KOMİSYON KONUŞMASI

ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANI TANER YILDIZ (Kayseri) - Sayın Başkan, değerli milletvekili arkadaşlarım, kıymetli sivil toplum örgütlerinin, akademisyen çevrenin ve sektörümüzün değerli temsilcileri, değerli mesai arkadaşlarım; ben de hepinizi, heyetinizi saygıyla, sevgiyle selamlayarak sözlerime başlamak istiyorum.

Öncelikle bir teşekkürüm olacak. Geçen haftaki Maden Kanun Tasarısı'yla alakalı yapılan çalışmalarda gerek iktidar gerekse muhalefet partisine mensup milletvekili arkadaşlarımızın bu sektörün daha iyi bir şekilde işlemesine dönük eleştirileri, yorumları ve tavsiyeleri oldu. Ve bahsedilen maddeleri de bugüne yine ek bir çalışmayla beraber getirmiş bulunuyoruz. Zannediyorum büyük ölçüde konsensüs sağlanmıştır. Her konunun her noktasında bütün kesimler tarafından mutabakat sağlanmış olması tabii ki bizim de isteğimiz olurdu ama her şeyi aynı anda düşünemeyebiliyoruz, aynı şekilde karar veremeyebiliyoruz. O yüzden, en fazla uzlaşı sağlayacağımız bir noktayı yakalamaya çalıştık. Bunların içerisinde, temel mantık olarak -tabii, maddelerinde konuşmak üzere ben birazdan da Sayın Müsteşarımıza müsaadenizle sözü vereceğim, yapılan çalışmaların detaylarıyla alakalı bilgi verecekler- genel yapımızda şu vardı: Yatırımcının özellikle teminatlarının iratları kaydı kaldırılarak yerine idari para cezalarını dikkate almıştık ve hangi madenlerin ihale yoluyla açılacağına dair konuyu getirdiğimizde bir kısmının istisna olması lazım geldiğini, bu ihale yapısının sistemde bazı tıkanıklara yol açacağı eleştirisi getirilmişti. Bunları dikkate alacak, bir kısım da önergelerle beraber bu kanun tasarısını inşallah değerlendirmiş olacağız.

Özellikle bu tüzel kişilikler konusunda profesyonelce çalışan firmaların bu çalışmaları yaparken kendi içinde bulundurdukları, barındırdıkları maden mühendislerinin de aynı tüzel kişilik hüviyeti şeklinde bir düzenlemeyi de içinde barındırdığını, denetimin kimler tarafından yapılacağını, bunların adreslemeleriyle alakalı konuları değerlendirdik. Tabii ki verilen ruhsatların, dediğim gibi, ihalede hangisinin kapsam içinde kalıp hangisinin kapsam dışında kalacağına dair onlar tekrar değerlendirildi. Teknik nezaretçi yerine daimî nezaretçinin statüsü nasıl olacak, bunlar değerlendirildi. Ve geçiş dönemleri düzenlemesi en fazla ikaz aldığımız noktalardan bir tanesiydi. Geçiş süreleri nasıl olacak, bunları konu ettik.

Ben, şimdiye kadar katkı koyan bütün arkadaşlarıma teşekkür ediyorum.

Müsaadenizle sözü Sayın Müsteşarımıza vermek istiyorum.

ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞI MÜSTEŞARI METİN KİLCİ - Sayın Başkan, Komisyonun değerli üyeleri; sözlerime başlamadan önce hepinizi saygıyla selamlıyorum, sayın misafirler hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Sayın Başkanım, geçen cuma günü Komisyon toplantımızın sonucunda verilen talimat gereğince biz Bakanlık olarak cumartesi ve pazar günü kendi içimizde çalışmaları sürdürdük. Pazartesi günü da Sayın Müsteşar Yardımcımızın başkanlığında sektörün sivil toplum örgütlerinin temsilcilerinin de katıldığı uzun süreli kapsamlı bir toplantı gerçekleştirildi.

Komisyonumuzun en son yaptığı toplantıda, sizin de ifade ettiğiniz gibi, 9 maddenin bugünden itibaren görüşülmeye başlanması söz konusuydu. Bu maddelerde sözü edilen konular iki temel hususu ihtiva etmekteydi.

BAŞKAN - Bir düzeltme yapıyorum: 8 madde.

ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANLIĞI MÜSTEŞARI METİN KİLCİ - 8 madde, evet.

