir düzenleme madde 10'da düzenlenmiş durumda.
Özel okul reklamları, özel okulların reklam ve ilanlarıyla ilgili kısıtlamalarla ilgili bir ihtiyaçtan hareketle madde 11'de bir düzenleme var.
Yine, temel liseler, bildiğiniz gibi, dershanelerin okullara dönüşümü sürecinde bir ara formül olarak ortaya çıkan temel liselerle ilgili ve temel liselerin kanundan doğan yükümlülükleriyle ilgili bir düzenleme madde 13'te getiriliyor.
ÖSYM'nin ihtiyaç duyduğu, özellikle soru hazırlama ve sınavların hazırlanması hususunda ihtiyaç duyduğu uzman kadronun istihdamıyla ilgili madde 14 bir düzenleme getiriyor.
Yine, özel eğitim ve rehberlik hizmetleri merkezlerinde Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlığı şartını getiren madde 16'yla birlikte kanun teklifimiz sizlerin takdirine sunulmuş durumda.
Değerli arkadaşlar, burada ana başlıklarını 9 ana başlık altında ifade etmeye çalıştığım bu kanun teklifi içerisinde birazcık detaya girecek olursak, özellikle barınma hizmetleri, yemekli ya da yemeksiz barınma hizmetleriyle ilgili bütün barınma hizmetleri Millî Eğitim Bakanlığımızın yetki ve uhdesindeyken bu kanun teklifiyle birlikte deneyim, tecrübe, birikim ve bugün Türkiye'de ortaya koyduğu başarılı uygulamalarıyla birlikte Yükseköğretim öğrenci yurtlarının yetkileri Yurtlar Kurumuna devredilir. Buradaki temel gerekçe, Kredi ve Yurtlar Kurumunun bugüne kadar Türkiye'de ortaya koyduğu yükseköğretimle ilgili deneyim ve tecrübenin verimli ve etkin çalışmanın ve kamu kaynaklarının düzgün kullanılma ihtiyacının gerektirdiği bir zorunluluktan kaynaklı olarak böyle bir düzenlemeye gidilmiş bulunuyor.
Yine, Millî Eğitim Bakanlığımızın uygulama esnasında tespit etmiş olduğu altmış altı ay okula başlama yaşının ortaya çıkardığı fiziksel yaş farklarından kaynaklı problemler burada bir düzenleme ihtiyacını doğurdu. Yine, bu hususu birlikte burada karara bağlamıştık ancak burada fiziksel yaş farklarının okullarımızda doğuyor oluşu altmış altı ay okula başlama dönemini altmış dokuz aya çıkarma zorunluluğunu doğurmuş oldu.
Hepimizin, burada bulunan bütün milletvekillerimizin, hangi siyasi partiden olursa olsun, zaman zaman muhatap olduğu, yine birlikte bu Komisyonda önceki dönemde kanunlaştırdığımız sözleşmeli öğretmenler meselesi vardı. 4+2 olarak süreleri tahdit edilen yani dört yıl görev yaptığı yerde dört yılın sonucu kadro hakkını kazanan, arkasından iki yıl da kadrolu öğretmenlik yapmak suretiyle altı yıl bir bölgede bulanan öğretmenlerimizle ilgili düzenlemeyi şimdi kademelerin süresi dikkate alınarak yani 4+4+4 kademelendirme sisteminin bu süreleri de dikkate alınarak 3+1 olarak, üç yılın sonunda kadro hakkı tanınması ve bir yıl da kadrolu öğretmen olarak atandığı yerde dört yıl boyunca zorunlu olarak hizmet etmesi hususu burada bizim gündemimize getirilmiş durumda bu kanun teklifiyle birlikte.
Tabii, öğretmen arkadaşlarımızla ilgili getirilen bu düzenleme aynı zamanda benzer durumu söz konusu olan Diyanet personeliyle ilgili de kanun teklifiyle birlikte getirilmiş oldu.
Mesleki eğitimle ilgili 5, 6, 7, 8, 9 ve 12'nci maddelerde düzenlemeler olduğunu ifade etmiştim. Arkadaşlar, mesleki eğitim Türkiye'nin, millî eğitim sistemimizin çok önemli meselelerinden bir tanesi. Sadece millî eğitim sistemimizin değil, iş piyasamızın, ülkemizin ve ülkemizin geleceğinin çok önemli meselelerinden bir tanesi. Dolayısıyla burada hep birlikte uzun zamanlar boyunca iş piyasasının ihtiyaçları, ekonominin gerekleri, özellikle küçük ve orta ölçekli işletmelerimizin duyduğu insan kaynağı ihtiyacı dikkate alınarak zaman zaman düzenlemeler yapıyoruz. Çağımız çok hızlı değişimlerin yaşandığı, ihtiyaçların çok hızlı değiştiği bir çağ. Dolayısıyla bu değişikliklerin de yapılması bu kadar hızlı değişim ve dönüşümün yaşandığı çağda ekonominin, toplumsal yapının, sosyal dokunun hızlı değiştiği bir dönemde bu değişikliklerin yapılması da gayet tabii ve normal olarak bizim karşımıza geliyor. Biz mesleki eğitimde iş yeri tabanlı bir mesleki eğitimi temel hedef olarak önümüze koymuştuk. 2016 yılında yaptığımız düzenlemeyle kalfalık ve ustalıkla ilgili belgelendirme sistemini değiştirdik, biliyorsunuz, bununla birlikte kalfalık ve ustalık belgesine erişim sağlanmış oldu. Küçük ve orta ölçekli işletmelerin insan kaynağı ihtiyacı hesaba katılarak, dikkate alınarak 2016'da bir düzenleme yapılmıştı. 2016'da yaptığımız bu düzenleme de iş piyasasından gelen talepler dikkate alınarak ortaya konulmuştu.
