KOMİSYON KONUŞMASI

ALAATTİN YÜKSEL (İzmir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sayın Başkan, kurum yurt dışında 6 şirket kuruyor, hatta denetim tarihinde TPIC BOTAŞ'a bağlandığı için 5 şirket var ve bunların kurduğu şirketlerin kurum Teftiş Kurulunca gereken teftiş ve incelemelerinin yapılmasının son derece önemli olduğunu söylüyor Sayıştay. Bu yurt dışında kurulan 6 şirketin denetiminin son derece önemli olduğunu, mevzuat gereğince de bunun mutlaka yapılması gerektiği, yapılmadığında telafisi güç zararların oluşabileceği, geriye dönük tespit edildiğinde bu şirketlerden bazılarının TPAO tarafından teftişi sırasında da önemli tespitler bulunduğu... Fakat aşağı yukarı 1990'da kuruluyor bu TPIC sanıyorum. O günden bugüne yürüyen bir TPAO Teftiş Kurulu bu teftişlerini yapabiliyorken 25/5/2012 tarihinde Bakanlığın 65 sayılı Olur'uyla bu teftişleri TPAO'nun yapmasının uygun olmadığını... Yani iki kurum arasında sorunlar olduğu gerekçesiyle bu teftişi durduruyor. Yani TPAO'nun Teftiş Kurulu bu kurumları artık denetleyemiyor, teftişini yapamıyor. Bu önemli. Bunun üzerinde konuşmamız gerekiyor.

İki: Kurumda birçok konuda hizmet satın alınıyor ve müteahhit işçi istihdam ediliyor. Ancak bu aynı yerde benzer işte benzer görev ve yetkilerle hem kurum personeli hem de yüklenici işçisinin çalışması, bunların ücret ve özlük haklarının farklı olması nedeniyle Sayıştay tarafından bir muvazaa tespit ediliyor, burada bir muvazaa doğduğu belirtiliyor. Özellikle de bölge müdürlüklerinde bu muvazaaya dayalı çalışmalar nedeniyle davalar açılıyor ve 395 dava bu konuda kesinleşiyor, mahkeme kararı veriliyor. Son beş yıl içinde de kurum aleyhine açılan davalar sonucunda 1 milyon 940 bin TL'lik bir toplam gider oluşuyor. Yani kurum bu konuda 1 milyon 940 bin TL'lik zarara uğruyor ve bunun önümüzdeki dönemde de açılan, açılması muhtemel davalarla 3 milyon 196 bin TL'ye çıkabileceği öngörülüyor Sayıştay tarafından. Bu da üzerinde durulması gereken önemli bir şey.

Bir başka eleştirisi gene Sayıştayın, hâlen taşrada 372 personel istihdam edilirken Genel Müdürlük merkezinde 688 mühendis bulunmaktadır deniyor. Kurumdaki 1.60 mühendisin yüzde 65'i Genel Müdürlük merkezinde çalışıyor. Yüzde 15'i Batman, yüzde 11'i Adıyaman, yüzde 8'i Trakya bölgesinde görevli. Bu mühendislerin de üretim bölgelerinde istihdam edilmesi yönünde bir önerisi var. Bununla ilgili kurum herhangi bir şey yaptı mı?

Bir başka önemli sorun: Kurum yıllardan beri Batman Petrolspora yasal dayanağı olmaksızın nakdî ve ayni ödeme yapmaktadır diyor Sayıştay. Batman Petrolspor Kulübüne yasal dayanağı olmayan bu ödemelerin durdurulmasını öneriyor ve 29/6/2012 tarihinde bir yönetim kurulu kararıyla uyuşmayan 6/8/2012'de bir protokol Batman Petrolsporla imzalanıyor. Bu protokol çerçevesinde "Batman bölgedeki bina ve tesislerin kulübün kullanımına tahsis edilmesi, bölge müdürlüğünden kulübe araç sağlanması, bölge müdürlüğü personelinin kulüp emrinde görevlendirilmesi, kulüp faaliyetlerinde hizmetine ihtiyaç duyulan ve Genel Müdürlük ve diğer bölge müdürlüklerine uygun görülen her türlü tesis ve imkân ve yardımda bulunulacaktır." deniyor bu protokolde. Bu protokol, dediğim gibi, yasalara da, Genel Müdürlüğün taleplerine de uygun değil. Hatta Sayıştay bu konuda yönetim kurulu kararına uymayan bu hükümlerinin kuruma getirdiği mali yükün tespit edilmesi ve ilgililerden tahsili gerekmektedir diye bir öneride bulunuyor.

Bir başka önemli sorun da yine, Sayıştayın tespit ettiği: Kurum personelini de başka kurum ve kuruluşlarda geçici olarak görevlendirmeler var. Bu, Kamu Düzeni ve Güvenliği Müsteşarlığında, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığında, Özelleştirme İdaresi Başkanlığında, TBMM'de, Cumhurbaşkanlığında ve Başbakanlıkta hâlen 15 personelin, bu geçici olma özelliğini kaybetmiş 15 personel olduğu tespiti var.

Bir başka önemli şey: Lab teknisyeni unvanlı bir kişinin Adıyaman Bölge Müdürlüğü, Kuyu Tamamlama Hizmetleri Müdürlüğünde lab teknisyeni unvanlı bir kişinin harcırah talebinde bulunmamak kaydıyla ilgili Bakanlık özel kalem müdürlüğünde görevlendirilmesi yapılıyor. Kamu kurum ve kuruluşları personelinin bakanlıklarda görevlendirilmesiyle ilgili 3046 sayılı Kanun'un 44'üncü maddesinde bakanlıklar, evet, böyle görevlendirmeler yapabilir ama kendi bağlı kuruluşlarından yatırım programları ve projelerin hazırlanması gibi konularda, uzmanlık isteyen işlerde geçici çalıştırmak üzere yapabilir diyor. Bu görevlendirme yapılan kişinin özel kalemde yaptığı görevlerle bu kanunun cevaz verdiği, emrettiği hükümle hiç ilişkisi yok. Yine, kanunda, bu geçici görevlendirme altı ayı geçemez diyor ama bununla beraber bu personelle ilgili görevlendirme yönetim kurulu kararıyla sürekli uzatılıyor. Bununla ilgili yine -Bakanlık özel kalem müdürlüğünün iş tanımına da uymuyor.- Sayıştayın önerisi bu lab teknisyeninin ya görevine iade edilmesi, dönülmesi... Pardon, bununla ilgili değil. Ayrıca bir danışman var bu durumda. Danışmanla ilgili de benzer durum. Sayıştay tarafından o danışmanla ilgili de görevine döndürülmesi ya da tamamen kurumla ilişiğinin kesilmesi öneriliyor. Bu çok önemli konularda kurumumuz ne diyor? Ne yapmış bu öneriler ışığında?

Teşekkür ederim.