KOMİSYON KONUŞMASI

YÜKSEL MANSUR KILINÇ (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli üyeler; söz konusu teklifin 2'nci, 3'üncü ve 9'uncu maddeleri, belirtildiği gibi, güvenlik soruşturması ve arşiv araştırmasıyla ilgili düzenleme içeriyor.

Birçok yanıyla değerlendirme yapıldı, Anayasaya uygun olmadığı için. Yeni bir ihtiyaç olarak gündemimize gelmiş bu teklif, sakıncalarıyla da içeriğine ilişkin eleştirilerle de usul yanıyla da hangi komisyonlarda değerlendirilmesi gerektiği yanıyla da bir değerlendirme içinde. Ayrıca, uygulamalarıyla ilgili de şimdiye kadarki uygulamalarının aynı zamanda siyasetle nasıl ilişkilendirildiği ya da bir seçimde nasıl değerlendirildiğiyle ilgili bilgilere de vâkıfız, burada da değerlendirildi.

Ben bir başka yanıyla ele almak istiyorum konuyu. Sayın Başkan, 2014 yılında Türkiye Cumhuriyeti'nin karşı karşıya kaldığı sorunlar nedeniyle Türkiye Büyük Millet Meclisinde güvenlik ve istihbarat kuruluşlarını ve faaliyetlerini denetlemek üzere Türkiye Büyük Millet Meclisi Güvenlik ve İstihbarat Komisyonu kurulmuştur. 2014 yılında kurulan bu Komisyon Türkiye Büyük Millet Meclisinde faaliyetlerini kendi yasasına uygun bir biçimde yürütmektedir. Bu Komisyon özel yasayla kurulmuş, denetleyici bir komisyon olmakla birlikte, Komisyonun görevleri arasında güvenlik ve istihbarat hizmetleri sırasında elde edilen kişisel verilerin güvenliğini ve bireyin hak ve özgürlüğünü koruyucu öneriler geliştirmek de bulunmaktadır. Bir yanıyla bakıldığında söz konusu teklifler tümüyle, Güvenlik ve İstihbarat Komisyonuna da bu tekliflerle ilgili değerlendirmelerin alınması için mutlaka gelmesi gereken konular.

Bu Komisyonun özelliği... Biz bu Komisyonda resen bir değerlendirme yapamayız. Türkiye Büyük Millet Meclisinin verdiği görev sınırı içerisinde ele aldığımız konular, yaptığımız toplantılar ve değerlendirmeler de toplantıyla sınırlı kalmakta, dolayısıyla devlet sırrı olmaktadır.

Şimdi demek ki biz yeni bir güvenlik soruşturması ihtiyacıyla karşı karşıyaysak aynı zamanda bu konunun hem Türkiye Büyük Millet Meclisi Güvenlik ve İstihbarat Komisyonunda değerlendirilmek üzere gelmesi gerekmekteydi hem de söz konusu yasa teklifinin içeriği aynı zamanda bir denetimi de gerektirdiği ve Güvenlik ve İstihbarat Komisyonunun görevinin tam da güvenlik soruşturmasını yapmakla yetkilendirilen Millî İstihbarat Teşkilatı Başkanlığını, Emniyet Genel Müdürlüğü güvenlik ve istihbarat dairelerinin yaptığı faaliyetleri, Jandarma Genel Komutanlığının güvenlik ve istihbaratla ilgili yaptığı faaliyetleri denetlemek olduğu için, aynı zamanda Türkiye Büyük Millet Meclisi Güvenlik ve İstihbarat Komisyonunun söz konusu yasasında da mutlaka bir değişikliğe gitmek gerekir.

Şimdi, bu ihtiyaçlar nereden? Bir, evet, 15 Temmuz yaşandı, o nedenle de düzenlemeler yapıldı, bunların sakıncaları ya da Anayasa'ya aykırılığı da ortaya çıkmış oldu ama bir de hem devletin yönetimine hem toplumun üzerinde bıraktığı etkilere baktığımızda...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

YÜKSEL MANSUR KILINÇ (İstanbul) - Birkaç dakika daha rica ediyorum.

...bu güvenlik soruşturmalarının hem devletin güvenlik ve istihbaratla ilgili kurumlarında zaten sonuçlarını hep birlikte yaşadığımız olayların hazırlanmasında ama aynı zamanda toplumun ayrışmasında ve toplumun bazı kesimlerinin bu kurumlara kapalı hâle getirilmesi gibi bir sonucu doğurmakta. Yani yaptığımız güvenlik soruşturmalarında kimlerin güvenli olup olmadığına bakmak yerine ya da bu kurumlarla ilgili, söz konusu görev alacak kurumlarla ilgili, bu kurumlarda liyakatle kimin çalışıp çalışmayacağına bakmak yerine, hangi kesimlerin ve kimlerin olmaması gerektiğine ön bir kararla çalışılmakta.

Şimdiye kadar, Adalet ve Kalkınma Partisinin on yedi yıllık iktidarıyla sınırlı bir değerlendirme değil söylediklerim. Sonuçta, devlet kurumlarımızda daha önce birbirleriyle iltisakı olan kesimlerin bu kurumlarda daha fazla çalışmasını ve sonuçta bu çalışma arkadaşlığının, aynı zamanda başka hiyerarşilere bağlılığının da devamını beraberinde getirmekte.

Sonuçta, söz konusu taslak, usulen ifade edildiği gibi eksik, uygulamaları açısından ciddi sonuçlar ve sakıncalar doğuracak, doğru bir denetlemeyi de engelleyecek, Türkiye Büyük Millet Meclisinin kendi komisyonları içerisinde bile doğru bir değerlendirmeye fırsat olmaksızın ve her gün aynı sıralarda aynı yakınlıkta bulunduğumuz arkadaşlarımız tarafından gelmiş bu tekliflerin Türkiye Büyük Millet Meclisinde, Güvenlik ve İstihbarat Komisyonu yok sayılarak yapılan bu değerlendirmenin her bakımdan sakıncalı olacağını görüyoruz. Dolayısıyla, bu 2, 3 ve 9 sayılı maddelerin ciddi sakıncalar yaratacağını ve devletin işleyişinde kolaylaştırıcı değil; tam tersine, sıkıntı ve sorun yaratacağını öngörüyoruz.

Teşekkür ediyorum.