KOMİSYON KONUŞMASI

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Teşekkür ederim Sayın Başkanım.

Şimdi, değerli arkadaşlar, Varlık Fonu kurulduğu zaman karşı çıkmıştık. Varlık Fonunun amacı, dış kaynak temin etmek, en önemli amacı buydu, dış kaynak temin etmek Türkiye'ye. Şimdiye kadar -soracağım biraz sonra Sayın Genel Müdüre- ne kadar dış kaynak temin etti Türkiye için? Bildiğimiz kadarıyla geçen yıl 3 milyar dolarlık bir dış kaynak temin edilmişti, o kadar, ki 250 milyar dolara yakın şu anda varlığı var. Yani şu anda kamu kaynakları önemli ölçüde Türkiye Varlık Fonu bünyesinde toplanmış vaziyette. Fakat dünyada hiç olmayan bir şey var burada. Hiçbir şekilde kamu hukukuna tabi değil. Bakın, şurada, işlenmiş metinde göreceksiniz, tam 1 sayfa muaf olunan kanunlar tek tek zikredilmiş. Kamu hukukuna tabi değil, özel hukuka tabi değil. Yani siz bir şirket kurduğunuz da bu özel hukuka tabi olur, devletle münasebetlerine vergi sorumluluğu vardır, kamuyla ilişkilerinde birçok sorumlulukları vardır kamuya karşı, topluma karşı. Hiçbir sorumluluğu yok, kimseye hesap vermiyor, Sayıştay denetimi yok. Böyle bir şirket, böyle bir anlayış dünyada yok, gerçekten yok, böyle bir şey yoktur, bu kadar istisna bir anlayış yoktur. Burada aranızda Cemal Bey gibi şirket yöneticiliği yapmış olanlar var. Dünyada böyle bir şirket yönetimi, anlayışı, hukuku yoktur; yok dünyada.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Ne kamuya tabi, ne özel hukuka tabi, hiçbir şeye tabi değil, her şeyden muaf, çalışmaları da muaf, tüzel kişiliği de muaf, tüzel kişiliğinin ne olduğu belli değil; böyle bir anlayış yok.

Biz henüz 2018 denetimini yapmadık, kanuna göre 2018'in denetimini 2019 yılında yapmak zorundaydık, henüz yapmadık ve şimdi, Türkiye Varlık Fonuyla ilgili değişiklik yapıyoruz, kanunla ilgili. Daha 2016'da kurulmuş, 2016'daki altı aylık faaliyetini, 2017 faaliyetini, 2018 faaliyetini denetlemedik. Şimdi, değişiklik isteyen bir kurum... Neye göre bu değişikliği yapacağız? Denetimini bile yapmadığımız, yapamadığımız, ne olduğunu bilmediğimiz bir kurumun nesini denetleyeceğiz arkadaşlar? Bunun çekilmesi lazım. Buranın, Türkiye Büyük Millet Meclisinin haysiyetini korumak için bunu çekmemiz lazım. Öncelikle o denetimi yapalım, görüşelim, ondan sonra bu kanunu görüşelim. Yani böyle bir şey olamaz.

Şimdi, Sayın Genel Müdür diyor ki: "Sermayenin tabana yayılması..." Bir kere, sermayenin tabana yayılması diye Varlık Fonunun bir amacı yok, Türkiye Varlık Fonunun böyle bir amacı yok, böyle bir şey de yapmış değil, zaten bu yönde bir amacı da yok, faaliyeti de yok bu yönde.

Kamunun güçlendirilmesi... Kamunun, tam tersine, zayıflatılması söz konusu. Değerli arkadaşlarım, tuttuk, kamunun gücünü böldük, kamuyu böldük. Bir, hazine yani devlet var; bir de ne olduğu belli olmayan, hangi hukuka tabi olduğu belli olmayan Türkiye Varlık Fonu var. Yani biz kamuyu da böldük, kamunun gücünü de böldük. Dünyada böyle bir şey yoktur. Malezya'da -hatırladığım kadarıyla- varlık fonu yüzünden çok büyük sıkıntılar söz konusu oldu.

Sayın Genel Müdürüm, şimdi, stratejik değerler desteklenmeli... Hangi şirketlerin stratejik değeri var, neye göre tespit ediyorsunuz? İstediğiniz firmaya para vereceksiniz, alacaksınız istediğiniz değerden yani sizin için kast etmiyorum katiyen ama hiçbir kriteri yok. Hangi şirketler stratejik şirketlerdir, hangi sektörler stratejiktir? Türkiye'de böyle bir tespit yapılmış değil. Geleceğe yönelik olarak işte biz bu pandemiden dolayı ekonomiyle ilgili tedbirler almaya çalışıyoruz. Ben bilmiyorum Plan ve Bütçe Komisyonu üyesi olarak, bilen de yoktur. Türkiye'nin ekonomiyle ilgili stratejisi nedir bu pandemiye karşı belli değil. Pandemi bir fırsattır, Türkiye'deki ekonomik mimariyi değiştirelim, yapıyı değiştirelim, ne yönde değiştirelim, hiç kimsenin bildiği yoktur, hiç kimse bilmiyor. Burada da tartışılmadı, tartışıldığı yerde yoktur. Siz bunu neye göre yapacaksınız? Ayrıca gerekçede şöyle bir şey diyor: "Finansal açıdan zor duruma düşecek büyük kuruluşların ayakta kalmasında onlara klasik banka kredisinden farklı seçenekler ve destekler kilit rol oynayacaktır."

Değerli arkadaşlarım, klasik banka kredisinden farklı seçenekler ve destekler nelerdir, bileniniz var mıdır? "Klasik banka kredisinden farklı seçenekler ve destekler", böyle bir şey yok ya. Nedir, böyle bir şey olabilir mi?

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sermaye politikası.

ABDÜLLATİF ŞENER (Konya) - Destek diyor.

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Klasik banka kredisinden farklı seçenekler. Ne desteğidir, böyle tanımlanmış bir durum söz konusu değil. Ne olduğu belli olmayan, tanımlanmamış kavramlara nasıl müracaat ederiz. Dediğim gibi bir sayfa muafiyet ve istisna var. Şimdi, Ticaret Kanunu'ndan da istisna isteniyor.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Kuşoğlu, lütfen tamamlar mısınız?

BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Teşekkür ederim Sayın Başkan. Hâkim şirketle ilgili şimdi o maddeye bakın birde orada Sermaye Piyasası Kanunu'na göre, Ticaret Kanunu'na göre, bazı yükümlülükler verilmiş hâkim ortağa. Hâkim ortağın yükümlülüklerin kaldırıyoruz, avantajlarını devam ettiriyoruz. Neden? Onun da gerekçesi yok. Ben buna kesinlikle karşıyım.

Değerli arkadaşlarım, hepinizin karşı olması gerektiğine de inanıyorum, bunu samimi olarak söylüyorum, hepimizin karşı olması gerekir bu maddeye ve Plan ve Bütçe Komisyonu, Değerli Başkanım, 2018'i denetlemeden bu maddeyi görüşmemelidir. Tekrar söylüyorum, çok teşekkür ederim.