| Komisyon Adı | : | ADALET KOMİSYONU |
| Konu | : | Ceza Muhakemesi Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi (2/2215) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 07 .10.2019 |
ABDURRAHMAN TUTDERE (Adıyaman) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Tabii, sınav konusunda hepimiz hemfikiriz. Özellikle üniversitelerde hocalık yapan hocalarımızın yapmış olduğu tespitlere de aynen katılıyoruz. Kanun tekniği açısından 5'inci maddeyi sakat buluyorum. Özellikle burada birtakım derslerin sayılmış olması, birtakım derslerin de sayılmamış olması ileride uygulamada çok büyük sıkıntı yaratacaktır. Özellikle son dönemlerde Anayasa Mahkemesinin ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinin verdiği kararlara baktığımızda, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesinde ülkemizin en çok insan hakları ihlalleri yönünden mahkûm olduğunu, Anayasa Mahkemesi kararlarına da baktığımızda hak ihlallerinin daha çok insan hakları konusunda olduğunu görmekteyiz. Dolayısıyla madem bu sınavda hukukçulara, hukuk mesleğini icra edecekleri bir nitelik getirmeyi hedefliyorsak hiç olmazsa bu dersler arasına insan hakları hukuku dersinin mutlaka konulması gerekiyor. Eğer bu dersler kalacaksa bunlara insan hakları hukukunun mutlaka katılması ve eklenmesi gerekiyor. Aksi takdirde, bu mevcut şekilde sadece birtakım derslerin sayılmış olması niteliğe herhangi bir katkı sağlamayacaktır. Bu hususun, bu eksikliğin kanaatimce giderilmesi gerekiyor. Bu giderilmediği sürece bu sınav tek başına bir nitelik kazandırmayacaktır.
Tabii, hocalarım da ifade etti. Aslında nitelik sadece sınav getirmekle olmuyor, eğitim ta liseden üniversiteye kadar... Üniversitelerde iyi öğrenci yetiştirirseniz iyi hukukçular olur. Mesela, sınavın tek başına nitelik getirmediğini nereden anlıyoruz? Şu andaki bütün hâkimlerimiz sınavla geliyor ancak son dönemlerde özellikle hâkimlerin verdiği kararlara baktığımız zaman hâkimlerin çok ciddi anlamda hak ihlallerine sebebiyet verdikleri kararlara imza attıklarını görüyoruz. Dolayısıyla sınav tek başına iyi hukukçuları yetiştirmez. Eğitimin topyekûn olarak ele alınması ve Türkiye'nin aslında bu konuda bir reform yapması gerektiğini düşünüyorum. Tabii ki bu sınavın gelmiş olması da yine her şeye rağmen olumlu, iyi bir adım. İnşallah, bundan sonraki süreçte de daha güzel çalışmalara burada hep birlikte imza atarız.
Teşekkür ediyorum.