| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | Giresun Milletvekili Cemal Öztürk ve Aydın Milletvekili Bekir Kuvvet Erim ile 45 Milletvekilinin; İşsizsizlik Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi (2/3147) |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 23 .10.2020 |
SİBEL ÖZDEMİR (İstanbul) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Evet, açıkçası, Sayın Girgin çok detaylı olarak o teknik kısımlarını anlattı. Önceki konuşmalarımda da söylemiştim. Biz bu kısa çalışmanın etkileriyle ilgili birçok kurumla da görüştük, geri bildirimlerini aldık. Yani siz bu maddeyi getirirken acaba -Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı temsilcileri de burada- bu kısmi çalışmanın başladığı andan itibaren gerek çalışanlar açısından gerekse işverenler açısından etkilerini ölçtünüz mü? Çünkü bizim yapmış olduğumuz çalışmalarda, çalışanlara uygulamış olduğunuz bu kısmi çalışma ödeneği işverenler açısından suistimale açık bir noktaya dönüştüğü gibi, kimi işverenler de -o verdiğiniz cüzi ücretle geçinemeyeceği için- çalışanlarını ayrıca normal maaşlarıyla devam ettirip işçisini korumak anlamında bir tasarrufta bulunduklarını ve devletin verdiği desteğin hiçbir anlam ifade etmediğini belirttiler ve başvuruların birçoğunu geri çektiklerini söylediler. Bırakın bir çalışanın ekstra işçi istihdam etmesi, mevcut çalışanlarının bile yükünü üstlendiklerini ve bunu kendi yapıları gereği tabii ki zarar ekseni noktasında sürdürebildikleri noktaya kadar devam ettirebileceklerini ve kapanma noktalarına geldiklerini birçoğunda söylüyorlar. Yani bu çalışma yapılırken bu kanun teklifi ben okuduğum zaman ve o geri bildirimi aldığım verilerle karşılaştırdığımda, gerçekten ilginç bir düzenleme olmuş. Gerek o sosyal güvenlik anlamında çalışanların hakları bağlamında da suistimale açık olması noktasında da tamamen işverenin inisiyatifi olması noktasında da. Yani Bakanlık ne gerekçeyle bunu getirdi? İstihdamı artmış gibi göstermek, diğer çalışan güvencesiz kalacak. İşveren, işte vergi avantajı, o söylediğiniz cüzi miktardan yararlanması için böyle bir tasarrufta bulunacak mı ikinci bir çalışana? Bir de şu boyutu var: Çalışanı zaten istihdam edebilmesi için o işverenin üretim yapabilmesi gerekiyor, talep ortamının oluşması gerekiyor. Zaten birçok kurum çok kaygı içerisinde. Biz İstanbul ve dün itibarıyla da Diyarbakır çevresinde bir çalışma yaptık ve büyük küçük bütün yatırımcılar, işverenler, 1 çalışanı olan da 200 çalışanı olan da bu temel sıkıntıları dile getirdiler bize. Şimdi, siz bu maddeyi getirirken arkasındaki o verileri elde ettiniz mi acaba? Güvencesiz bir süreçte olacak, artı, sosyal güvenlik anlamında kanuni haklarından vazgeçecek, belki bir sömürü noktasına dönüşecek kimi ve işsiz kalacak belki o birinci çalışan. Bu konuların gerçekten detaylı değerlendirilmesi gerekiyor. Yani istihdamı teşvik anlamında getirdiğiniz maddelerin gerçekten hepsi sorunlu, sıkıntılı; kalıcı çözüm getirmeyen, sığ bakış açısını tamamen bu torba içerisinde yansıtmışsınız.
Ülkenin istihdam politikalarını artırma ve bizim temel, şu anki belki ülkenin birinci gündemi olan istihdam politikasının köklü bir değişime ihtiyacı var. Bunun için de üretim ve yatırım ortamının iyileştirilmesi gerekiyor. Firmalar kapanıyor. İç pazarda zaten bu mümkün değil ama dış pazarlarda uygulamış olduğunuz tutarsız dış politikalar nedeniyle o sınır ülkelerindeki ticaret de maalesef tamamen zarar görmüş durumda. Ve gerçekten, bundan önce işveren açısından, çalışan açısından, istihdam açısından ciddi sorunların dikkate alınması lazım. Bunları dile getirmek için söz aldım.
Sosyal güvenlik açısından da Sayın Girgin'in söylediği kıdem tazminatıyla ilgili düzenlemeleri de dikkate almanız gerekiyor. Böyle bir güvenceyi de burada maddeyle sağlamanız gerekiyor.
Teşekkür ederim Sayın Başkan.