KOMİSYON KONUŞMASI

ALPAY ANTMEN (Mersin) - Sayın milletvekili arkadaşlarım, kanun lafzıyla ve ruhuyla meridir. Lafzı okuruz ama ruhu da önemli. Önemli olan tabii kanunların yapılış şekli. Şimdi, elimizde bir Yargı Reformu Stratejisi var, 9 amaç ve 94 tane hedef taşıyor. Her birinin tek tek başlıklarına bakarsak Anayasa hukuk normlarını içeriyor, çok güzel ama önemli olan içeriğini doldurmak. Şimdi, bakıyoruz önümüze gelen bu teklife, 68 milletvekili arkadaşımız imzalamış ama Yargı Reformu Stratejisi'ni Bakanlık hazırlıyor, bize göre çok dar kapsamda ve kadroda. Milletvekili arkadaşlarımız, kanun teklifi olarak birinci paketi getiriyorlar. Birinci paket önümüze geldi, birazdan içeriğine de gireceğim. Bundan sonraki paketlerde Mecliste grubu bulunan siyasi partilerin de görüşü alınarak paketler hazırlanırsa ve öncelik sırası Anayasa hukuk normlarına ve Türkiye'nin gerçeklerine göre hazırlanırsa daha iyi olacağı görüşündeyim.

Buradan şuraya geleceğim: Başkanlık sistemlerinde sert kuvvetler ayrılığı uygulanır, fren ve denge sistemi vardır ama bizde Türk tipi başkanlık sistemini -deyim yerindeyse- kendimize benzettik. Demin zaten Komisyon Sözcümüz ve Genel Başkan Yardımcımız çok ayrıntılı olarak bahsettiler, Türkiye'de demokrasi, insan hakları, hukuk, adalet, hâkim bağımsızlığı gibi bütün temel kavramlar tıkandı. Bu nedenle bir an önce parlamenter demokratik sisteme dönmemiz gerektiğini ısrarla işaret etmek istiyorum.

Gelelim içeriğine... Tek tek maddeler üzerinde konuşacağız, tek tek belki uzun uzun da konuşuruz. Evet, baro başkanlığı yapmış bir avukat olarak, kamu görevi yapan avukatlara, on beş yıl görev yapan kıdemli avukatlara yeşil pasaport verilmesi önemli ama bundan daha da önemlisi hâkim bağımsızlığını, yargıç teminatını sağlamak.

Hukuk sınavı... Hukuk sınavı getiriyoruz. Benim kişisel görüşüm, dört yıl Mersin Barosunun başında bulunduğum için söyleyebilirim, şu an 80 bin hukuk fakültesi öğrencisi hiçbir denetime tabi olmadan avukat olmayı bekliyor. Bunların böyle bir yasal kazanılmış hakkı yok. Hiç kimse hukuk fakültesine giren bir kişiye "Sen avukatsın, avukat olacaksın." demiyor. Bu nedenle, Komisyonun takdiri ne olur bilemem, Genel Kurul nasıl takdir eder bilemem ama kişisel olarak ben kanunun derhâl yürürlüğe girmesi görüşünde olduğumu kişisel görüş olarak arz etmek istiyorum.

İstinaf mahkemeleri... Bazı suçlarda, beş yıla kadar mahkûmiyet cezalarında Yargıtay yolu açılıyor. Bu çok önemli fakat arkadaşlar, istinafı kurduk. Size sadece Adana'dan bir iş dairesinin bekleyen dosyalarının sayısını vermek istiyorum, 5 bin. 5 bin işçinin, emekçinin dosyası raflarda bekliyor, bölge adliye mahkemesinde sadece bir dairede, sadece iş mahkemesiyle ilgili yani bizim hukuku hızlandırmamız gerekiyor, adaleti hızlandırmamız gerekiyor.

