KOMİSYON KONUŞMASI

MEHMET ŞEKER (Gaziantep) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Detaylı her şey konuşulduğu için ben de kısaca bir şeyi Sayın Genel Müdüre sormak istiyorum. Bu sunumunda vardı. "Gaziantep'te Gaziray Projesi'ni hayata geçiriyoruz." demiştiniz. 30/9/2014 tarihinde de bunun yeterlilik ihalesini yapmışsınız. Şu anda durum nedir?

Bir de Gaziantep'te şehrin merkezinde kalan yeriniz var. Onunla ilgili çok da hevesli insan var. Bence orası Devlet Demiryollarını, daha doğrusu vatandaşın Devlet Demiryollarıyla tanışması için önemli bir yer. Orada kalması ve orada eğer bu Gaziray da zaten gerçekleşirse o istasyonun çok önemli olduğunu düşünüyorum. Mutlaka bunu bir değerlendireceksinizdir.

Bir de, arkadaşlar genelde bahsettiler ama, bu taşımacılıktaki en büyük sıkıntı sizin verdiğiniz rakamlara göre 2003 yılında 15,9 milyon ton taşınırken 2014 yılında sadece yüzde 80 artışla 28,6 milyon ton yük taşınıyor. Oysa Türkiye'nin ihracatı son on beş yılda 4 kat arttı. Üretim de arttı dolayısıyla. Demek ki buradaki taşımacılıkta Devlet Demiryolları yeterli şekilde buradan payı alamıyor. Bundaki en önemli sebeplerden birisi, benim de sanayicilerle görüştüğüm, yavaş olduğunuzla ilgili sıkıntılar var.

Bu lojistik köyleri yaymakla ilgili çok ciddi bir çalışmanın yapılması lazım ve Devlet Demiryolları özellikle sanayi kenti olan Denizli'dir, Gaziantep'tir, Adana, Bursa, Kocaeli gibi büyük sanayi kentlerinde bu taşımacılık için önemli bir çalışma yapması gerekiyor, yoksa yollarımızda, kara yollarında kamyonlardan, tırlardan geçilmez pozisyonda ve Türkiye'de çok ciddi kazalar oluyor. Bunu da önlemenin en önemli yollarından birisinin, Devlet Demiryollarının bu konuda gerçekten taşımacılıkta aktif rol üstlenmesi gerektiğine inanıyorum.

Yolcu taşımacılığında da eksiklerimiz var, ondan da arkadaşlarımız bahsetti.

Bir de, bir başka sıkıntı var. Şehir içinde hafif raylı sistemle belediyeler taşımacılık yapıyor. Evet, bu çok önemli. Fakat, örneğin Gaziantep'te güzergâh tamamen yanlış. Taşımacılık, demir yolu taşımacılığı fakirin olduğu mahallelerden, varoşlardan insanları şehir merkezine, fabrikalara, çalışma ortamlarına getirir. Ama tam tersi, örneğin Gaziantep'teki en zengin kesimin olduğu yerden geçiyor. Zaten herkesin evinde 2 tane arabası var. Burada çok rantabl kullanılmıyor. Dolayısıyla da zarar ettik deniliyor.

Bir başka zararı da trafiği arapsaçına döndürüyor. Çünkü sinyalizasyon sistemi ona göre yapılmamış, yollar ona göre yapılmamış, mevcut yollar da ikiye bölünüyor bu sistemle. Burada da Devlet Demiryollarının gerekirse bir kanunla bu işte mutlaka görüşünün alınması, denetiminin olması gibi bir ibarenin olması lazım. Yani önüne gelenin, isteyenin şehrin içinde demir yolu taşımacılığı yapmaması lazım. Ha, metroya bir itirazım yok. Metro yapabilir, metro için başlatabilir ama şehrin yollarını ikiye üçe bölen demir yolu taşımacılığının çok faydalı olmadığını, trafiği çok rahatsız ettiğini görüyoruz. Bununla ilgili gerekli çalışmaları umarım yaparsınız.

Çalışmalarınızda başarılar diliyorum. Emeği geçen bütün arkadaşlara da teşekkür ediyorum.