KOMİSYON KONUŞMASI

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Sayın Bakan, Ulaştırma Bakanlığımızın değerli temsilcileri, değerli milletvekili arkadaşlarım; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Bugün Ulaştırma Bakanlığımızın 2021 bütçesini ve 2019 kesin hesap raporunu görüşüyoruz. Bir hayli elektrikli bir görüşme ortamı var, daha önce konuşan Sayın Paylan ve şimdi de konuşan değerli arkadaşım Mehmet Bekaroğlu, hayli elektrikli konuştular, biraz yüksek frekansta ya da elektriklendi.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Sayın Bakan...

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Şimdi, tabii muhalefetin görevi muhalefet etmektir. Biz yıllardan beri buna alışığız, çok değerli katkılar da yapıyor arkadaşlarımız ama AK PARTİ'nin bir şeyi var, yaptığı hizmetleri anlatamıyor Sayın Bakanım.

Yani siz, maalesef, ya öyle bir kitap koymuşsunuz ki bunu biz incelesek, anlatsak arkadaşlara belki ikna edebiliriz fakat bu müzmin muhalefet bir hastalıktır, ikna etmek zor.

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Ya, bana bir Kütahya Havaalanı'nı anlat, başka hiçbir şey anlatma, gidiyorum.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Karşılıklı konuşmayalım lütfen.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Sana bir hikâye anlatacağım...

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Kütahya Havaalanı'nı anlat bana. Kütahya Havaalanı'na adam harcadığı para kadar...

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Lütfen karşılıklı konuşmayalım.

Sayın Bekaroğlu, rica ediyorum.

Buyurun.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - İngiltere Ulaştırma Bakanı ne yapsa basına yaranamıyormuş, muhalefete yaranamıyormuş. Bir gün basın toplantısı yapmış ve davet etmiş basın mensuplarını, demiş ki: "Yarın sizi Thames Nehri'nin kenarına çağırıyorum, kahvaltılı toplantı yapacağız." Sabahleyin gelmiş gazeteciler. "Öyle bir iş yapacağım ki artık daha beni tenkit edemeyeceksiniz." Londra'da -bilen bilir- Thames Nehri çok meşhur bir nehir; nehir diyorlar zaten, ırmak diyorlar ona. Sabahleyin toplanmışlar, Ulaştırma Bakanı -sizin meslektaşınız- başlamış nehrin üzerinde yürümeye. Yürüyerek karşıya geçmiş ve geri dönmüş. Suyun üzerinden yürüyor yani keramet sahibi demek ki; hikâye bu ya. Tabii, ertesi gün bekliyor ki gazeteler "Ne mübarek Bakan, ne keramet sahibi ki yürüyerek ırmağın üstünden geçti." diyecekler ama öyle değil, manşetler "Hem Ulaştırma Bakanı hem Denizcilik Bakanı ama yüzme bilmiyor, yürüyerek gidiyor."

İBRAHİM AYDEMİR (Erzurum) - Tam da bunların hâli.

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Anlatın, anlatın, hikâye anlatın; heyecanlı oluyor.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Dolayısıyla Sayın Bakanım, siz ne yaparsanız yapın, bu, âdettendir. Dolayısıyla, sizin herhâlde ilk bütçeniz, böyle şeylere alışık değilsiniz ama biz alıştık. Kendilerine tenkitlerinden dolayı... Tabii ki alacağımız notlar olabilir, mutlaka şey edersiniz.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Giresun'un yollarından bahsedin.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Geleceğim, geleceğim.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Lütfen karşılıklı konuşmayalım arkadaşlar.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Sayın Bakan tabii ki bu hizmet kitapçığında bazı şeyleri söylemiş arkadaşlar, bunları sizinle paylaşmak istiyorum, elbette Giresun'a da geleceğim ama; en pahalı hizmet -takdir edersiniz ki- olmayan hizmettir, gecikmiş hizmettir. Yani on sekiz yılda ulaştırma ve haberleşme altyapısına yapılan yatırımlar burada özet olarak yazılmış. Ben her zaman söylüyorum diğer bakanlıklarda ama Ulaştırma Bakanlığı da bakın, kara yoluna yaklaşık 100 milyar dolar, demir yoluna 29 milyar dolar, hava yoluna 14,7 milyar dolar, deniz yoluna 1,7 milyar dolar, haberleşmeye 14,4 milyar dolar yatırım yapmış yani korkunç yatırımlar, bunların hangisini ben anlatayım size bu kadar kısa sürede?

