| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Antalya Milletvekili İbrahim Aydın ve Ağrı Milletvekili Ekrem Çelebi ile 17 Milletvekilinin; Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/3113) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 06 .10.2020 |
İSMAİL FARUK AKSU (İstanbul) - Teşekkür ederim.
Sayın Başkan, değerli Komisyon üyeleri; öncelikle hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Yeni yasama yılının hayırlı olmasını diliyorum.
Görüştüğümüz kanun teklifi esas itibarıyla program bütçe uygulamasına geçmeye ilişkin bazı maddeleri düzenliyor. Bu düzenlemeyle zaten daha evvel, işte Onuncu Plan'da, On Birinci Kalkınma Planı'nda, orta vadeli programda ve 2020 Programı'nda esasen 2021 yılı itibarıyla bu uygulamaya geçileceği öngörülmüş. Dolayısıyla da bir kurumsal altyapısının hazırlıklarının yapılmış olduğu, açık olduğu anlaşılıyor.
Bunun dışında, yine bu 5018'e bağlı cetvellerde son zamanlarda yapılan, Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemine geçilmesiyle beraber kamu kurumları arasındaki birleşme, ayrılma yahut yeni kurulan kurumlara ilişkin cetvellerin yenilenmesi gerekiyor ve bu yapılıyor. Bu nedenle de bunlar isabetli düzenlemeler.
Bunun dışında, yine belediyelerle ilgili bir düzenleme yapılıyor. Burada, Büyükşehir Belediyesi Kanunu'nda yapılan değişiklikle köylerin tüzel kişilikleri kaldırılarak büyükşehir belediyesi sınırları içerisindeki köyler mahalleye dönüştürülmüştü. Ancak uygulamada bununla ilgili bazı sıkıntıların baş gösterdiği anlaşılıyor. Biz de parti olarak bu konuda kanun teklifi de daha evvel vermiştik. Özellikle bu mahallelerde yaşayan vatandaşlarımızın tükettikleri su, ödedikleri vergi, imar vesaire gibi ruhsat belgeleri açısından ciddi masraflarının olduğu ortaya çıkmıştı ve bunlara ilişkin bir düzenleme yapılması gerektiği açıktı. Zaman zaman kanun çıktığında konulan beş yıllık süre uzatıldı birkaç defa ancak uzatmak da tek başına yeterli olmadı. O nedenle, burada söylenilen kriter belirleme meselesi önemli ancak her mahallin de kendine özgü şartları var, bazı yerlerde kırsal mahalle olarak belirlenen başka bir yerde o şartları taşımayabilir. Sadece nüfusa bağlı bir kriter getirmek o nedenle doğru olmayabilir, sadece şehre uzaklıkla ilgili mesafe o nedenle doğru olmayabilir. İşte İstanbul'un Silivri'si, Çatalca'sıyla, işte Anadolu'daki büyük bir şehrin bu anlamda aynı niteliklere sahip olmadığı açıktır. Burada önce ilçe belediye meclisine yetki veriliyor, sonra da büyükşehir belediye meclislerine yetki veriliyor. Büyükşehir ilçeden geleni aynen kabul edebileceği gibi değiştirerek kabul edebilir yahut reddedebilir hükmü de burada var.
Şimdi, bir başka düzenleme Cumhurbaşkanlığı İdari İşler Başkanlığında Cumhurbaşkanlığı raportörlüğü ve raportör yardımcılığı ihdas ediliyor. Burada 2879 sayılı eski Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği Kanunu, biliyorsunuz 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle İdari İşler Başkanlığına dönüştürülmüştü ve orada zaten var olan bir sistem, görev, yetki, sorumluluk Cumhurbaşkanlığının genel anlamdaki görev, yetki, sorumluluğu çerçevesinde burada bir kariyer sistem getiriliyor. Geçmişte, mevcut kanunda istisnai memur hükmüyle burada çalışanların alınabilme imkânı var iken şimdi daha sınava dayalı bir kariyer meslek hâline getiriliyor. Bu nedenle de oldukça isabetli olduğunu değerlendiriyoruz.
Tabii, peşinden gelen maddede bunlara ilişkin uygulama esasları ve Cumhurbaşkanlığında mevcut bu şekilde çalışanların durumları düzenleniyor.
Evet, bunun dışında OHAL kapsamında alınan ilave tedbirlere karşı başvuru yolunun açılması imkânı getiriliyor. Burada da Anayasa Mahkemesinin vermiş olduğu karar çerçevesinde idari yargı yolunun açılması sağlanıyor.
Ben teklifin hayırlı olmasını diliyorum, başarılar diliyorum.