KOMİSYON KONUŞMASI

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Sayın Bakanım, çok değerli milletvekillerimiz, çok değerli bürokratlarımız ve basın mensubu arkadaşlarımız; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

2020 yılı Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığımızın bütçesinin hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum. Tabii, AK PARTİ iktidarları döneminde ulaştırmada çok büyük adımlar atılmıştır. Geriye dönüp baktığımızda yaklaşık 752 milyar TL'lik bir yatırım yapılmıştır. Yani geçmişe dönüp baktığımız zaman, tabii paranın değer kaybı da var ama belki 2002 yılındaki bütçemizin 3 katı kadar bir yatırım yapılmış. Bu, çok önemli bir şey. Tabii, buna iki yönden bakmak lazım, birincisi: Bu kadar yatırımı yapabilmek, bu kadar yatırımı yapıp da gerçekten de kara yollarında işte aşağı yukarı 19.600 kilometre bölünmüş yol, yaklaşık 1.300 kilometre otoban yolu ve diğer taraftan da 13 bin kilometre de tekli yol yapabilmek çok önemli. Ya, bunlar küçümsenecek şeyler değil. Ben bu yönden gerçekten de başta Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan olmak üzere, şimdiye kadar burada görev yapmış tüm Ulaştırma Bakanlarımızı, tüm genel müdürlerimizi gerçekten de takdir ediyorum ve saygıyla selamlıyorum.

Yani eğer AK PARTİ iktidara gelmemiş olsaydı, eskiden olduğu gibi eski hızla biz yollarımızı yapmış olsaydık bugün gerçekten de Türkiye'nin ulaşımı çekilmez hâle gelirdi. Şimdi, işte 1990 ile 2000 yılları arasında Uşak'tan Ankara'ya gelirken tekli yoldan geliyorduk, inanın her seferinde kazalarla karşılaşıyorduk, bir sürü kaza atlatıyorduk. Nedeni neydi? Yollarımızın tek olması, işte yollarımızın şartlarının kötü olması ve dolayısıyla da sollama zorunda kalıyorduk ve kamyonların arkasına takılıp... Bugün, elhamdülillah, aynı yollardan muhalefet partilileri de geçiyor, bugün her ne kadar eleştirseler de onlar da eminim ki Sayın Bakanım size ve Cumhurbaşkanımıza, AK PARTİ Hükûmetine dua ediyorlar. "İyi ki iktidara geldi ve bu kadar yolu yaptı." diyorlar.

CAVİT ARI (Antalya) - Demiyoruz, demiyoruz; öyle bir şey yok.

YAŞAR KIRKPIHNAR (İzmir) - Deseniz ne olur, deseniz ne olur?

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Yani bunu kalbiniz diyor, siz dilden söylemeseniz de biz hissediyoruz bunu.

Diğer taraftan, tabi ki bu yolların yapımında şimdi şöyle bir şey var: Yani işte bu yolları yaparken AK PARTİ sanki hep usulsüzlük veya diyelim ki birilerine peşkeş çekmiş gibi bir intiba yaratıyorlar. Yani bu tamamen yanlış. Şimdi, yolların büyük bir kısmı zaten Kamu İhale Kanunu'na göre açık ihale usulü yapılıyor, açık ihale usulüyle yolların büyük bir kısmı...

CAVİT ARI (Antalya) - Yapılmıyor işte, yapılmıyor.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Arkadaşlar, dinleyelim, müdahale etmeyin.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Yani sizin haberiniz yok. Bunun da avantaj ve dezavantajları var mı? Var. Mesela bazen diyelim ki işte o açık ihale usulü yapıyorsunuz, en ucuza veriyorsunuz, en ucuza verenin de ekonomik gücü zor oluyor, diyelim ki üç yılda bitmesi gereken yol, on yıl gibi süreye de uzayabiliyor. Onun haricinde, belli istekliler arasındaki diyelim ki ihale usulüne göre de yol yapabiliyorsunuz, buradaki temel amaç da neticede yolu yapma ihtimali olan belli firmaları çağırıyorsunuz. Bu tip ihale yapınca bunu hemen yolsuzluk, usulsüzlük olarak anlamamak lazım.

MAHMUT CELADET GAYDALI (Bitlis) - "Yeterlilik" diye bir kural var.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Diğer taraftan yap-işlet-devret veya diyelim ki kamu-özel iş birliğiyle yapılan yollarda veya diyelim ki havaalanlarında buralarda da tabii ki günümüzün ihtiyaçları... Türkiye çok gelişiyor hem ekonomik anlamda hem sanayi anlamında hem turizm anlamında eskinin Türkiyesi değil ve dolayısıyla da ihtiyaçların bir an önce giderilmesi lazım. Bununla ilgili de yapılan işlemlerde... İşte, tabii ki muhalefetin de kendine göre haklı nedenleri var yoksa bizim her yaptığımıza doğru deseler onlara ihtiyaç kalmayacak. Burada da bunların içinde tabii ki çok isabetli olan pek çok proje var ama diyelim ki zamanında hesaplanıp da tam bugün tutturulamayan projeler de olabilir mi? Olabilir. Mesela bugün, diyelim ki İstanbul Havaalanı. Şimdi, İstanbul Havaalanı'na daha önce çoğu muhalefet partisi karşı çıkıyordu ama gerçekten de bugün İstanbul Havaalanı dünyada Türkiye'yi ulaşım açısından bir numara hâline getirecektir. Gerçekten de işte, geçmişe bir gidip baktığımız zaman, mesela ilk köprü yapıldığında yine muhalefet karşı çıkıyor muydu? Karşı çıkıyordu. Niye? İstanbul; ikisi ayrı yaka olsun, ikisi birden ayrı ayrı gelişsin, İstanbul'un gelişmesine engel olur diye bakılıyordu. Bugün bunun bir anlamı var mı? Hiçbir anlamı yok, demek ki bu yanlışmış. Diyelim ki ikinci köprü yapıldığında, rahmetli Turgut Özal yaptığında yine o dönemde de karşı çıkıyorlardı, haklılar mıydı? Değil. Şimdi, Yavuz Sultan Selim'de karşı çıkıyorlar, haklılar mı? Değil ve gerçekten de bugün işte, Avrasya Tüneli ile Marmaray... Yani belki de bizim bundan yirmi otuz yıl önce hayal edemeyeceğimiz şeylere kavuştuk, Allah razı olsun diyoruz.