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Daha fazladır belki de! Kütahya'yı anlat, Kütahya'yı.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Tabii, hizmette sınır yok. Biraz önce arkadaşımız da söyledi "Yolları ayırdık, hayatları birleştirdik." dedi. Bugün duble yolları mı anlatayım size, hava yolunun geldiği noktayı mı anlatayım? Ama dediğim gibi, AK PARTİ hakikaten bu hizmetleri yapıyor ama bunun anlatımında bir eksiklik var ki hiçbir zaman, özellikle muhalefetten konuşan arkadaşlar "Allah razı olsun." deyip şu yollardaki konforu, şu trafik kazalarındaki eksilmeyi, ulaşımdaki, iletişimdeki hızı, ülkenin geldiği noktayı, bunları dile getirmiyor. Biz beklemiyoruz zaten, hoş, sizden böyle şeyleri de beklemiyoruz.

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Dünyanın en geri internet altyapısı var.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Bekaroğlu, lütfen efendim.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Sayın Bekaroğlu diyor ki: "Rize'ye denizin üzerine havaalanı yapılıyor." Bundan beş sene önce Ordu ve Giresun arasına yapıldı dünyanın sayılı havalimanlarından biri, hizmet alıyoruz ve o günden bugüne geçen süre içinde ekonomiye kattığı değerle kendi kendini geri ödedi.

Şimdi, değerli arkadaşlar, tabii, bu hizmetlerin bir geri ödeme süresi var. Ben onu da çıkardım biraz önce Sayın Bakan konuşurken bu sunumdan. Mesela "Kara yoluna yapılan yatırımın yıllık tasarrufu 6,6 milyar dolar." diyor. On beş yılda kendini geri ödüyor. Yani işletmecilik açısından baktığımızda... Yine, mesela, hava yolu; 14,7 milyar dolar yatırım yapmışız ve 2 milyar 600 milyon dolar yıllık tasarruf sağlıyor ve bu da beş buçuk yılda kendini geri ödüyor. Ha, pahalı olur, ucuz olur; tabii ki onu tartışabilirsiniz, ben ona pek bir şey demem. Tabii ki milletvekillerimiz, Parlamento denetim yetkisini kullanıyor ama bunu kullanırken de -parantez içinde söyleyeyim- üslup da önemli arkadaşlar. Gelen her bakanımızı, bakan yardımcılarımızı, genel müdürlerimizi böyle... Bunlar Türkiye'nin bakanı ve Türkiye'ye hizmet ediyorlar.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Bakanın da üslubu önemli değil mi?

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Hepimizin üslubu önemli. Biz tabii ki iktidar grubu olarak da sizi dinliyoruz. Ama bu tabii, zaman tasarrufları, araç bakım tasarrufları, yakıt tasarrufları, her birini tadat etmiş bu sunumda -Bakan Bey bunları dile getirmedi belki ama- kazalardaki azalmalar, kurtarılan hayatlar, çevreye faydaları, bunların hepsinin parasal değeri var tabii. Ve neticede ulaştırmaya on sekiz yılda -kümülatif olarak bu yatırımları ben hesapladım- yaklaşık 158-159 milyar dolarlık yatırım yapmış Türkiye'ye ve geri ödeme süresine baktığımızda da yaklaşık on bir buçuk yılda yani on iki yıla yakın bir sürede kendini geri ödüyor.

İçinizde birçok iş adamı arkadaşlar var. Yani bir yatırımın geri ödeme süresi önemlidir. Hele hele altyapı yatırımlarında bu çok uzun vadelidir ama Türkiye'de baktığımda -ki bu verileri doğru kabul ediyoruz- yıllık tasarruflarıyla yapılan 158,7 milyar dolarlık yatırım -kümülatif toplamı yani sadece kara yollarını değil demir yolu, hava yolu, denizcilik, haberleşme, hepsini topladığımızda- on iki yıla yakın bir sürede kendini geri ödüyor. Arkadaşlar, böyle bir yatırım -özel sektörde çalıştım ben- yok. Hele hele altyapı yatırımlarında... Bir fabrika yapıyorsunuz, yıllar sonra, belli bir süre sonra başa baş noktasına geliyorsunuz; ondan sonra da kâr eder, kendini ortalama yirmi yıl içinde kendini öderse bu da makul karşılanan bir süre.

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Onun için fabrika yapmıyorlar, köprü yapıyorlar.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Altyapıda on iki yılda, hatta on bir buçuk yılda kendini geri ödüyor. Dolayısıyla bunları da dikkate almak lazım.

Gelelim Giresun ölçeğine. Benim sürem geçiyor. Değerli arkadaşlar, Giresun'da 22 Ağustosta büyük bir sel felaketi yaşadık. Allah razı olsun, Sayın Bakanım ve ekibi de Giresun'a geldiler, teşrif ettiler ve yerinde görüp bütün tespitleri yaptılar.

