| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Dijital Hizmet Vergisi Kanunu İle Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/2312) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 01 .11.2019 |
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.
Önce bir soru soracağım: Yani Devlet Malzeme Ofisi ilaç, tıbbi malzeme alımı mı yapıyor mevcutta? Yani daha önce bir düzenleme yaptık, Komisyon üyelerimiz de hatırlayacak, USAŞ diye bir şirket kurduk, Bakan Yardımcımız burada bilgilendirdi, çok önemli tasarruf sağlayacağını söylemişti. İlaç, tıbbi malzeme alımlarının o kanaldan alınacağı söylenmişti. Daha sonra da Bakanlığın alabilmesi için yine İhale Kanunu'na istisna getirilip iki ayrı düzenleme yapmıştık. Yani Devlet Malzeme Ofisi hangi kapsamda alıyor, onun izahını verirlerse memnun olurum.
Tabii, kamu ihale sistemimizle ilgili yapılan eleştirilerin bir kısmına biz de katılıyoruz yani öteden beri bizim de Milliyetçi Hareket Partisi olarak eleştirdiğimiz bir konu. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun en göbekli maddesi istisna maddesi, 3'üncü madde. Sadece 3'üncü maddeyle yetinilmedi, geçici maddeler ve Kamu İhale Kanunu'nda değil de, kendi kanunlarında, diğer kanunlarda getirilen istisnalar yoğun bir şekilde kamu ihale sisteminden bir anlamda kaçınma sağladı. Yani şunu diyeceğim: Sayın Bekaroğlu da ifade etti, amaç nedir? Kamunun ihtiyaçlarının uygun zamanda ve uygun şartlarda temin edilmesi. Şimdi, kurum kurum dinlediğimiz zaman -biraz önce Toprak Mahsulleri Ofisi, şimdi Devlet Malzeme Ofisi- daha önceki düzenlemelerde de bu sürelerin sıkıntı olduğu gerekçe gösteriliyor, işte, başka gerekçeler, uygun şartların oluşmadığı gerekçeleri gösteriliyor. Yani bunlar böyle diye her alım için ya da her kurum için ayrı ayrı istisna düzenlemesi yapmak bir anlamda kurallardan kaçınmak anlamına gelir. Yani 2002 yılında gerçekleştirilen, gerçekten, en önemli reformlarından birsiydi Kamu İhale Kanunu. Bizim yapmamız gereken ne? Elbette teknolojideki gelişmeler, alım sistemindeki gelişmeler Kamu İhale Kanunu'na işlenmeli yani Kanun'u güncellememiz lazım bizim. Süre konusunda -biraz önceki görüşmede de gündeme geldi- yani bu çağda belki uzun süreler koymaya gerek yok çünkü elektronik ortamda birçok işlem yapılabiliyor. Bu anlamda, biz sistemi rehabilite edelim, Kamu İhale Kanunu'nu günün ihtiyaçlarına göre yeniden düzenleyelim ve tek istisnası olmasın, bizim düşüncemiz bu. Yani bütün alımlar, kamu ihtiyacı için yapılacak alımlar kanunla konulmuş kurallar çerçevesinde gerçekleştirilmesi gerekir. Bu uzayıp gidecek, artık biz bunu yapmadığımız müddetçe her gün bir genel müdürlük gelecek buraya "Ya, ben şu alımı şöyle yapıyorum ama Kamu İhale Kanunu'ndan dolayı 100'e alacakken 150'ye alıyorum ya da zamanında alamıyorum, amacımı karşılayamıyorum" gibi gerekçeler sunacaklar. Gerekçe bazında baktığınız zaman haklı da olabilirler yani.
CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Bugüne kadar 74 defa değişmiş, bu 75'inci yani.
MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Tabii yani bu gerekçelerde haklılar ama bunun çözümü tümüyle Kamu İhale Kanunu'ndan, kamu ihale sisteminden istisna kılmak olmamalı. Yani neyse, hangi maddesinde ne tür revizyonlar yapılması gerekiyorsa bizim ona çalışmamız lazım. Kamu İhale Kurumumuzun da bana göre bu sistemi savunması lazım; yani sistemden çıkışlara izin vermek bir yana, sistemi savunması lazım, Kamu İhale Kanunu'nun yenilenmesi gereken maddeleriyle ilgili çalışması lazım. Bu konuda yeni bir düzenlemeyle Kamu İhale Kanunu'nu yeniden düzenleyen, günün şartlarına uygun bir şekilde, kurumların da ihtiyacını karşılayacak bir şekilde yeniden gözden geçirilmesi gerekir diyorum.
Teşekkür ediyorum.