KOMİSYON KONUŞMASI

EDNAN ARSLAN (İzmir) - Sayın Başkanım teşekkür ediyorum. Sayın Başkana açıklamalarından dolayı teşekkür ederim.

Tabii, tecrübe başka bir şey. Yani zaten artık bu stratejik planlarla kentlerin on sene sonrasının, yirmi sene sonrasının simülasyonları yapılıyor. Sayın Selman Özboyacı "Ya, oradan alınan parayla başka yere otopark yapılıyor." Şimdi kent merkezinde artık nüfusun artmayacağını hepimiz biliyoruz, kronikleşmiş birtakım sorunlarının çözümünün de çok zor olduğunu biliyoruz ama kent nüfusu daha az, ileride nüfusunun 2 kat, 3 kat, 5 kat artacağı yerleri de bu cağda, bu teknolojide biliyor olmamız oralara bir yatırım yapma zorunluluğu getirir. Yani artık akıllı şehirlerden bahsediyoruz, yeşil şehirlerden bahsediyoruz. Yani bugün bizim otopark sorunu yaşamamızdaki en büyük sorun ne? Öngörüsüzlük. Yani biz hem bakanlıkların hem belediyelerin bu konudaki öngörüsüzlüğü sadece bu işi bina yapmaya indirgemiş bir belediyecilik, betonlaşmaya indirgemiş bir belediyecilik anlayışı...

YUSUF ZİYA YILMAZ (Samsun) - Araya girebilir miyim? Araç sahipliğinin de hesap edilemez oranda giderek artmış olması, aslında otoparkla problemiyle ilgili olayı kangren hâline getirdi.

EDNAN ARSLAN (İzmir) - Doğrudur Başkanım.

YUSUF ZİYA YILMAZ (Samsun) - Araç sahipliğinin de bu kadar olacağını tahmin etmiyorduk. Demin dedim yani 1990'da 4 milyon olan araç miktarı...

EDNAN ARSLAN (İzmir) - Doğru Başkanım yani bunları da öngörmek lazım. Yani ne yapmak lazım o zaman? İmar planlarında yolları geniş bırakmak lazım. Neden? Çünkü otoparkın tanımı şu motorlu araçların duraklamalar dışındaki bekledikleri alanlara denir. Yani sadece mekânsal bir alan değil bu. Yolun kenarında beklediği alanlar da bu anlamıyla otopark. O yüzden bizim bu kent gelişimini, nüfusun nereye doğru akacağını görerek yani bugünden elektrik altyapısını, kanalizasyon altyapısını, yolunu, suyunu nasıl yapıyorsak, planlıyorsak bu otoparkları da o şekilde planlıyor olmakta fayda var. O yüzden büyükşehir belediyelerinin bu konuda yapacağı master planda ilçe belediyeleriyle eşgüdüm hâlinde bu işleri yapmıyor olmaları, yapamayacak olmaları, yapmamaları bu işi çözmez. Yani bu iş -siz yarın gene Samsun Büyükşehir Belediye Başkanı olun- bu sorun sizin sorununuz. İstediği kadar bu yetki ilçe belediye başkanlarına, ilçe belediyelerine tanımlansın gelir gider bu top kucağınızda kalır. O yüzden biz bu şekliyle... Ha, doğru, özel sektöre otopark yapma yetkisi verilebilir mi? O ayrı bir tartışma konusu, ola da bilir.

YUSUF ZİYA YILMAZ (Samsun) - Var zaten.

EDNAN ARSLAN (İzmir) - Yani sonuçta yapılmalıdır da, teşvik de edilmeli o da doğru ama sonuç itibarıyla, dediğim gibi, bu aslında bir master planla çözülmesi gereken devasa bir sorun. Yani burada yetki aktararak bu sorun çözülmez. Zaten bu paraları ilçe belediyeleri büyükşehir belediyelerine vermiyor "Amacı dışında kullanılmaz." diyor ama vallahi de billahi de amacı dışında her işe kullanılıyor bu paralar.

Teşekkür ederim.