Bakın, 2010'daki yargı reformu, 2014'e kadar Türk adalet teşkilatını, hâkim ve savcıları, HSYK'yi FETÖ terör örgütüne, bu alçak ve onursuz terör örgütüne teslim etti. 2014'te biliyorsunuz Yargıda Birlik Platformuyla, her siyasi görüşten hâkim ve savcıların oylamalarıyla FETÖ'nün HSYK'deki gücü kırıldı ama alçak bir terör örgütü FETÖ'nün 2016 darbe girişiminden sonra HSYK'nin yapısı özellikle 2017 yılında değiştikten sonra tamamen siyasi iktidarın -A veya B partisi, önemli değil- gücüne giren bir HSK oldu ve özellikle bugün için hâkim ve savcılar olarak alınan genç meslektaşlarımıza bakın, hemen hemen çoğu aynı partinin -burada bir partiyi hedef göstermek veya bir parti adı kullanmak da istemiyorum, yarın B partisi iktidara gelir, o da aynı şeyi yapabilir- mensuplarından oluşuyor. Bu, yüzde 80'lere kadar çıkan yargıya güvensizliği yarın yüzde 100'lere kadar çıkaracak. Her hâkim ve savcının elbette siyasi görüşü olur, elbette olmalı ama bunu hiçbir şekilde görevine yansıtamaz.

Bunun dışında, yine, önceki teklif, Ceza Muhakemesi Kanunu'nda iki yeni yargılama düzeni getiriyor, yargılama usulü getiriyor. Bunların zaman içinde nasıl olgunlaşacağına bakmamız gerekiyor ama bazı eklemeler yapılabilir çünkü biz bunu yargıya bıraktığımız zaman ve burada çok ciddi tartışılmadan çıkarttığımız zaman bu kanunları yargıda farklı kararlar çıkıyor, o farklı kararların da zaman içinde içtihat hâline gelmesi uzun sürüyor. Örneğin, Türk Ceza Kanunu'nun 103'üncü maddesiyle ilgili olarak cinsel sarkıntılığın bugün için nasıl uygulandığına işaret etmek istiyorum. Burada herkes hukukçu olduğu için detaya girmek istemiyorum.

Tutukluluk sürelerinden demin Parti Sözcümüz ve Genel Başkan Yardımcımız bahsetti. Bunu en fazla bir yıl için sınırlamalıyız. Burada cumhuriyet savcılığı yapan çok kıymetli meslek üstatlarımız, milletvekillerimiz var. Kusura bakmasın, bir yıl içinde de en geç -yani normal suçlarda üç ay, örgütlü suçlarda buna göre altı ay veya bir yıl içinde- iddianameyi yazsın, her türlü de imkân var, görevini en iyi şekilde yapmak zorunda bir hâkim ve savcı.

İçeriğini madde madde tartışacağız bu teklifin ama eksikliklere gelelim. 1'inci paket bu. Bundan sonra başka paketler de gelecek ama bakın, milletvekillerimizin bir kısmı bahsediyor, siyasi partilerimiz bahsediyor; bir infaz ya da af veya çek mağduru diyorlar kendilerine, birçok cezaevindeki kişi Adalet Komisyonu ve Meclisi bekliyor. Bunları tartışmamız lazım, emeklilikte yaşa takılanları tartışmamız lazım. Vergi Usul Kanunu'nda bir hüküm var; "fikrî içtima"yı Türk Ceza Kanunu'ndan kaldırdığımız için adam üç yıl, dört yıl arka arkaya aynı suçu işlediği zaman her birinden ayrı ayrı ceza alıyor, buna bakmamız lazım. Hayvan haklarına karşı işlenen suçlar, kadına şiddet ve çocuk istismarının artması, doğa katliamları ve özellikle 3600 ek gösterge -ben burada kamu avukatlarını anmak istiyorum- özlük hakları gibi birçok önümüzde çözmemiz gereken sorun var.

Biz ya bir an önce parlamenter demokratik sisteme geçelim ya da tüm parti gruplarından gelen kanun tekliflerini bir bir, arka arkaya her gün gerekirse çalışarak -tatil matil yapmasın milletvekilleri, bizler tatile gitmeyelim- bütün kanun tekliflerini tek tek görüşelim, hangi partiden gelirse gelsin iyi kanunları yapalım, çıkartalım diyorum.

Sayın Başkanı da fazla üzmemek adına konuşmamı burada noktalayıp her maddede ayrı ayrı umarım iyi şeyler yapılabilir Saygıdeğer Başkanım.