Bu maddelerde yapılan düzenlemeler iki temel hususu ihtiva etmekteydi: Bunlardan bir tanesi, yetkilendirilmiş tüzel kişilere ilişkin, görevlerinin kapsamına ilişkin düzenlemelerdi; bir diğeri de, ilk müracaat yerine ihale yönteminin benimsenmesine ilişkin hususlardı. Bu hususlarda, Sayın Bakanımızın da ifade ettiği gibi, gerekli çalışmaları ve düzenlemeleri yaptık.

Yetkilendirilmiş tüzel kişilerde Komisyon çalışmaları sırasında gündeme gelen en önemli eleştirilerden veya kaygılardan bir tanesi, yetkilendirilmiş tüzel kişilerin aynı zamanda kamuya ait olan MİGEM tarafından kullanılmakta olan denetim yetkisini de kullanıp kullanamayacakları konusundaydı. Bu konuda yeterince aydınlatıcı olamadığımızın farkında olarak bir düzenlemeyle yetkilendirilmiş tüzel kişilerin sadece teknik rapor ve projeleri hazırlamakla görevli olduğuna ilişkin daha açıklayıcı ifadelerle bir düzenleme yapmayı öngörüyoruz. Kanunun diğer maddelerinde de buna ilişkin düzenlemeler yer alıyor. Temel olarak, yetkilendirilmiş tüzel kişilere ilişkin yapılan düzenleme bu ancak gerek sektörle yaptığımız toplantılarda ve sivil toplum örgütleriyle yaptığımız toplantılarda, yetkilendirilmiş tüzel kişiler müessesesinin ana hatlarının esas ve usullerinin yönetmelikle düzenleneceğini çeşitli kereler ifade etmiştik, bunların bu detayda kanun kapsamında yer almasının söz konusu olmayacağını ifade etmiştik. Bu kapsamda, ana hatlarıyla yetkilendirilmiş tüzel kişilere ilişkin bilgi vermek gerekirse, biz çoğunluğunun mühendis nitelikli kişilerden oluşacağını öngördüğümüz bir yapıda tüzel kişilik statüsünde bir yapı, bir proje oluşturma yapısı kurguluyoruz, bunu öngörüyoruz. Bir kere, çoğunluğu kesinlikle ayrıntıları yönetmelikte belirtilecek, kriterleri belirtilecek ölçülerde mühendislerden oluşacak bir yapı öngörüyoruz. Bunları yeri geldiğinde daha kapsamlı olarak açıklayabiliriz.

İlk müracaat konusunda yaptığımız düzenlemeyse, dördüncü grup madenleri ihale kapsamı dışında tutarak, ilk müracaatta ruhsatlandırma usulünün o grup için devam etmesini öngörüyoruz. Ancak, diğer gruplarda yer alan madenlerin ihaleyle sahiplerinin ruhsatlandırılacağını öngörüyoruz. Bu konuda da Maden İşleri Genel Müdürlüğümüzün bir ön çalışma yapması gerekecek. Bu konuda yeterliliğe ve yetkinliğe sahip Türkiye'deki ruhsat alanlarını değişik maden gruplarına göre tasnif ederek bu bilgiyi bütün yatırımcılarla paylaşması söz konusu olacak ve seri bir şekilde ihale yapma kabiliyetini de birlikte düşündüğümüzde, başka ülke örneklerini de göz önüne aldığımızda bu sistemin işleyeceğini düşünüyoruz ve sektörümüz tarafından nispeten daha kabul edilebilir olduğunu düşünüyoruz. Buna ilişkin birkaç önerge söz konusu olacak.

Sayın Başkanım, benim bu konuda bu noktada söyleyeceklerim bundan ibaret.

Arz ediyorum.

BAŞKAN - Çok teşekkür ederim.

Buyurun Sayın Bakanım.

ENERJİ VE TABİİ KAYNAKLAR BAKANI TANER YILDIZ (Kayseri) - Sayın Başkanım, bu arada ben bugün burada olamayacağımı söylemiştim, yurt dışından dolayı. Davos'taki toplantılara katılmam istenmişti ama genellikle sektörden ve madencilerimizden bu manada burada olmam yönünde bir talep geldi, ben de dün Sayın Başbakanımızdan müsaade isteyerek bu toplantıya katıldım. Bunu da özellikle belirtmek istiyorum.

BAŞKAN - Çok teşekkür ederim.