| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Antalya Milletvekili İbrahim Aydın ve Ağrı Milletvekili Ekrem Çelebi ile 17 Milletvekilinin; Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/3113) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 06 .10.2020 |
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Şimdi, Cumhurbaşkanlığı Strateji Başkanlığının Program Bütçe Rehber'inde program sorumlusu olarak en üst idari amir görünüyor yani bakan veya o kurumun idari amiri görünüyor. 5018'de 31'inci maddede harcama yetkisi veya yetkilisi tanımlanmış, bunlar farklı kişiler oluyor. Bu program veya performans esaslı bütçeye geçiyorsunuz, bunlar farklı farklı kişiler, yetkileri farklı. Aslında sonuç olarak başta program sorumlusu varsa harcama yetkilisinin ne sorumluluğu olacak yani bu çelişki varken nasıl buna geçiyorsunuz, bu maddeler neden değişmedi o zaman böyle bir şey yapıyorsunuz da? Şimdi buna da cevap vereceksiniz de oturması lazım. Bunlar tutanağa geçiyor; sonraki yıllarda bakacağız doğru söylenmiş, söylenmemiş ama sizin büyük sorumluluğunuz var sorumluluğunuzu müdrik olarak cevap verin yani Türkiye'yi sıkıntılara sokmayın.
BAŞKAN LÜTFİ ELVAN - Evet Yasemin Hanım...
CUMHURBAŞKANLIĞI STRATEJİ VE BÜTÇE BAŞKANLIĞI TEMSİLCİSİ YASEMİN ÖZDEMİR - Efendim şöyle, biliyorsunuz 5018 sayılı Kanun'la harcama yetkililiği kavramı getirildiğinde bu sorumluluk zincirinde özellikle hukuki ve idari açıdan bir sorumluluk tanımlandı harcama yetkililiğiyle. Biz harcama yetkililiğiyle ilgili sorumluluğun program bütçeyle ortadan kalkmasını açıkçası istemedik. Esas itibarıyla harcama yetkililiğiyle ilgili sorumluluğun zaten alışılagelen bir sistemle devam eden, on yıldır da uygulaması olan bir sorumluluğun devamını öngörüyoruz.
Program sorumluluğunda şöyle bir durum var efendim: Programlar idarelerin üzerinde yapılar arz ettiği için programların hedeflerine ulaşması, biraz önce bahsettiğimiz izleme değerlendirme süreciyle sonuçlarını ortaya koyması... Bunların koordinasyonundan sorumlu bakanlıklarımız var şu anki sistemde yani buradaki sorumluluk harcamayı yapmaktan kaynaklanan idari ve hukuki anlamdaki sorumluluk değil esasında. Program sorumluluğu kavramı o programın daha fazla amaçlarına, hedeflerine ulaşılmasıyla ilgili bir koordinasyonu, izlemeyi, takip etmeyi gerektiren bir sorumluluk kavramı. O yüzden harcama yetkililiğini aslında 5018 sayılı Kanun'dan çıkarsak bizim için bu anlamda 5018'in getirdiği ilave bir sorumluluğu ortadan kaldırmak olurdu. Bunun daha çok eleştirilen bir alan olduğunu düşündük işin doğrusu o yüzden harcama yetkililiğinin devamının önemli olduğunu düşünüyorum.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Yasemin Hanım somut olmadı, daha somutlaştırıyorum. Bir proje var, ben harcama yetkilisiyim, siz bakansınız bana talimat veriyorsunuz, ben o talimata göre harcama yapıyorum, usulüne uygun, usulsüz, yanlış vesaire. 5018'e göre ben sorumluyum ama programın başarısından siz sorumlusunuz yani sizin rehberde programın bir bütün olarak yönetilmesinden sorumlu olan bakan ama ben de harcama sorumlusuyum, yetkilisiyim; yanlışı ben yapıyorum sorumlu sizsiniz yani bunu nasıl uygun görüyorsunuz, çelişen bir şeyi.
CUMHURBAŞKANLIĞI STRATEJİ VE BÜTÇE BAŞKANLIĞI TEMSİLCİSİ YASEMİN ÖZDEMİR - Şöyle söyleyebiliriz efendim: Şu an mevcutta 5018 sayılı Kanun'un sorumluluk zincirinde üst yöneticiler ve harcama yetkilileri var biliyorsunuz, bir de siyasi sorumluluk var yani buradaki sorumluluk kavramları aslında birbirinden farklı sorumluluk kavramları. Yani harcama yetkililiğinin sorumluluğu ona verilen harcama alanıyla ilgili, ödeneklerle ilgili hem verimli kullanılmasından hem de mevzuata uygun olarak harcamayı yapmasından.
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Verimli kullanılmasından... Talimat veriyor bakan, ona göre harcama yapıyor. "Hayır Sayın Bakan, onu böyle harcayamam, bu verimli olmuyor." mu diyecek?