KOMİSYON KONUŞMASI

< ekonomik açıdan iyileştirmelerin olumlu olarak değerlendirilmesi gerektiğine inanıyorum. Ancak tabii, bir gerçeği de hep beraber paylaşmamız gerekiyor: Eğer önümüzdeki dönemlerde, bugün var olan uluslararası kriterlerle karşılaştırdığımızda öğrencilerimizin eğitim ve bilgi seviyeleri ve alınan sonuçları iyileştirecek en önemli anahtarın da değerli eğitimcilerimizin hem ekonomik hem sosyal hem de hayat boyu kendilerini eğitecekleri sürecin hazırlanmasıyla gerçek olacağını da unutmamamız gerekiyor. Yapılacak düzenlemelerin sadece ve sadece geçici bazı başlıklarda ortaya çıkması ve ona göre bir kararın, bir yasanın, yasama faaliyetinin oluşturulması da temeldeki hedefe ulaştırmak için bizim açımızdan ne kadar yeterli olur ve yasamanın sürekli tekrarladığımız bu torbalarla çıkan parça parça, bölük pörçük, yama şeklindeki düzenlemeler yerine gerçekten önümüzdeki -var olduğumuz- yüzyılın uluslararası rekabet, ülkemizdeki eğitim kalitesi ve o eğitim kalitesiyle beraber öğrencilerin bilgi düzeyini de artıracak yasal düzenlemeler ne olmalıdır şeklinde yapılması gerekiyor.

Bir garip, garabet içerisinde 4+4+4 diye bir yasa çıkardık. Arkadaşlarım pek çok başlığını da değerlendirdi ama hâlâ baktığınızda üniversite sınavında sıfır alan öğrencilerle, eksi puantaja giden öğrencilerle karşı karşıyayız. Bunlarla ilgili bizim uluslararası rekabetteki gücümüzü artıracak eğitim politikası yerine ya hedeflenen siyasi yol haritasına göre bir eğitim politikası ya da bir yerde cezalandırma, bir yerde rövanş alma, bir yerde siyasi anlaşmazlık ve intikam duygularının getirdiği bir eğitim yapılanma politikası; bunun içerisine işte, olayın eğitmenlerle ilgili maddi yönünün de dâhil edilmesi.

Şimdi, tabii ki, bu çok önemli öğretmenlerin ek derslerle ilgili... Ki görülüyor ki bir gerçek de bizim ülkemizde -arkadaşlarım herhâlde dinleme lütfunu gösterecekler ki ona göre daha rahat anlaşabileceğimiz birbirimizle- mevcut örgün ve yaygın eğitim içerisinde yeterli bilgi ve eğitim sonucu alınmıyor. Dershanelerin hem ekonomik açıdan hem Türkiye genelinde aile bütçesi açısından ortaya koyduğu tablonun yanı sıra neden mecburiyet olduğunu da sorgulayarak yapılması gereken bir düzenleme diye yapmak lazım eğitim sisteminde. Görüldü ki, demek ki bizim normal eğitim zamanlamamızda yeterli olmayan bir süreç işliyor, onun yerine "Hadi kurslar kuralım." Bu da çok açık, kurs mu ek ders mi belli değil, adı üzerinde kurs olarak açılmış. Ve -biraz önce milletvekili arkadaşımızın da söylediği gibi- yönergenin içeriğine de baktığımız zaman da dersi belirleyen veli, eğitimciyi belirleyen veli ve oradaki şube müdürlükleri ama bu dersle ilgili talebin nasıl oluşacağı yani nasıl bizim eğitimdeki açık olan kısma katkı sağlayarak istenilen başarılı sonucu ortaya koyacak herhangi bir düzenleme yok. Yani, hangi dersler veriliyor? Okuluna göre, bölgesine göre, velinin isteğine göre, bu kurslar bu yönergeye göre farklı farklı isimlerde farklı farklı derslerle mi oluşuyor? Peki, burada verilen kursların başarısı neyle test ediliyor? Ekonomik düzenlemeleri tabii ki eğitimcilerimizle ilgili yapalım ama bunlar da bu kursların başarı oranları ve onlardan alınan sonucu nasıl denetliyoruz, kim denetliyor ve böyle bir mekanizma var mı? Ve bu kurslardaki uygulamanın bugün gelinen noktadaki sonucu...

Diğer taraftan, yine, siyasi bir karar verme mekanizması dershanelerle ilgili bir süreci işletti. Peki, burada 55 bine yakın bir öğretmen kadrosu vardı. Bununla ilgili de yine Bakanlık tarafından bir şartlar silsilesi ortaya kondu kanunen. Buradan bu kurs veya dershane sisteminde yıllarca profesyonel olarak veya deneyimli olarak ders vermiş kişiler bu kurslar içerisinde değerlendirildi mi veya ne kadarı bu kapatılan dershaneye veya kapatılacak dershanelerden bu kadrolar içerisinden alınarak gerçek anlamda hem lise hem üniversite eğitiminde açık kalan bilimsel eğitim tabanını dolduracak şekilde değerlendirildi? Umarım, kurslarla ilgili olarak gelen beyefendi biraz önce görüşmeler yapıyordu, şimdi de telefonla konuşuyor, ben kendisine soruyorum bazı şeyleri. Eğer buralarla ilgili, bu kurslarla ilgili de kendisi bu kurslarla ilgili... Değil mi onun başında olduğunuzu dile getirdiniz? Bize biraz daha bilgi verirseniz. Ekonomik iyileştirmeler başımızın üstünde ama bunun yanında yeterli mi veyahut sistem olarak işleyiş ve oradaki öğretmen kadrolarıyla ilgili ve ders seçimleriyle ilgili de bilgi verirseniz çok sevinirim.

Teşekkür ederim.