| Komisyon Adı | : | (10 / 242, 349, 392, 394, 397, 401) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Millî Eğitim Bakanlığı Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürü Mehmet Nezir Gül'ün, Genel Müdürlük olarak özel eğitim kapsamında hizmet ihtiyacı duyan vatandaşlarla ilgili yaptıkları çalışmalar ve öneriler hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 02 .10.2019 |
BAHAR AYVAZOĞLU (Trabzon) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Öncelikle katkı sunan tüm kurum yetkililerine, hocama çok teşekkür ediyorum.
Biraz önce geçtik ama ben Seyhun Topbaş Hocama bir soru sormak istiyorum. Bu, dil terapisiyle alakalı bir konuya temas ettiniz, özellikle yetiştirilmesi konusunda birtakım eksiklerin olduğuna, sayısının yetersiz olduğuna dair vurgu yaptınız. Bu sayının yetersizliği konusundaki en önemli etkenler nedir diye soracağım size. Çünkü en azından, hani, benim elimdeki verilere göre ana bilim dalı olan psikolojik danışmanlık ve rehberlik bölümünden 2.732 kişi sadece Millî Eğitimde istihdam edilmiş. Belki dışarıda da çalışan o kadar kişi var. Yine, benzer zamanlarda kurulan ve doktoraya benzer, tıpta uzmanlıkla öğrenci alan çocuk psikiyatristi sayısı da asistanlar dâhil 1.000; elimdeki veriler bunlar. Bu konuda devlet üniversitesi ve özel üniversite konusundaki dengesizliği de açıklayabilirsek ve neden bu sayının düşük olduğu konusunda sizin kanaatinizi gerçekten öğrenmek istiyorum, katkılarınız için de tekrar çok teşekkür ediyorum, sağ olun.
PROF. DR. SAİME SEYHUN TOPBAŞ - Geç başlandı Sayın Milletvekilim yani şöyle söyleyeyim: Çok ötelenmiş bir alan olarak düşünmek gerekir. Hani, şimdi hocalarım da burada, odyolojiyle birlikte yürümüş ama içinde 2-3 tane konuşma dersiyle. Yıllarca hep odyoloji ağırlıklı yürüdüğü için sadece kendi başına -yani dil ve konuşma terapisinin ayrı, bağımsız bir alan olup çok başlı başına bir alan- çok uzun yıllar Türkiye'de yoktu yani. Keza özel eğitim alanının içinde de aynı şekilde çok erimiş vaziyetteydi. Dolayısıyla 2000 yılında kuruldu meslek bağımsız olarak tek başına, sadece dil ve konuşma. Dolayısıyla o zamanda da zaten 3 kişi falandık yurt dışından gelmiş. İşte, Ahmet Bey, ben, Pınar Hanım, 3-4 kişiydik, lisans kuramadık, doğrudan lisansüstüyle başladık, ona da işte, böyle, ilişkili alanlardan insanlar alarak öğretim üyesi yetiştirdik, onları doktor yaptıktan sonra lisanslar açılmaya başladı. Geç başladığı için dolayısıyla eleman sayımız az ve az terapist yetişmiş oldu ama şimdi hızla büyüyor. YÖK de çok önemsedi, öncelikli alanlar içinde zaten. Dolayısıyla hızla büyüyecek diye düşünüyorum. 2000 yılından bu yana, gene de yirmi yıl... Amerika'da 1925 yılında kurulmuş, İngiltere'de "King's Speech"in konuşmasından -kekemeliği olan- bilirsiniz, çok daha öncesine 1896 yıllarında başlıyor Royal College of Speech and Language Therapists'in kurulması. O ülkelerle kıyasladığımızda yirmi yılda gene iyi yol aldık diye düşünüyorum ben.