Diğer taraftan, işte, demir yollarıyla ilgili çok önemli adımlar attınız Sayın Bakanım. Şimdi, geriye dönüp bakıyorum ben, işte, Osmanlı döneminde özellikle II. Abdülhamit döneminde 4.136 kilometre demir yolu yapılmış ve buradaki ortalama yol yapım hızı 134 kilometre. Yine ondan sonraki dönemde en uzun yol yine bizim Cumhuriyetimizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk döneminde yapılmış, orada da 3.764 kilometre yapılmış. Yine, ondan sonraki dönemde, 1951'den 2003'e kadar yapılan toplam yol 945 kilometre ve ortalama yıllık 18 kilometre yapılmış. Bizim dönemimizde ise yapılan toplam demir yolu ağı uzunluğu 2.115 kilometre, yıllık 141 kilometre. Sadece bunu mu yaptık biz arkadaşlar? Diğer taraftan demir yolu ağımızın uzunluğunu aşağı yukarı 2.100 kilometre uzattığımız gibi, mevcut demir yolları ağımızın da bir çoğunu yeniledik arkadaşlar. Yani sıfırdan demir yolu yaptık gibi.

Diğer taraftan, dünyadaki ülkelerin gelişmişliğini gösteren en önemli göstergelerden biri olan hızlı trenlerle ülkemizi tanıştırmak, halkımızı hızlı trenlere bindirmek gerçekten de çok önemli. Artık yani bu, Türkiye'nin çağ atladığının göstergesi ve herkes Sayın Bakanım, hızlı tren istiyor, işte, Uşaklılar da istiyor, yapıyorsunuz. İnşallah, kısa sürede Ankara-İzmir hızlı treninin de bir an önce bitmesini arzu ediyoruz biz, bunlar çok önemli.

Diğer taraftan, Sayın Bakanım, pek çok şehrimizde yeni havaalanları açtınız ve o günkü Ulaştırma Bakanımız Sayın Binali Yıldırım "Hava yolunu halkın yolu yapacağız." demişti. Gerçekten de bugün Türkiye'de hava yolu halkın yolu hâline geldi. Bir dönüp bakıyorsunuz, 26 tane havaalanından bugün 56'ya çıkmışız, 6 tane de yeni yapıyorsunuz. Allah razı olsun diyoruz. Diğer taraftan, yolcu sayısına bakıyoruz. 34 milyon yolcudan 210 milyona çıkmışsınız, halkın yolu hâline gelmiş. Büyük gövdeli uçak sayısına bakıyorsunuz, 163'ten 543'e çıkmış. Yani bu, gerçekten de inanılmaz bir şey ve Türk Hava Yolları, eskiden zarar eden şirket bugün Türkiye'nin ve dünyanın bir numaralı şirketlerinden biri hâline geldi ve bu yönden de sizi tebrik ediyorum.

Diğer taraftan pek çok ilimizde lojistik merkezleri kuruyorsunuz, 11 tanesi hayata geçti. Bizim Uşak'ta da 1 tane lojistik merkezimiz hâlihazırda var ama esas yeni yapılacak hızlı tren istasyonunun yanında yeni bir lojistik merkezi yapılmasını planladınız. Onun da bir an önce hayata geçirilmesini biz arzu ediyoruz.

Diğer taraftan, tabii ki Uşak'a da pek çok ile yaptığınız gibi pek çok hizmet yaptınız, bunlardan dolayı size müteşekkiriz. İşte, yarım kalan, devam eden bazı yollarımız var, bunları zaten sizler biliyorsunuz, takip ediyorsunuz. Bunlar, işte, Uşak çevre yoludur, Eşme-Ulubey yoludur ve Uşak-Gediz yoludur; bunların bir an önce tamamlanmasını halkımız çok arzu ediyor.

Diğer taraftan, Eşme için çok önemli olan, Sayın Bakanım, Eşme ile Güney arasında olan yaklaşık 26 kilometrelik ve etüt projesi, her şeyi bitmiş, sadece ihalesi kalmış bir yolumuz var. Eğer bu yolu da ihale ederseniz çok müteşekkir kalacağız.

Ben diğer taraftan da şunu ifade etmek istiyorum: Bu internet alanında olsun, haberleşme alanında olsun yaptığınız hizmetler gerçekten de takdire şayan. Bugün Türkiye'nin her tarafında telefonla görüşme, internete erişme ve 4.5G'ye erişme imkânımız var. Bunlar çok önemli. Yalnız, bazı şeylerimiz var; çukurda kalan veya kör noktalarda olan bazı köylerimiz var Sayın Bakanım. Bunlarla ilgili tabii özel şirketler pek yatırım yapmak istemiyor ama buradaki köylerimizde telefon çekmesi, internet çekmesi konusunda da yardımcı olursanız o köylerimiz de size teşekkür edecektir diyorum.

2020 yılı bütçemizin hayırlara vesile olmasını temenni ediyorum.

Hepinize saygılar sunuyorum.