KOMİSYON KONUŞMASI

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Teşekkürler Sayın Başkanım.

Tümü üzerindeki yaptığım konuşmada da bu maddeden bahsetmiştim. Şimdi, 8'inci madde... 3 tane bendi var; (a), (b), (c) 1 Ocak 2019-17 Nisan 2020 döneminde sözleşmesi sona erenler, bir de kayıt dışı çalışanlar eğer başvurup işyerinde fiilen çalıştırılırsa verilecek desteği düzenliyor. Yalnız, (b) bendi ücretsiz izne çıkarılmayı öngörüyor. Yani, hangi işveren ücretsiz izne çıkarmak için insanı işe alır? Bunun mantığı nedir? Ücretsiz izne ayırmak için işçi alımı olur mu? Yani buna bir destek öngörüyoruz biz. (c) bendindeyse başvurusu kabul edilmeyenlere, eğer hiçbir geliri de yoksa, aylığı yoksa, düzenli yardım almıyorsa aile, hane başına bir destek öngörüyoruz. Yani, bana çok mantıklı gelmedi Sayın Başkanım, bu bir de çok istismar edilebilecek bir madde. Kayıt dışı çalışanın yüksek olduğunu hepimiz biliyoruz, bir de buradan para alma gibi bir durumla karşı karşıya kalabiliriz yani çok yoğun başvuru olur, kayıt dışı çalışmaya devam eder ve buradan da "Başvurum kabul edilmedi." diye bin lira -kabaca bin liraya karşılık geliyor, 1.030 lira- yardım alır. Bir, uygulamanın mantığı açısından değerlendirmem.

İkincisi: (C) bendinde bir istihdam yok yani bir istihdam teşviki değil bu, sosyal yardım. Kayıt dışı çalışıyor, devlet de tespit edememiş ya da belirtilen tarihlerde sözleşmesi sona ermiş; hanesine giren bir gelir yoksa buna destek veriyor yani bir sosyal yardım bu, bir istihdam teşviki değil. O anlamda yani (b) ve (c) bentlerinin gözden geçirilmesi gerekir diye düşünüyorum. Hani (a) bendinin bir mantığı var, kayıt dışını kayda alma mantığı, daha önce sözleşmesi sona erenlere çalışmaları hâlinde bir destek verme, onun bir mantığı var ama (b) ve (c) bentlerinin mantığını bulamadım.

Üçüncüsü 9'uncu maddeyle ilgili. Burada bir ilave istihdam teşviki öngörüyoruz. Hâlbuki 3'üncü maddede görüştüğümüz kanunun geçici maddesinde de biliyorsunuz, ilave istihdama sağlanan prim desteği var. Peki, ikisi arasındaki fark ne? 3'üncü maddede görüştüğümüz, süresini uzattığımız geçici 19'da bir önceki yılın aylık bildirilen sigortalı sayısının ortalaması esas alınıyordu. Bu yeni düzenlemede Ocak 2019 ile Nisan 2020 dönemi baz alınıyor ve en düşük bildirim yapılan, en az bildirim yapılan sayı esas alınıyor. Yani bu ikisi çakışmayacak mı? İşverensiniz, 2019'daki çalıştırdığınız ortalama sigortalı sayısına ilave istihdam için zaten teşvik vardı, onun süresini uzatıyoruz, bir de buradan mı başvuracak? İkisi çakışmayacak mı? Bir işveren ikisinden de yararlanma durumunda mı olacak, açıkçası çözemedim. Bu konuya bir izahat getirilirse... Yani ikisinin farkı ne? Çünkü ilave istihdam teşviki zaten var, süresini de uzatıyoruz. Burada, Nisan 2020'ye kadar kapsayacak yani on altı aylık dönemde en az bildirilen sigortalı sayısına ilave istihdama bir teşvik öngörüyoruz. Yani bir mükerrerlik, çakışma olacak gibi geliyor. Kafa karıştırmak yerine ilgili maddede bir düzenleme yapsaydık -madem nisana kadar dönemi de kapsamak istiyorduk- o daha mantıklı olurdu yani yeni bir madde düzenlemek yerine geçici 19'da bunu tanımlayarak yapmak daha doğru olurdu diyorum.

Teşekkür ediyorum.