Evet, doğrudur. İbni Haldun "Coğrafya kaderdir." diyor. Bu coğrafyada yaşıyoruz, bu ülke bizim ülkemiz.

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Hangi coğrafya? Yeni mi yaşamaya başladık? Eskiden böyle bir şey yoktu.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Karadeniz Bölgesi'nde de her yıl ya Rize'de ya Trabzon'da, Giresun'da, Artvin'de bu sel felaketiyle karşılaşıyoruz. Ama eskiden dedelerimiz yolları dağların üzerinden yapmışlar. Tabii, ulaşım, erişim aylar sürüyordu, yıllar sürüyordu.

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Yok öyle bir şey ya.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Şimdi, tabii, dere içlerine yapılmış, dereler doldurularak yapılmış ama o yapım işi sadece Karayollarının sorumluluğunda değil. Kaldı ki sadece Sayın Bakanı suçladı Garo Bey. Yani ben orada anlamadım. Bakan Bey işbaşına geleli sanıyorum altı ay olmadı. Kurumsal olarak Türkiye'de, mesela yol yapımı, kara yollarının ağı farklıdır; özel idareler, Devlet Su İşleri yapar. Nitekim, Giresun'da yapılan yolların önemli bir kısmı Özel İdare tarafından yapılmış.

MEHMET BEKAROĞLU (İstanbul) - Gürcistan'da mı bu özel idare?

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Ama Karayollarının da tabii sorumluluk alanı olan yerler var. Dolgu yapılmış dere içlerine; doğrudur. Tabii ki bunlar maliyeti de yüksek olan işler ama "Üslububeyan aynıyla insan." Derler, yumuşak üslupla bunları anlatmak lazım, gererek değil. Ben onu söylemek isterim.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Üslubumuzda bir şey yok, gayet saygılıyız.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) -Tabii, Karayollarımız, sağ olsun, -teşekkür ediyorum, özellikle teşekkür ediyorum- birçok konuda yanımızda oldu. Giresun'da merkez ilçe dâhil yaklaşık 9 ilçemizde hasar meydana geldi ve buradaki yolları tek tek tespit ettiler, ihale yaptılar, şimdi bir kısmı yapıldı. Köprülerin bir kısmı Devlet Su İşlerinin sorumluluğunda, bir kısmı İl Özel idaresinin ama önemli ana arterler, grup yolları Sayın Bakanımızın ve Karayollarımızın yatırım alanında.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Öztürk, süreniz dolmuştur.

İki dakika ek süre veriyorum, lütfen tamamlayınız.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Teşekkür ediyorum Başkanım.

Giresun'da şu ana kadar tespit edilen 270 milyon Türk lirası civarında bir yatırım söz konusu. Biz bunu takip ediyoruz, Bakanım da takip ediyor, Genel Müdürümüz takip ediyor. İnşallah, Giresunlu hemşehrilerimizin oradaki mağduriyetleri en kısa sürede giderilecek.

Tabii, bu işler için, geriye kalan yatırımlar için genel bütçeden de ödeneğe ihtiyaç olduğunu söylüyorlar bize Bakanım. İnşallah nasip olur da bir daha tekrar beraber Giresun'a gidersek Giresun'da bu yatırımları birlikte koordine etmiş oluruz.

Ben Giresun'a hepinizi davet ediyorum; öyle bir top attın bana ama bir düzeltme yapayım: O kepçenin içinde Sayın Bakanımız yoktu, bir resimde yanlış bir görüntü olmuş, ben de oradaydım o anda ama kepçenin içinde değildim. Kaldı ki, basın, biliyorsunuz, her zaman magazine uygun haberleri haber yapmakla ünlüdür. Yoksa orada dereden pekâlâ kepçesiz de geçebilirdi insanlar ama öyle bir görüntü oldu. Giresun'un gündem olması da benim hoşuma gidiyor aslında, kötü bir şey değil.

GARO PAYLAN (Diyarbakır) - Keşke iyi şeylerle gündem olsa.

CEMAL ÖZTÜRK (Giresun) - Hizmet kervanı devam ediyor. AK PARTİ hükûmetleri özellikle ulaştırmada ve haberleşmede tarihî nitelikli işler yapmıştır, başarmıştır. Her alanda, altyapıda, yollarda -hava yolunda, deniz yolunda, demir yolunda- mükemmel işler yapmıştır, yapmaya da devam etmektedir.

Dolayısıyla, ben Bakanıma ve ekibine tekrar hem ülkem adına hem bölgem adına teşekkür ediyorum. Bütçelerinin hayırlı, uğurlu ve bereketli olmasını diliyorum. Kendisine ve ekibine tekrar başarılar diliyorum.

Hepinize saygılar sunuyorum.