| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/2019) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 2 |
| Tarih | : | 11 .07.2019 |
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Madde teklifin en önemli maddelerinden birisi. Mali darboğaza düşen firmaları tekrar üretime yönlendirebilme, katma değer yaratabilmesini sağlamak amacıyla getirilmiş bir düzenleme. Tabii, içinde bulunulan ekonomik durumla ilgili hangi etkenler nedeniyle bu duruma gelindi, bu çok uzun tartışma. Yani şimdi maddede yapılan düzenlemeden çıkıp da "Ekonomi nasıl bu duruma geldi?" onu yapmayacağım. Yani dışarıdan saldırıların olduğu kabul edilmiyorsa diyebileceğimiz bir şey yok. Yani daha sıcak konuları yaşıyoruz yani S400'den dolayı tehdit ediliyoruz, Doğu Akdeniz'deki uluslararası hukuktan kaynaklanan haklarımızdan dolayı tehdit ediliyoruz, "Yaptırım uygulanır." diyor. Yani bunlar görmezden gelinirse yapılacak yorumlar da tabii ki bizim nazarımızda itibar görmez.
Bu düzenlemeyle ilgili ben Mustafa Bey'den şunu rica edeceğim: Aslında İstanbul yaklaşımı burada düzenlemede örnek alınmış ki her kesim İstanbul yaklaşımının başarılı olduğu konusunda da hemfikir. Hem sorulara da cevap verilmiş olur yani süreç nasıl işleyecek? Kimler, nasıl, ne zaman başvurabilecek? Mesela Anadolu yaklaşımında KOBİ'lere de açılmıştı belli şartlarla; aktif toplamı şu olursa, işte, hasılatı şu olursa, 250 kişi çalıştırırsa falan diye. Burada öyle bir şart var mı? Herkes başvurabilecek mi? Buna nasıl karar verilecek? Yani bu yeniden yapılandırmada belli bir süresi mutlaka vardır çünkü burada çerçeve anlaşmaya ve yönetmeliğe atıflar var yani onların içerdiği hükümlerle birlikte bunu anlatabilirsek. Mesela ek kredi verilebilecek mi, ilave finansman verilebilecek mi? Hangi şartla verilebilecek? Nasıl verilecek? Onun müzakeresi için bir süre var mı? Yani bu tür uygulama nasıl olacak? Açıkçası onlar anlatılırsa... Bir de alacaklılar arasında ihtilaf oldu, nasıl çözüm sağlanacak? Yani aşama aşama, başvurudan karar verilme aşamasına, sözleşme imzalama aşamasına kadar... Sözleşmeyi kimler imzalayacak, taraflar kim? Yani o konuda süreci kısa olarak bir alabilirsek hem de sorulara da cevap verilmiş olur.
Ben teşekkür ediyorum, desteklediğimiz bir madde.
BAŞKAN - Çok teşekkür ediyorum.
MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Sayın Başkan, bir cümleyi düzeltebilir miyim?
BAŞKAN - Neyi düzelteceksiniz efendim?
MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Düzeltme yapacağım.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Akif Bey, bir konum kaldı, pardon.
Faik Bey de dikkat çekti o konuya, yani bunu bir açabilirsek. Hani, borçluların mali durumunun tespitiyle ilgili değerlendirme konusu var ya, orada denetim kuruluşlarına yetki veriyoruz, ayrıca "Çerçeve Anlaşmaları kapsamında belirlenecek yeterli bilgi ve uzmanlığa sahip kuruluşlar" diyoruz "...veya borçlu tarafından kabul edilmesi halinde alacaklı kuruluşlara..." Yani bu biraz sıkıntı oluşturur mu? Yani kredi veren banka ile borçlu elbette anlaşabilir. Yani onu koymamız gerekir mi? Bunu, hangi ihtiyaçtan dolayı böyle bir hükmü koyduk?
MUSTAFA SAVAŞ (Aydın) - Sürecin hızlı bir şekilde yürümesi adına.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Yani her banka kendi sıkıntılı kredisi olan müşterisini bu kapsama almak ister. Yani öyle bir taraflı şey çıkabilir mi?
MUSTAFA SAVAŞ (Aydın) - O raporlar düzenleyici otorite, BDDK murakıpları ve Sayıştay denetçileri tarafından zaten inceleniyor. Yani gerçeğe aykırı bir şekilde...
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Yani uygulama bir kısa anlatılırsa... Bir de "Yandaş firmalar kurtarılacak." Denildi, hem de öyle olmadığını, İstanbul yaklaşımının esas alındığını net olarak göstermiş oluruz.
Teşekkür ediyorum.