| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Dijital Hizmet Vergisi Kanunu İle Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/2312) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 31 .10.2019 |
İBRAHİM ÖZDEN KABOĞLU (İstanbul) - Teşekkürler Sayın Başkan.
Ben özellikle konunun yerindelik yönüne değil hukuki ve teknik yönüne değineceğim.
Biraz önce teklif sahibi Sayın Demiröz Cumhurbaşkanına yetkinin Anayasa madde 73 tarafından verildiğini ve düzenlemeyi o çerçevede yaptıklarını söyledi. Doğru. Yetki Cumhurbaşkanına veriliyor fakat Cumhurbaşkanına verilen yetki muaflık, istisnalar ve indirimle ilgili. Bu madde Cumhurbaşkanına artırım yetkisini vermiyor. Vermemesi de anlaşılır bir durumdur çünkü madde 104 fıkra (17)'ye göre Cumhurbaşkanı bu bölümde yer alan hak ve özgürlükleri sınırlama yetkisine sahip değil, açıkça belirtilmiş. Şimdi bu itibarla, burada yükümlülüklerin muaflık, istisnalar ve indirimleriyle bunların oranlarına ilişkin düzenleme yapılması söz konusu, artırım söz konusu değil. Bu itibarla, burada birden çok maddede yer alan "2 katına kadar artırabilir", "3 katına kadar artırabilir" biçimindeki düzenlemeler Anayasa madde 73'e açıkça aykırıdır. Ha, ölçülülüğü şu açıdan tartışabiliriz: 7,5 ise eğer onu 6,5'e indirmek, 5,5'e veya 5'e indirmek ölçülülük ilkesi açısından tartışılabilir. Fakat 7,5'i 1'e indirdiğiniz zaman ölçülülük ilkesi ortadan kalkıyor. O açıdan Anayasa Mahkemesinin denetimi birincisi kapalı olan alan, ikinci tartışılabilecek alan.
Üçüncü ve son nokta ise bu engelleme konusu, 7'nci maddenin 2'nci paragrafında yer alan erişimi engelleme. Bu da durdurma anlamına geliyor. Yani Anayasa'mız madde 13, sadece sınırlamayı öngörüyor, durdurma ise, hak ve özgürlüklerin askıya alınması ise sadece 15'inci maddede, o da olağanüstü hâllerde düzenleniyor dolayısıyla teknik açıdan bu böyle. Anayasa Mahkemesinin denetimine tabi olacağına göre iyi ki Anayasa Mahkemesi var. Bugün yayınlanan bir karar, 24 Temmuz tarihli olağanüstü hâle ilişkin, kanun hükmünde kararnamenin yasalaştırılmasına ilişkin kanunu bile kısmen de olsa iptal ediyor. Dolayısıyla bizim buralarda dile getirdiğimiz yerindelik hususu değil, doğrudan teknik anayasaya ilişkin hususların dikkate alınması özellikle Anayasa Mahkemesi denetimi açısından da sağlıklı olacaktır.
Teşekkür ederim.