| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Dijital Hizmet Vergisi Kanunu İle Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/2312) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 31 .10.2019 |
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Teşekkür ederim.
Şimdi, belli ki bu maddeyle ilgili sektör temsilcilerinin görüşleri bu madde düzenlemeden önce alınmamış. Aslında 45 maddelik bu teklifin belki de en sorunlu maddelerinden biri olduğunu söyleyebiliriz bu maddenin, en sorunlu madde. Herkesi etkiliyor; turizm sektörünü etkiliyor, vatandaşı etkiliyor, turizm sektörünün ekonomiye yapacağı katkıyı doğal olarak etkiliyor. Ve sektör temsilcilerinin görüşleri alınmamış çünkü hepsi tekliften çıkarılmasını teklif etti. Kültür ve Turizm Bakanlığının görüşü alındı mı bu konuda? Onlar olumlu mu, onay mı verdiler buna? Bu da ayrıca vahim bir durum tabii, onu da belirtmek istiyorum.
Maddeyle ilgili görüşlerimi birkaç başlık altında belirtmek istiyorum. Şimdi, konaklama vergilerinin genel olarak uygulanma gerekçesi nedir? Bir belediye ya da kente gelen turistlerin, o beldenin park, bahçe, işte, yol, çöp toplama vesaire gibi hizmetlerinden faydalanmaları karşılığında bunun bedelinin ödenmesiyle ilgidir ama burada, bu maddede bir çelişki var. Madde gerekçesinde, yerel yönetimlerin sunduğu hizmetlere vurgu yapılmasına rağmen bu alınacak verginin... Konaklama vergilerinin genel olarak uygulanma gerekçesi, bir belediye ve kentte verilen yerel hizmetlerin yani o belediyenin park, bahçe, yol hizmetleri, çöp toplama hizmetleri, itfaiye hizmetleri gibi hizmetlerden faydalanması karşılığında bunun bedelinin ödenmesi üzerine kuruludur aslında. Ama baktığımızda, alınacak olan bu verginin Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından toplanacağı öngörülüyor ve düzenleme de 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu'nda düzenlenmiş, hâlbuki bunun 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu'nda yer alması gerekiyordu. Bu, birinci çelişki, bunun altını çizmek istiyorum.
İkincisi: Teklifte, bu yerlerde sunulan hizmetlerin söz konusu yerlerde konaklayanlar ve konaklamayıp sadece bu hizmetten yararlananlar şeklinde bir ayrıştırılması söz konusu. Bu durum da vergilendirmede adalet ilkesiyle çelişmiyor mu? Tam bu noktada şu belirsizliğin de altını çizmek istiyorum: Yeni verilen önergede, birinci teklifte yani teklifin içinde yeme içme hizmetlerinin de vergilendirileceği açık seçik bir şekilde belirtiliyordu, ben ikinci teklifte muallakta bir şey gördüm -biraz önce Sayın Arı da değindi- yani burada bu var mıdır yok mudur, bu çok belli değil. Bunun bir açıklığa kavuşturulması gerekiyor.
Bir de "Kişi başına gecelik konaklama hesaplanır." Kişi başına gecelik konaklama üzerinden fiyatlandırılması da sıkıntılı bir durum. Bu noktada bunların da altını çizmiş olayım. Yani her kişiden aynı şekilde buradaki oranlarda vergi mi tahsil edilecek?
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - 12 yaş sınırı.
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Evet.
Diğer bir konu: Şimdi biz daha önce bir karar almıştık Turizm Tanıtım ve Geliştirme Ajansı kurulmuştu ve binde 7,5 oranında bir hasılat söz konusuydu. Şimdi, bu kuruşların ciroların üzerinden KDV, binde 7,5 turizm katkı payı ve konaklama vergisi şeklinde 3 tane dolaylı vergi ödemesinden bahsediyoruz yani vergiler 3'lenmiş oldu. Turizmi ve yerli, yabancı turistleri cezalandıracak bir etki gibi, bunu zaten sektör temsilcileri de söyledi. Sektörün bu uygulamadan etkileneceğinin altını çizdiler, biz de burada tekrar altını çizelim bunun.
Diğer bir konu: Bu, Cumhurbaşkanına verilen yetki her maddede tartışılıyor. Yine, burada da verginin oranını 3 katına kadar artırma yetkisinin verilmesi...
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - O kalktı, önergede yok.
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Şimdi, yeni şeyde çıktı mı? Tamam, o zaman onu...
VEDAT DEMİRÖZ (İstanbul) - Yeniden değerleme şeklinde.
EMİNE GÜLİZAR EMECAN (İstanbul) - Yeniden değerleme şeklinde, evet.
Bunların dışında, bir şey daha var; ha, tamam, bahsettim o konudan, kişi başına gelir, konaklama gibi.
Şimdi, son söz olarak bu maddeyle ilgili şunu söyleyeyim: Bu kadar sakıncalarını saydığımız bir maddenin, açıkçası, ben de tekliften çıkarılmasını önereceğim. Zaten sektör temsilcileri istemiyor. Bunun tekrar değerlendirilmesi lazım. Neden teklife böyle bir madde koyuldu? O zaman, bakıyoruz ki sadece, gerçekten, bir gelir toplama, para toplama uygulaması olarak görünüyor. Bu, inanın, hepimize zarar verir. En azından bu maddenin tekliften çıkarılması gerekir.
Teşekkür ediyorum.