| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Erzurum Milletvekili İbrahim AYDEMİR ve Manisa Milletvekili Uğur AYDEMİR ile 63 Milletvekilinin; Bazı Kanunlarda ve 399 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 10 .06.2020 |
İBRAHİM AYDEMİR (Erzurum) - Sayın Bakanım, geneli üzerine yapılan görüşmelerde de özellikle bu maddeye çok vurgu yapıldı. Sayın Hamzaçebi, "Niye?" diye sual açıp ardından 2008 yılındaki değişikliklere, yüzde 1'le gelip sonra 2008'de yüzde 2'ye çıktığına ve o dönemde bir kriz ortamı olduğuna da özellikle işarette bulundu. Aslında bizim yaptığımız bu değişikliği tarif etmek için bu kifayet eder ama yetmez. Sonrasında bizim Plan ve Bütçe Komisyonumuzun üyeliğini de yapmış çok değerli Hocamız Profesör Lale Karabıyık bir not düştü ve "Bununla hazine, kasasını mı doldurmak istiyor?" gibi bir kavram kullandı. Bu biraz bana garip geldi. Ben teknik olarak özellikle Borçlanma Genel Müdürümüzün yaptığı tarifi bütünüyle burada dikkate sunacağım. Yaptığımız nedir? Yaptığımızın tarifinin aslında Plan ve Bütçe Komisyonu üyelerimizce bilinmesi lazım çünkü dün burada bir çalışma yaptık, öyle değil mi? O çalışmada 3 bankanın sermayesine yedişer milyarlık ilave yaptığımızı söyledik. İşte, bunun tarifi için bu izahı yapmak durumundayım değerli Bakanım, müsaadenizle.
BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Buyurun.
İBRAHİM AYDEMİR (Erzurum) - "Son işlemde 3 kamu bankamıza yedişer milyar TL çekirdek sermayeye enjekte edilerek uluslararası Basel-III düzenlemelerine uygun olarak bankalarımızın çekirdek sermaye yeterliliği rasyoları 160 ile 200 baz puan artmıştır, benzer şekilde bankalarımızın sermaye ve likidite rasyolarını da olumlu etkilemiştir. Önümüzdeki dönemde muhtemel finansman ihtiyaçlarında kullanılabilmesi amacıyla limitin yüzde 5'e yükseltilmesi söz konusudur. İkrazen özel tertip senetlerde ayrı bir ikraz anlaşması yapılmakta olup söz konusu senetler ikraz anlaşmasının bire bir nakit akımıyla örtüşecek şekilde yapılması durumunda bütçeye ek bir yük getirmemektedir. Daha tafsilata giriyor, bu çerçevede ikraz anlaşmaları Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından ihraç edilen borçlanma senetleriyle oluşacak bütün ödemelerin karşı tarafça ödenmesi esasına dayanır. Örneğin 1 milyar TL tutarında yapılmış bir ihraçta Bakanlık hem 1 milyar TL ödeme yapmaktadır hem de 1 milyar TL tutarında bir alacak oluşturmakta ve bu tutarı karşı taraftan tahsil etmektedir. Dolayısıyla, nette bir işlem, nakit akımı olarak bir denklik söz konusudur, bir borçlanma söz konusu değildir." izahını yapıyor...