KOMİSYON KONUŞMASI

MAHMUT CELADET GAYDALI (Bitlis) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Sabahleyin muhalefet milletvekilleri basına açıklama yaparken "Ucuz siyaset yapıyorsunuz." diye AKP'li vekiller protesto ediyordu. Onu bilmem ama AKP'nin siyasetinin topluma çok pahalıya mal olduğu bir gerçek.

Kamu İhale Kanunu on yedi yılda 160 sefer değişti; bu ne kadar düzeltilemez bir yasa ki hâlâ bazı kurumlar Kamu İhale Kanunu'ndan muaf tutuluyor. "Şirket gibi yönetim." dediniz ve öyle de yapıyorsunuz ama unutmayın ki 81 milyon ortağı olan bir şirket ve bir kısmı vurdumduymaz olsa bile diğer kısmı, yarıdan fazlası hesap muhasebesi istiyor. Bir bütçe şeffaf, sorgulanabilir, denetlenebilir olmadığı sürece hiçbir anlam ifade etmez.

Sayın Bakan "Değişim, dönüşüm gerçekleşiyor." dedi ama bu değişim maalesef negatif yönde. Projelerin maliyet fayda analizlerinin toplumla paylaşılması gerekir. Kalite kontrol ve iş güvenliği çok ciddiye alınması gereken konseptlerdir.

Sayın Bakan bir de hızlı, esnek ulaşım sistemlerinden bahsetti. "Hızlı"ya katılmam da "esnek" tabiri doğru çünkü raylar rijit yerine esnek zeminlerde inşa edildiği için kazalar vuku buldu, doğrudur.

1970'li yıllarda ODTÜ'de mühendislik eğitimi alırken bir hocamız mühendisliğin tarifini çok kısaca bize yapmıştı. "Bakın gençler, bir iki yıla hepiniz mühendis olacaksınız ama bir aptalın 2 liraya yaptığı işi 1 liraya yapmasını bilen insana mühendis denir yoksa herkes iş yapar." demişti. Bu, hâlâ benim kulaklarımda çınlıyor. Gerçi Sayıştay denetimini Sayın Bakan takdir ettiğini söyledi ama hâlâ bazı kurumlar Sayıştay denetiminden muaf tutuluyor. Bence Sayıştayın yanında en az 3 bağımsız denetim denetçisinin de olması gerekiyor, ben böyle düşünüyorum.

Bir de transit geçişlerden bahsedildi. Sayın Bakana şunu sormak istiyorum. İran transit yolu üzerinde olan Bitlis Deresi niçin Baykan-Kermete arası hâlâ tamamlanamamıştır.

İkincisi: Tatvan çevre yolu hâlâ başlatılamamıştır. Karayolları uhdesinde olan yollar standartlara uygun mudur? Bunu soruyorum.

Şimdi, şeffaf ihale dendiği zaman -ben size kısaca şöyle özetleyeyim- yeterlilik kriterleri açıkça ilan edilmeli, katılan firmaların isimleri ilan edilmeli, fiyat mukayesesi bildirilmeli, ihalenin verilmesi gerekçesi de kısa bir özetle bence halka bildirilmeli. İşin hitamında da işin maliyeti net olarak izah edilmesi gerekir.

Kamu İhale Kanunu'ndan neden kaçılıyor? Olağanüstü hâllerde bunu baypas etmek son derece mümkün; sel, deprem gibi afetlerde Kamu İhale Kanunu'nu baybas edebiliyorsunuz.

Bir de Bitlis-Tatvan yolu üzerinde 2 adet köprülü kavşak talebimiz oldu; tam dört buçuk yıldır hâlâ ses seda yok. Birincisi, Tatvan-Bitlis-Ahlat yol kavşağı ki bir sürü trafik kazası oldu ve insanlar öldü, hâlâ hiçbir aktivite gözükmüyor.

İkincisi de Tatvan-Bitlis-Muş köprülü kavşağı talebimizdi. Burada da Bitlis-Tatvan Devlet Hastanesi yapıldı ve bundan dolayı da trafik yoğunluğu oldukça arttı.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Buyurun, tamamlayın Sayın Gaydalı.

MAHMUT CELADET GAYDALI (Bitlis) - Sayın Başkan, "Elektrifikasyona, sinyalizasyona hız verdik." diyor Sayın Bakan ama bu hızın ne olduğu biz bilmediğimiz için 10 kilometre/saatten 15'e mi çıktı? İlk hıza oranla bu ne kadar artırıldı, bunu bilmiyoruz.

"Hedefliyoruz." diye yuvarlak bir laf kullanıldı. Hedefin ne olduğu açıklanmıyor. Yoksa acemi okçular gibi oku attıktan sonra hedef tahtasını götürüp oraya koyup "Benim hedefim buydu." mu demek istiyorsunuz?

Rakamlarla zaman dolduruldu. Planlama nedir? Reel ihtiyaç nedir ve bu ihtiyaca geleceğe yönelik projeksiyonlar da yapılarak ne zaman ulaşabiliriz? Yoksa afaki rakamlarla yüzde 165 artış var demek hiçbir mana ifade etmemektedir. Şöyle ki bugün 10 birime ihtiyaç var, daha önce 1 birim yapılmış ise "Biz de 2 birim ilave ettik, yüzde 200 artış sağladık." demek hiçbir işe yaramaz.