| Komisyon Adı | : | (10 / 38, 466, 494, 536, 978, 983, 984) Esas Numaralı Meclis Araştırma Komisyonu |
| Konu | : | Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Mehmet Barış Horzum'un, bağımlılık kavramı, teknoloji bağımlılığına yönelten nedenler, bağımlılık belirtileri ve yapılması gerekenler hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 03 .07.2019 |
MÜŞERREF PERVİN TUBA DURGUT (İstanbul) - Çok kısa bir sorum olacaktı, belki sunumunuzda değinmiş olabilirsiniz, kaçırdım mı bilmiyorum ama bu "eğitim sokağı" fikri benim çok ilgimi çekti. Bu tür çevresel düzenlemeler belki bu işte bu bağımlılıkla mücadele etmek için etkin bir rol olabilir. Bu tür sokakların olduğu zeminlerde teknoloji bağımlılığının azaldığına dair herhangi bir çalışma var mı, bu ölçümlenmiş mi yani bunun olumlu etkileri... Şu anda elimizde bunun önleyici bir müdahale olduğuna dair kanıt var mı, çalışma var mı? Bu çok güzel bir fikir ama kanıt destekliyor mu bunu?
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM ÜYESİ DOÇ. DR. MEHMET BARIŞ HORZUM - Şöyle: Doğrudan buna yönelik bir kanıtımız yok. Biraz önce şunu söylemiştim: Bu daha bizim 2'nci toplantımız, bundan altı ay sonra bu sokak aktif olarak kullanılmaya başlanacak. Biz sadece düzenlemeye başladık, bütün etkinlikler planlandı. Bunun şöyle bir yönü var: Biz çalışmalarımızı yaparken zaten bir öngörümüz vardır, bu öngörü üzerine devam ederiz. Burada uzmanlar da olacak ve yirmi dört saat kamerayla izlenilen, trafiği azaltılmış güvenli bir sokak olacak. Uzman eşliğinde olacaklar ve akran uzmanlığını da çalıştıracağız. Mesela, 10 yaşındaki büyük çocuklar 5 yaşındakiler için uzman olacaklar yani aslında böylelikle birbirlerine oyun öğretme noktasında birbirleriyle daha çok vakit geçirmelerini isteyeceğiz kendi oyunlarının dışında. Buna yönelik en ciddi kanıtımız şu: Ailelere biz bir çalışma yaptık, Bahçeşehir Üniversitesindeki bir hocamla beraber yapılan bir çalışmamız bu bizim. Ailelere çocuklarla evde oynayabilecekleri oyunlar, zekâ oyunları ve diğer oyunları verdik, bunların bilgisini kazandırdık ve daha sonra altı hafta boyunca izledik bu oyunların ne kadar etkili olduğunu. Çocukların teknolojiye olan düşkünlüklerini ciddi anlamda azalttığını görüyoruz ve bu farkın anlamlı düzeyde düştüğünü. Teknoloji, bilgisayar ve cep telefonu diye ağlayan çocukların bir sonraki adımda artık aileleriyle "Hadi oyun oynayalım, bırakın şu telefonu." dediğini, çocukların ailelerine "Telefonu bırakın." dediğini gözlemledik, bu bulgularımız var ama eğitim sokağıyla ilgili şu anda elimizde bulgu yok, bir sonraki adımımız da bu olacak.
MÜŞERREF PERVİN TUBA DURGUT (İstanbul) - Hocam, muhtemelen siz de düşünmüşsünüzdür de bu sokaktaki çocuklar ile böyle bir sokak imkânı olmayan çocuklar aslında karşılaştırılırsa enteresan bulgulara ulaşılabilir. Herhâlde bu dünyadan modellenen bir şey, muhtemelen uluslararası literatürde bir şeyler vardır belki.
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM ÜYESİ DOÇ. DR. MEHMET BARIŞ HORZUM - Hollanda'da bir sokak var, ismini şu anda hatırlamaya çalışıyorum. Hollanda'dan katılımcılığımız var, ondan aldığımız ama onlara rağmen... Bu, dünyada var, mesela bizim ortaklarımız Hollanda, Portekiz ve Litvanya. Litvanya'da da sokak etkinlikleri var, Hollanda'da sokaklar var. Bu karma bir etkinlik ama bizim kültürümüze uygun oyunların oynanabileceği ortak bir Avrupa Birliği projesi şeklinde düşünüyoruz. Sizin bahsettiğiniz gibi, sokak imkânından yararlanamayan çocuklar kontrol ve burada oynayacak çocuklar da deney olacak, buna yönelik bir çalışmamız olacak, ailelerle de çalışacağız ama şu anda biz projeyi daha çok uygulamaya dönüştürme aşamasındayız. Ne kadar etkili olacağına dair inanın ben ne söylesem bilimsel açıdan çok doğru olmaz.
MÜŞERREF PERVİN TUBA DURGUT (İstanbul) - Belki geleneksel sokak oyunlarını da canlandırmak için bir zemin olabilir.
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM ÜYESİ DOÇ. DR. MEHMET BARIŞ HORZUM - Kesinlikle onları da yansıtacağız Sayın Vekilim.
MÜŞERREF PERVİN TUBA DURGUT (İstanbul) - Yaygınlaştırılması gerekiyor.
BAŞKAN - Saklambaç, Yedi Kiremit, Ebelemece...
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM ÜYESİ DOÇ. DR. MEHMET BARIŞ HORZUM - Özür dilerim, son bir şey ekleyebilirsem... Orada geleneksel oyunlarımızın ve oynanmasını planladığımız oyunların oyun kuralları da zaten yazıyor sokağın içerisinde. Ailelerin de ayrıca direkt çocukların yanına değil ama çevrede oturabileceği alanları planlıyoruz.