KOMİSYON KONUŞMASI

GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, Sayın Bakan, değerli bürokratlar; önce, bütçenizin hayırlı olmasını diliyorum.

Sayın Bakanım, geçtiğimiz yıl siz burada Bakan Yardımcısı olarak görev yapıyordunuz, şimdi de Ulaştırma ve Altyapı Bakanı olarak bütçenizi savunmak için buradasınız. Ancak Bakanlığınıza bağlı olan PTT'nin; 2015, 2016, 2017 yıllarında kâr eden bir kurumun, Varlık Fonuna devredilmesiyle 2018, 2019 yıllarında yaklaşık 900 milyon liraya varan zararlarıyla ilgili olarak yeni dönemde Bakan olarak, Varlık Fonunun bağlı olduğu Hazine ve Maliye Bakanı da görevden ayrıldığına göre, bir düzenlemeye gitmeyi düşünüyor musunuz?

Köy projeleriyle ilgili olarak da -çok sayıda arkadaşımız belirtti- burada özellikle bu köy projelerinin uzun vadeli olması, döviz cinsinden garantili geçiş ücretleri yüzünden maliyetlerinin birkaç katı bedelle kamu tarafından ödeneceği ortada. Şimdi, devletimizin bütçesi açık veriyor, Türkiye Cumhuriyeti devleti ciddi biçimiyle borç batağına sürükleniyor ama ne ilginçtir ki son yıllarda bu işleri yapan müteahhit firmaların yaklaşık yirmi yıl içinde servetleri 50 kat artmış durumda. Devlet bu kadar borçlanırken bu işleri yapan insanların bu kadar zenginleşmesini doğru buluyor musunuz acaba?

Başka önemli bir konu: Sizden önceki Sayın Bakan, biliyorsunuz, Sivas-Ankara demir yolu hattı ve İstanbul-Gayrettepe Havalimanı hattının mutlaka bitirilmesi konusunda geçtiğimiz yıl burada söz vermişti. Şimdi siz benzer bir biçimiyle Ankara-Sivas demir yolu hattının -yine bütçede görüyoruz ki- yapılmasıyla ilgili notu kitapçığa koymuşsunuz. Döneminiz içinde bunu tamamlamayı düşünüyor musunuz?

Başka önemli bir nokta: İstanbul'da Ulaştırma Bakanlığı tarafından yapılan raylı sistem yatırımlarından bir kısmı Bakanlık, bir kısmı da Büyükşehir Belediyesi tarafından işletiliyor. Acaba İstanbul'la ilgili şöyle bir yanlışın içinde olma ihtimaliniz var mı: İstanbul'da kent içi ulaşımı yapma yükümlülüğü olan Büyükşehir Belediyesi dışında, Ulaştırma Bakanlığı paralel bir ulaşım yapılanmasına doğru gidiyor mu? Burada Gayrettepe Havaalanı, Halkalı Havaalanı hatları doğrudan Ulaştırma Bakanlığının kendi sistemi içinden yürütülebilecekken şu anda yaptığınız diğer hatlar İstanbul Büyükşehir Belediyesi metro hatlarının bir parçası olması dolayısıyla... Yani böyle bir düşünceniz varsa bundan mutlaka ayrılmanız gerektiğini düşünüyorum çünkü endişelerimiz var. Özellikle Metro AŞ'nin teknik kısmındaki insanların son aylarda görevden ayrılarak Devlet Demiryolları bünyesinde bir hazırlığa doğru gittiğini görüyoruz.

Yine, ben sizden rica etmiştim CHP Grup Komisyon Sözcüsü olarak İstanbul Büyükşehir Belediyesindeki metro yatırımlarını eurobond cinsinden onaylarının yapılması konusunda, göreve geldiğiniz dönem içinde bunlar sağlandı ama hâlâ onaylanmamış olan, yatırım programında olan dosyalar var. Bunlarla ilgili olarak da sürecin hızlanmasına ihtiyaç var. Ama başka bir sıkıntı daha var Sayın Bakanım.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Zeybek, toparlarsanız, süreniz bitti. Çok sayıda arkadaşımız var, o yüzden ek süre veremiyoruz. Toparlayın lütfen.

GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - Sayın Bakanım, Türkiye, gerçekten, iç borçlanma ve dışarıdan borçlanma konusunda ciddi bir sıkıntıyla karşı karşıya.

BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Zeybek, süreniz bitti.

Teşekkür ediyorum, sağ olun.

GÖKAN ZEYBEK (İstanbul) - Tamamlıyorum Başkanım.

Bakın, İstanbul Büyükşehir Belediyesinin hâlen 2017 yılında sizin İstanbul'da görev yaptığınız dönemde durdurulan, sonra yeniden başlayan yatırımlarını tamamlayabilmesi için borçlanma ihtiyacı var ve bu konuyla ilgili olarak kamu bankalarının Büyükşehir Belediyesinin yatırımlarıyla ilgili açmış olduğu kredilere verdiği cevap sıfır TL'dir.