| Komisyon Adı | : | İÇİŞLERİ KOMİSYONU |
| Konu | : | Kırıkkale Milletvekili Ramazan Can ve 64 Milletvekilinin; Güvenlik Soruşturması ve Arşiv Araştırması Kanunu Teklifi (2/2972) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 3 |
| Tarih | : | 24 .06.2020 |
ALPAY ANTMEN (Mersin) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli Komisyon üyeleri ve kıymetli bürokratlar, öncelikle ben bu maddeden, 3'üncü maddeden önce söylenmesi gereken bir husus var. Ben Adalet Komisyonu üyesiyim. Adalet Komisyonu bildiğim kadarıyla "Bizlik bir şey yok." diyerek tali komisyon olarak bu teklifi görüşmeyi uygun görmemiş ama özellikle bazı maddeleri, insan haklarına dokunan maddeler var içinde veya Kişisel Verilerin Korunması Kanunu'yla ilgili maddeler var ve bu nedenle bu kanunun her hâl ve şartta tali komisyon olarak Adalet Komisyonunda da görüşülmesi gerektiğini kayda geçirerek sözlerime başlamak istiyorum.
Özellikle 3'üncü madde teknik anlamda, kanun yapma tekniği anlamında iki hususu birden düzenlemiş. Hakkında güvenlik soruşturması ve arşiv araştırması yapılacaklar demiş ama aslında güvenlik soruşturması yapılacak grup ayrı, arşiv araştırması yapılacak grup ayrı olarak, ayrı ayrı maddeler hâlinde düzenlense hukuk tekniği anlamında daha anlaşılır olabilirdi diyorum. Zaten kanunun bütününe baktığımızda, evet, kanuna emek verilmiş, tabii Anayasa'ya aykırı birçok yönü var ama daha da önemlisi, kanun biraz muğlak, müphem hükümlerden oluşuyor. Yani emek veren arkadaşlarımız alınmasınlar ama başarılı bir çalışma olarak ortaya çıktığını söylemenin imkânı yok.
3'üncü maddeye dönecek olursak, bu madde metninde de bazı muğlaklıklar var, "Arşiv araştırması, statüsü veya çalıştırma şekline bağlı olmaksızın ilk defa veya yeniden memuriyete yahut kamu görevine atanacaklar hakkında yapılır." diyor. Yani "Devlet memuriyetine kim girecekse veya yeniden alınacaksa arşiv araştırması yapılır." deniyor ve arşiv araştırması 4'üncü maddede "Adli sicil kaydı, kolluk kuvvetleri tarafından aranıp aranmadığı -yani aranan şahıs mı?- her hangi bir tahdidi olmadığı." deniyor. 4'üncü maddede arkadaşlarımız da konuşacak ama bu hangi tahdit bunlar belli değil, müphem. Bu konuda bir anayasaya aykırılık da söz konusu olabilir ya da kanun bu anlamıyla eksik.
2'nci fıkrasına baktığımız zaman, özellikle öyle bir şekilde genişletilmiş ki yani bu madde, 3'üncü maddenin 2'nci fıkrasıyla tüm devlet memurları hakkında aynı zamanda güvenlik soruşturması hem arşiv araştırması yapılabilir anlamına gelebiliyor.
Yine, 2'nci fıkra metninde, "Kurum ve kuruluşlarda, yetkili olmayan kişilerin bilgi sahibi olmaları halinde devlet güvenliğinin,-doğru- ulusal varlığın ve bütünlüğün,-aslında biraz geniş bir hüküm- iç ve dış menfaatlerin zarar görebileceği veya tehlikeye düşebileceği bilgi ve belgelerin bulunduğu gizlilik dereceli birimler ile Millî Savunma Bakanlığı..." devam etmiş "ceza infaz kurumundaki görevliler" yani bütün cezaevi personeli bunun içine alınmış ama burada daha da önemli bir şey var: "Üst kademe kamu yöneticileri" Kim üst kademe kamu yöneticileri? Bu konuda bir muallaklık olduğunu düşünüyorum. Bu anlamda -demin de bahsettiğim gibi- bu kanun, kanun yapma tekniği anlamında eksik ve muğlak ifadelerde bulunuyor.
İşin esası, hem kanun yapma tekniğine hem de muğlak ifadeler sahip 3'üncü maddenin kanun teklifi metninden çıkarılması usule, hukuka ve hakkaniyete daha uygun olacaktır görüşündeyim.
Teşekkür ederim.