| Komisyon Adı | : | (10 / 38, 466, 494, 536, 978, 983, 984) Esas Numaralı Meclis Araştırma Komisyonu |
| Konu | : | Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Doç. Dr. Mehmet Barış Horzum'un, bağımlılık kavramı, teknoloji bağımlılığına yönelten nedenler, bağımlılık belirtileri ve yapılması gerekenler hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 03 .07.2019 |
AYSU BANKOĞLU (Bartın) - Teşekkür ederim Başkan.
Teşekkürler sunumunuz için.
Şimdi, somut öneriler çok değerli, güzel. Ben şeyi merak ettim, bu "Millî Eğitimden alamıyoruz." dediniz ama genel olarak bu araştırmalar, bu bulgular sizlerin üniversite çapında yaptığınız herhangi bir somut araştırmaya dayanıyor mu yoksa daha çok genel veriler mi yani odak grup çalışması yapılıp da -örnek veriyorum- madde bağımlılığı ile teknoloji bağımlılığının ilişkisi var, bu ne boyuttadır diye sorduğumuzda buna bir akademik çalışmanın verisiyle ilintili olarak mı cevap veriyoruz yoksa genel bulgular mı? Bu anlamda Türkiye özelinde çalışmalar yapılmıyor mu ya da zayıf mı kalıyor bu çalışmalar, onu merak ettim. Ya da bu akrabaların bakması durumunda daha az teknoloji bağımlılığı oluyor sonucuna ulaştığınız araştırma sizin üniversite özelinde bir ekiple yaptığınız bir araştırma mıdır yoksa genel olarak Türkiye'de yapılan araştırmaların sonucu olarak mı elde ettik yoksa -Sayın Başkanımın söylediği gibi- diğer ülkelerden aldığımız genelleme midir, bunu merak ediyorum.
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM ÜYESİ DOÇ. DR. MEHMET BARIŞ HORZUM - Sayın Vekilim, şimdi, karşınızdaki ekrandaki bütün çalışmalar ben ve öğrencilerim tarafından bire bir tez ya da bir makale olarak yapılmış çalışmalar.
Orada şunu ifade etmek istemiştim ama tam doğru olarak ifade edemedim galiba: Mesela 2011'de yapılan çalışma Sakarya ilinde yapılmış bir çalışma, Sakarya'daki örneklemi aslında burada niteliyor. Hemen 2015'te yapılan çalışma ise Afyon'da yapılmış bir çalışma. Hemen altında Olutürk tarafından yapılan çalışma Bolu'da, bir altında Alpaslan tarafından yapılan İstanbul'da. Yani, biz illeri birbirinden bağımsız olarak çalışıyoruz. Bütün Türkiye'deki oran şudur diyemiyoruz. Çalışmalar da kendi çalışma grubundan etkilendiği için bütün Türkiye'yi genellemek çok mümkün görünmüyor. Ayrı ayrı birebir çalışma bulguları bunlar ama bütün Türkiye... Yani, baştan aşağıya ülkenin istatistikî bölge sınıflaması var, 3 bölge sınıflamasına indiriyoruz, 12, 26 ve 81 il olmak üzere 3 ayrı sınıflamamız var, bunların tamamını içeren bir çalışma hâlâ elimizde hâlihazırda yok, bütün ülkeyi genelleme noktasında da sıkıntı yaşıyoruz.
AYSU BANKOĞLU (Bartın) - O zaman, peki, sizin bu sunumunuzda en önemli önceliklendirilmesi gereken bulguyu bu bilişim teknolojileri dersinin ilköğretim düzeyinde zorunlu müfredat hâline getirilmesi olarak söyleyebilir misiniz? Sizin akademik olarak en önemli önerilerinizden biri bu olabilir mi?
SAKARYA ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ BİLGİSAYAR VE ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ EĞİTİMİ ANA BİLİM DALI ÖĞRETİM ÜYESİ DOÇ. DR. MEHMET BARIŞ HORZUM - Şöyle söylesem: Aslında bu bir bileşen, üç ayak var; birey, çevre ve aile olarak söylesem ve bu 3 çevreye birer tane söylesem daha doğru bir şey söylemiş olabilirim, özür diliyorum. Birey açısından şunu söyleyebilirim ki ders çok önemli bireysel gelişim anlamında çünkü ağaç yaşken eğilir noktasından bakarak biz ne kadar doğru teknoloji kullanımını erken kazandırabilirsek o kadar iyi. Çevresel faktör olarak eğitim sokağı ya da mahallelerimizde böyle ortamları... Parklarımız da var ama parklarımızı daha geliştirerek kullanmaya ihtiyacımızın olduğunu söyleyebiliriz çünkü şu anda etkin olarak faydalanamıyoruz. Aile boyutunda da ailelerimizi bilinçlendirmemiz gerekiyor çünkü evinde cep telefonunu saatlerce elinden düşürmeyen ya da televizyon kapanmayan bir ailenin çocuğunun teknoloji bağımlısı olmadığını görmek çok mümkün değilmiş gibi geliyor, çalışmalar da bunu söylüyor zaten bize.
AYSU BANKOĞLU (Bartın) - Teşekkür ederim.