KOMİSYON KONUŞMASI

EROL KATIRCIOĞLU (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Bu reklam meselesiyle ilgili birkaç şey söylemek istiyorum.

Şimdi, anladığım kadarıyla 300'e yakın imalatçı var, doğru, değil mi?

İÇİŞLERİ BAKAN YARDIMCISI MEHMET ERSOY - Evet.

EROL KATIRCIOĞLU (İstanbul) - Ve bunlar reklam yapıyorlar, o da doğru.

İÇİŞLERİ BAKAN YARDIMCISI MEHMET ERSOY - Evet.

EROL KATIRCIOĞLU (İstanbul) - Şimdi, bir firma niçin reklam yapar? Şundan dolayı yapar: Talep fazladır, dolayısıyla rekabet de fazladır fakat rekabette bir pozisyon kapabilmek için, bir pazar payı kapabilmek için reklama başvurur. Reklamlar tüketici tercihini kendi malına yönlendirmek için yapılan harcamalardır.

Şimdi, böyle baktığımızda, reklamı ortadan kaldırdığınızda, firmalar arasındaki rekabet ilişkisini kaldırmış olmazsınız. Bir örnek vereyim size: Sigara reklamları yasaklandı fakat sigara şirketleri arasındaki rekabet daha başka bir alana kaydı. Neye kaydı? Mesela, satış "kiosk"larını kapmak üzeri bir biçime yöneldi. Dolayısıyla da bu reklam meselesini düşünürken, daha doğrusu bu piyasayı regüle etmek gibi bir problem varsa, bir derdimiz varsa bunu başka bir şekilde yapmamız lazımgelir diye düşünüyorum. Yani reklamları yasaklayarak herhangi bir şekilde bir avantaj veya bir denetim imkânı sağlayacağınızı düşünüyorsanız bunun pek olmayacağını düşünüyorum doğrusunu isterseniz.

Nasıl bir regülasyon yapılması gerekir? Doğrusu, yine, kamunun işin içinde olduğu bir biçimde bu işi çözmek lazımgelir diye düşünüyorum. Ama bunun nasıl olacağıyla ilgili burası çok uygun değil herhâlde bu meseleyi konuşmak için ama ben sadece reklamla bu meseleyi çözemeyeceğinizi söylemek için söz aldım.

Teşekkür ederim.