2016 yılında 6764 sayılı Kanun'la birlikte mesleki eğitim ülkemizde millî eğitim sistemimiz içerisinde zorunlu hâle getirilmişti ve dört yıllık zorunlu mesleki eğitimin içerisinde üçüncü yılın sonunda kalfalık, dördüncü yılın sonunda da ustalık belgesi öğrencilerimize veriliyordu. Aynı zamanda, zorunlu hâle getirilen mesleki eğitim, meslek eğitim merkezleri kapsamında zorunlu hâle getirilen mesleki eğitimle birlikte bir veya iki gün teorik eğitim, onun dışındaki süreci de iş yerlerinde yine iş yerleriyle yapılan sözleşme kapsamında pratik eğitim, iş yeri eğitimi şeklinde devam ediyordu. Şimdi, bu kanun teklifiyle bizim 2016 yılında çıkardığımız 6764 sayılı Kanun'da yaptığımız değişiklik ve yaptığımız düzenlemelerle bir uyumlulaştırma sağlanıyor. Bu çerçevede de çıraklık şartları, mesleki eğitim merkezlerinin kayıt şartları, ustalıkta 19 yaş sınırı, iş tanımında "tehlikeli" ve "çok tehlikeli" ifadeleri, kalfalık sınavına girme zamanı gibi hususlarda düzenlemeler yapılıyor.
Kalfalıktan sonra yine sigorta primlerinin ödeneceği "ustalık kursu" yerine "ustalık eğitimi" ibaresinin konulması ve bunların içerisinde benim çok önemsediğim hususlardan bir tanesi de yine mesleki eğitim merkezlerinin özel öğretim kurumları içerisindeki kurum tanımı içerisine alınmak suretiyle özellikle organize sanayi bölgelerinin ve özel işletmelerin ihtiyacı olan hususlarda özel mesleki eğitim merkezlerinin açılmasına imkân tanınıyor.
Değerli arkadaşlar, milletlerarası okulların ruhsatlandırma süresi, biliyorsunuz, 1 Eylüle kadar özel okullar, okul açmayla ilgili iş ve işlemlerini tamamlamak suretiyle Millî Eğitim Bakanlığımızdan izin alıyorlar ancak ülkelerarası bürokrasi, program ve müfredat değişiklikleri, eğitim-öğretim süresi gibi hususlarda ülkelerin kendi eğitim sistemlerinde farklılıklar olduğu için ülkemizde açılan milletlerarası okulların eğitim ve öğretim sürecinin aksamaması ve yıl içerisinde kendi program, müfredat ve sürelerine uygun bir şekilde bu imkândan yararlanılabilmesi için bir istisna getiriliyor.
Özel okulların okul reklamlarıyla ilgili daha önce bir kısıtlama getirilmişti ve bu kısıtlamada "reklam ve ilan" ifadesi her ikisinin bir arada kullanıldığı takdirde bir ceza işlemi mümkün kıldığı için "reklam veya ilan" demek suretiyle de özel okulların reklamında hem reklam hem de ilan ayrı ayrı yapıldığı takdirde de bir cezalandırma sistemi getirilmiş oluyor.
Temel liseler meselesi -geçtiğimiz kanunda da burada yine tartışmıştık temel liseler konusunu- temel liselerle ilgili de özel öğretim yardımlarının öğrenciye yapılmasından kaynaklı olarak bu yardımların geri ödenmesinin kanunla iptali hususu önümüze gelmiş oluyor.
ÖSYM'nin uzman ihtiyacıyla ilgili bir düzenleme var ve yine özel eğitim ve rehberlik kurumlarıyla ilgili de bir uyumlaştırma ve Türkiye Cumhuriyeti vatandaşlığı şartı var.
Şimdi, ben, burada yaptığımız bu düzenlemeleri -hemen konuşmamın başında söylediğim gibi- çağın ihtiyaçları, toplumumuzun değişim talepleri, toplumumuzun hızlı değişimden kaynaklı yeni birtakım düzenlemelerin yapılma ihtiyacının, gerekliliğinin ortaya çıkmış olmasından hareketle bu kanun teklifini hazırladık ve Komisyonumuzun takdirlerine getirdik.
Ben, bütün milletvekili arkadaşlarımızdan kanun teklifimize katkı, destek ve kanun teklifimizin kabulü yönünde bir irade bekliyor ve hepinizi saygıyla selamlıyorum.