KOMİSYON KONUŞMASI

CELAL DİNÇER (İstanbul) - Gerekçe değil Sayın Başkanım. Gerekçemiz yetersiz olduğu için... Bir cümleyle geçti, o yüzden ben izninizle...

İkaz ettim de Sevgili Başkanımız duymadı.

Bir iki cümle ilave etmek istiyorum.

Bu maddeyle yetki devri yapılmaktadır. İdare hukuku mevzuatına göre yetki devri istisnai bir durumdur. Kanunda belirtilmedikçe kullanılamaz biliyorsunuz. Mefhumu muhalifiyle kanuna konulduysa kullanılır. Yetki devri bu tasarıya rastgele konulmuş bir düzenleme değildir. Konulduysa bir yetki devrinin yapılacağı muhakkaktır. Kanun, tüzük, yönetmelik, yönerge, kararname gibi düzenleyici bir hukuki işleme dayalı olarak yapılan yetki devrinde hem karar alma yetkisi hem de sorumluluk yetki devredilene geçer. Yetkiyi devralan makam yetkiyi devreden makamın sahip olduğu yetkileri kullanır. Yetki devrinden yetkiyi devreden makam devre esas konularda devir devam ettiği sürece zorunluluk olmadıkça hiçbir icrada yani uygulamada bulunamaz. Aksi takdirde yaptığı işlemler de yetki tecavüzü sayılır. İçişleri Bakanının kullandığı yetkilerin çevresi geniş ve belli olmayan bir kısmını valilere devretmesi idari yapıda ve devlet işleyişinde sorunlara sebep olabilir. Örneğin İçişleri Bakanı bazı yetkilerini valilere devrederse il ve ilçe jandarma komutanlarını atama yetkilerini de valilere devredecektir. Bu durum personelin görevde kalma güvencesini ortadan kaldıracak, atamaları siyasi etkilere daha maruz bırakacaktır. Ayrıca İçişleri Bakanının generallerle ilgili kullanacağı yetkileri de bulunmaktadır. Tasarı bu hâliyle kanunlaşırsa valilere bu yetkilerin de devredilmesi ihtimali gündeme gelebilir diye endişe duymaktayız.

Bu nedenle İçişleri Bakanına tanınan merkezî yetkilerin taşra teşkilatındaki mülki amire devredilmesi öngörülmeyen hukuki sebebiyetlere yol açabilir. Bu metnin tasarıdan çıkarılmasını talep etmekteyiz.

Teşekkür ederim.