| Komisyon Adı | : | BAYINDIRLIK, İMAR, ULAŞTIRMA VE TURİZM KOMİSYONU |
| Konu | : | (2/1988) esas numaralı Kanun Teklifi Anayasa'nın 2'nci maddesine aykırılık teşkil ettiğinden tümünün iptal edilmesi gerektiğine ilişkin önerge hakkında görüşmeler |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 04 .07.2019 |
İBRAHİM HALİL ORAL (Ankara) - Sayın Başkan, kıymetli arkadaşlar; ben de geneli üzerinde bir konuşma yaptıktan sonra maddelerde görüşlerimi açıklayacağım.
Prensip olarak biz ajansın kurulmasının faydalı olacağı kanaatindeyiz ama tabii, burada, maddelerde tek tek gizlenmiş diyelim ama müphem olan konulara da açıklık getirilmesi lazım.
Başkanım, bir önceki konuda sizin olumlu yaklaşımlarınızla nispeten bir konsensüs oluştuğu için güven telkin ediyorsunuz, bu da bir kompliman olmasın ama eğer, bu olumlu yaklaşımlar sergilenir... Tabirimi hoş görsünler, gelen kanun teklifinde "Biz postu deldirmeyiz." kanaati olursa bizim burada bir konsensüs, bir anlaşma imzalamamız zor. Ama prensip olarak biz iyi niyetli olursak, maksat üzüm yemek olursa biz burada anlaşabiliriz. Onun için, ben başlangıçta, eğer öyle bir şey olmayacaksa çok kısa süreli bir alt komisyon teklifini önereceğim ben. Alt komisyona makul bir süre veririz, onlar işletmecilerle, otellerle yani bu konunun diğer taraflarıyla da çok kısa sürede görüşmek suretiyle onların alacağı bilgiler istikametinde daha doğru, daha sağlıklı, daha yapıcı bir kanun teklifi hazırlanır.
Bizim görüşmelerimizden onlarla, otelcilerle, kanun diğer taraflarıyla da görüşmemizde aldığımız bilgiler ışığında çekincelerimi söylemek isterim.
Şimdi, kuruluşta bir konu var. Marmara ve Akdeniz'den 2'şer üye, Ege Bölgesi'nden bir üye. Bunu anlamak mümkün değil. Yani Ege Bölgesi turizmin daha yaygın olduğu bir alandır ama neden oradan 1 üye? Oradan da 2 üye alınabilir diye söylüyorum. İki derneğin başkanlarından biri alınıyor hâlbuki en çok üyesi olan iki dernek malum, birisi hükûmet yanlısı oluyor, bunu önlemek için en fazla üyesi olan iki derneğin üyesi de bunun yönetim kuruluna alınabilir.
"Ajans gelirleri" bölümünde "her türlü bağışlar ve yardımlar" var. Bağışların ve yardımların ne kadar suiistimale açık olduğunu, kanundan vareste tutulan bağışların nasıl alındığını hepimiz biliyoruz. Bu maddenin ben tekliften çıkarılmasından yanayım. Yani kelimenin tam tabiriyle "halife kesesinden cömertlik yapmak" gibi bir şey oluyor bu.
"Diğer gelirler" bölümünde de diğer gelirlerin ne olduğunun anlaşılması gerekir diye düşünüyorum.
"Yönetim kurulu üye seçimi" ibaresinde "Bakan tarafından" ibaresini "Ajans yönetim kurulu tarafından seçilir." daha bağımsız, daha güven verici olur diye düşünüyorum.
Geçici maddede 26/10/2019... Bu yıl işletmeciler bütçelerini hazırladılar. Her kurum zaten zor şartlardadır Türkiye'de yaşanan bu krizden dolayı zar zor bahara çıkacaklar işin doğrusu. Onun da mümkünse 2020 yılına alınmasını uygun görmekteyiz.
Personel alımı konusunda, takdir edersiniz ki daha önce kurulan kalkınma ajansları vardı. Bunların hepsini kendi ellerimizle biz -politik davrandığımızdan dolayı- götürüp FETÖ'ye teslim etmiştik, şimdi de KHK'lerle kapatmanın yolunu buluyoruz. Bunun önüne geçmek maksadıyla... Mademki kurumdan, devlet eliyle, vergi daireleri eliyle vergi alıyoruz, bu bir resmî kuruluştur, personel alımı kamu kuruluşlarındaki personel alımına tabi olarak alınması lazımdır keyfîliklere meydan vermemek için. Ve en önemlisi, işte FETÖ'nün... Gene yeni bir kriz oluşturmamak maksadıyla böyle bir öneride bulunuyoruz.
Maddeler hususunda da gene görüşlerimi açıklayacağım.
Teşekkür ederim.