KOMİSYON KONUŞMASI

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Öncelikle şunu ifade edeyim: Hukuki açıdan değerlendirildiğinde bu veto uygulamasını farklı yerlere çekmenin hiçbir anlamı yok. Anayasa'mıza göre, yasama yetkisi Türkiye Büyük Millet Meclisine aittir. Yine, Anayasa'mızın 89 ve 104'üncü maddesine göre, Cumhurbaşkanının kanunları kısmen veya tamamen uygun bulmayarak geri gönderme yetkisi bulunmakta. Şu an itibarıyla Türkiye Büyük Millet Meclisi 7193 sayılı Kanun'u kabul etmiş, yayınlamak üzere Cumhurbaşkanlığına göndermiş, Sayın Cumhurbaşkanımız 50'nci maddesini uygun görmeyerek geri iade etmiş. Yetki yine Türkiye Büyük Millet Meclisinde. Uygun görülmeyen konuyu aynen kabul edip bu diğer maddelerin yürürlüğe konulması için Cumhurbaşkanlığına gönderme seçeneği var ya da kararında direnip tekrar bu madde dâhil, teklifi gönderme yetkisi var yani yetki tamamen Türkiye Büyük Millet Meclisinde. Burada bir anlamda yasama ile yürütme arasında denge-denetim mekanizmasının işlediğini görüyoruz. Yani bundan başka bir anlam çıkarmak çok saçma bana göre. Yani çünkü daha önce Anayasa'mızda yer alan bir hüküm. Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle veto edilen bir düzenlemeyi tekrar kabul için salt çoğunluk aranması getirildi. Eğer biz 50'nci maddeyi yine kabul edeceksek bu defa salt çoğunlukla Genel Kuruldan geçirmemiz lazım. Neticede bir denge-denetim mekanizması işliyor.

İçerik açısından baktığımız zaman...

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Teklifin son anda gelmesinden dolayı bizim haberimiz olmadı.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Dinleyelim arkadaşlar.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Katılamadık Plan ve Bütçe Komisyonuna, bunu nasıl açıklayacaksınız?

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Plan ve Bütçe Komisyonu üyesi misin?

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Üyesi olmam gerekir mi?

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Evet, gerekir.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - O zaman kendi grubundan sorman lazım, kendi grubunun haber vermesi lazım. Plan ve Bütçe Komisyonu Başkanı bütün milletvekillerini toplantıya çağıracak değil.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Yani son anda getiriyor.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Lütfen, söz almadan konuşmayalım, rica ediyorum.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Yani akşamın bir yarısı son madde olarak gelecek, tartışılmayacak yeterince; bu, normal diyorsunuz yani.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Milletvekili...

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Bak, değerli arkadaşım, konuyu sabote etmenin anlamı yok. Bülent Bey çok güzel anlattı, burada kimler konuşma yaptı, kimler ne yaptı; eksiklikleri ifade etti. Bülent Bey'in de dediği gibi, Komisyonda tartıştık.

DENİZ YAVUZYILMAZ (Zonguldak) - Bülent Başkanın arkasına sığınmayın.

MUSTAFA BAKİ ERSOY (Kayseri) - Kardeşim, bir konuşma da konuşmasını yapsın Başkanımız.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Hatta, zor bir durum olduğunu, sakal bıyık meselesine dahi benzetildi, burada tartıştık. Biz sürecin geçmişiyle ilgili de bilgi verdik ki Genel Kurulda da aynı konuşmayı ben yaptım, aynen burada okumak istiyorum Genel Kurulda bu maddeyle ilgili yaptığım konuşmayı.

"Değerli milletvekilleri, Komisyonda teklife eklenen maddeyle, termik santrallerin çevre mevzuatına uyumuna dair yeni bir düzenleme daha yapılmaktadır. 2013 yılında çıkarılan Elektrik Piyasası Kanunu'yla, çevre mevzuatına uyumun 31/12/2108'e kadar tamamlanması öngörülmüş ve bu sürenin üç yıl uzatılması konusunda Bakanlar Kuruluna yetki verilmiştir. Anayasa Mahkemesi bu yetkiyi, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkından uzun süreli vazgeçilemeyeceği gerekçesiyle iptal etmiştir. Ancak 2016 yılında 6719 sayılı Kanun'la süre 31/12/2019'a kadar uzatılmıştır. Milliyetçi Hareket Partisi gerek ilk gerekse de bu düzenlemeye karşı çıkmıştır.

Teklifle getirilen düzenlemede ise süre iki buçuk yıl uzatılmakla birlikte, altı ay içinde çevre mevzuatına uyuma yönelik yatırımlara dair yapım sözleşmesi ile iş termin planını Bakanlığa sunmayan üretim tesislerinin bundan yararlanamaması, bu plana uyumun dört ayda bir denetlenmesi, buna uymayanlara çevre mevzuatında öngörülen cezanın 20 kat uygulanması ve bir yıl gecikme hâlinde tesisin faaliyetinin durdurulması öngörülmektedir. İnsanımızın yaşama hakkını ilgilendiren bu konuda firmaların yıllardır yükümlülüklerini yerine getirmemiş olması büyük bir sorumsuzluktur. Yapılan düzenleme ve yaptırımlar titizlikle uygulanarak söz konusu tesislerin bacalarına gerekli filtrelerin bir an önce taktırılması sağlanmalıdır." Genel Kurulda yaptığım konuşmayı okudum.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Buyurun, tamamlayın Sayın Kalaycı.

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Bitiriyorum.

Sonuç olarak, konuyla ilgili gerek Genel Kurulda gerek Komisyonda dile getirdiğimiz hususlar bunlardır. Sayın Cumhurbaşkanımızın görüşleri doğrultusunda 50'nci maddenin çıkarılmasının uygun olacağını düşünüyoruz.

Teşekkür ediyorum.