KOMİSYON KONUŞMASI

TÜLAY KAYNARCA (İstanbul) - Sayın Başkanım, çok teşekkür ediyorum.

Benim bir sorum, bir önerim olacaktı. Zeynep Öksüzoğlu, öncelikle çok teşekkür ediyorum Hâkime Hanım'a. Gerçekten çok bilgilendirici, tecrübe ve cesaret yüklü örneklerin dolu olduğu... En azından kendi adıma çok faydalandım, öncelikle teşekkür ediyorum.

Sorum da tam bu son değindiğiniz konu başlığıyla ilgiliydi, o da şu: Aksayan yönlerle ilgili, kanunun aksayan maddeleriyle ilgili üç beş başlıkla sıralarsak mesela zorlama hapis kararı bir tanesiydi, Yargıtay yolunun açık olması, bu bir başkasıydı. Ama benim en çok üstünde durduğum, ortak bir mutabakat var mı diye. 8'inci maddedeki delil belge aranmaksızın koruma tedbiri kararı alınması yönünde. Niye? Çünkü verdiğiniz örneklerde de dosya geliyor önünüze ama bu dosyada tarafları görmüyorsunuz, farklı modeller... Yani acaba -ki o da var- adaletli olabilmek adına kaygı, karşı taraf, faili de bu anlamda... Hani, şunu yapıyor, şiddet asla affedilemez bir şey, ayrı bir konu ama bazen karşınıza anlattığınız örneklerde de gizli çok başka nedenler de çıkabiliyor. Bazen örneklerde kimliğini değiştirmenin arka fotoğrafında terörle ilgili nedenler çıkabiliyor, bazen arkasında yine sizin de verdiğiniz örneklerle ilgili başka şeyler çıkabiliyor.

O yüzden, sorum şu: Bu, özellikle 8'inci maddedeki delil belge aranmaksızın koruma tedbirinin farklılaştırılması. Çünkü adaletli olmak, vicdanen de huzurlu olabilmek adına bu çok önemli. Çünkü az önce ifade ettiğiniz çok rencide edici bir şey. Tamam, şiddet insan hakları ihlali ama üzerine bir şey asarak dolaştırmak da bir insan hakları ihlali. Yani bir süre sonra o insan o sokakta dolaşamaz, o mahallede olamaz, öfkesi ve beraberinde karşı şiddet devamı oluşur ama en önemlisi de sizin az önce ifade ettiğiniz gerçekliktir ki bu, tedavi gerektiren yani şiddet uygulayan kişi, kadın veya erkek -ki çoğunlukla erkek uyguluyor- bunun psikiyatrik ölçümleri, devamı... Yani başarıda her zaman, önce ön bir tedbir, arkasından çalışkanlık ve oluşturulan metot ama üçüncü ve en önemlisi de devam, takip ve kontroldür.

Demek ki bizim buradan çıkartabileceğimiz, sizin ifadelerinizle çıkartabileceğimiz en değerli sonuçlardan biri, takip ve kontrolde hangi bakanlığımız, hangi sistemle, belki de adını da kanun veya yönetmeliklerde de zorunlu kılarak... İşte o zaman önümüze istatistiki veriler de çıkacak. Yani ailenin, boşanmaların veya bu tür olaylarda, alkol tedavisi görmüş bir bey belki bir süre sonra tedavi sonrası yuvasına, evlatlarına dönebilecek. Belki ifade ettiğiniz o çocuğunu göremediği için psikolojik bağımlılık nedeniyle yaşanmış başka bir gerçeklik olacak.

Dolayısıyla, direkt kadın odaklı bakmıyorum ben hiçbir zaman; insan odaklı, insan hakları... Yani, bana göre, üvey evladına şiddet yapan bir kadın, kayınvalidesine şiddet uygulayan, sevgilisine kocasını öldürten kadın; her biri bu anlamda bir vahşet uyguluyor. Dolayısıyla, insan odaklı baktığımızda, bu kontrol ve takipteki sistemde öneriniz bir, tekrar ediyorum, 8'inci maddeyle ilgili delil belge aramaksızın koruma tedbiri alınmasıyla ilgili hâkimlerin özellikle bu konuda "Ha, şöyle olursa kanun çok daha bizim elimiz güçlenir ve biz daha adaletli olabiliriz." diyebileceğiniz, madde değişikliği de yapabilmemizi de sağlayabilecek bir öneriniz var mıdır?

Diğer zorlama hapis kararı ve Yargıtay yolunun açık olmamasıyla ilgili açıkçası bir tecrübem yok. Onunla ilgili, bilemiyorum, tekrar bir öneri ve tespitiniz varsa almak isteriz.

Çok teşekkür ediyorum.