KOMİSYON KONUŞMASI

İBRAHİM HALİL ORAL (Ankara) - Teşekkür ederim Sayın Bakan.

Sayın Başkan, Değerli Bakan, değerli milletvekilleri, Ulaştırma Bakanlığının kıymetli bürokratları ve sayın basın mensupları; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesi üzerine görüşlerimi açıklamak üzere söz almış bulunuyorum. Hazırunu saygıyla selamlıyorum.

2016 yılında Gölbaşı Belediyesince hazırlanmış olan, sonrasında ise Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından onaylanarak yapılmaya başlanan Gölbaşı şehir geçişi hâlen tamamlanamamıştır. Dört yıldır Gölbaşı'nın ortasında bir trafik keşmekeşi vardır. 4 Eylül 2019'da bu hususla alakalı bir yazılı soru önergesi vermiştim. 11 Ekim 2019'da tarafıma gelen yazılı cevapta projenin geciktiği ancak 2020'de bitirilmiş olacağı ifade ediliyordu ama proje hâlen bitirilememiştir. Bu ay içinde bitirileceği mülki idarecilerce söylenen projenin şimdi de martta bitirileceği ifade edilmektedir.

Projenin yetersiz olduğu ve Gölbaşı'nın iki yakasını birleştirecek nitelikte olmadığı açıktır. Bu hususta yeni bir proje olmadığı da Bakanlık yetkililerince açık bir şekilde belirtilmiştir. Yüklenici firmaların da ödeme almakta zorlandığı bilgisi tarafımıza ulaşmıştır.

Gölbaşı şehir geçişi, sadece bir ilçemizin meselesi değildir. Gölbaşı, Ankara'nın yani başkentin önemli bir kapısıdır. Başkentimizin böyle yükselen bir ilçesinde dört yılda bir şehir geçişini bitirememek, basitçe, beceriksizliktir.

Sayın Bakanımız yakın dönemde göreve gelmiştir. Kendisinden talebimiz, bu sorunun acilen çözülmesi ve yeni projelerle Gölbaşı'na katkı sağlamasıdır.

Değerli hazırun, Ankara-Niğde Otoyolu büyük ölçüde tamamlanmış durumdadır. Önemli bir proje olan bu otoyolda emeği geçenlerin hepsine teşekkür ediyorum ancak görüyoruz ki tamamı 115 Türk lirası olan geçiş ücreti... Ankara'nın içinden, Alın gişesinden Acıkuyu gişesine kadar olan kısmı kullanıldığı takdirde yani Gölbaşı-Haymana çevresinden Şereflikoçhisar'a gitmek için 48 Türk lirası ödenmesi gerekiyor. Bu ücretlendirmeler, vatandaşın Ankara içinde eski yolu kullanmasını teşvik etmektedir. Bu, çok yüksek bir ücrettir. Her ne kadar güzergâhta çoğu zaman bir trafik yoğunluğu olmasa da bazı dönemlerde özellikle tır trafiği sıkıntı yaratmaktadır. Böyle zamanlarda vatandaş köyüne ya da akrabalarına gitmek için otoyolu kullanmak isteyince 48 Türk lirası ödemesi gerekecektir. Bu, çok yüksek bir meblağdır. Yaklaşık 140 kilometrelik bir yol bağlantılarla birlikte 115 kilometreye düşüyor diye 48 lira para vermenin nasıl bir mantığı vardır bilemiyorum.

Bu kamu-özel işbirliğiyle yapılan otoyolların geçiş ücretlerindeki yükseklik, yapılan projelerin boşa gitmesine sebep olmaktadır. Vatandaş kullanamayınca bu projenin başka bir amaçla yani rant için yapıldığını düşünmektedir. Sayın Bakanımız yeni dönemde bu sorunları çözecek yeni adımlar atmalıdır.

Saygıdeğer hazırun, ülkemizdeki internet altyapılarındaki sorunlar, özellikle küresel coronavirüs salgını sebebiyle uygulanan uzaktan eğitim ve EBA gibi çalışmalarda sorunlar yaratmaktadır. Ankara'mızın Polatlı ve Haymana ilçelerinden bu konuda çok şikâyet gelmektedir.

Ayrıca, memleketim olan Bitlis'in Mutki ve Hizan ilçelerinden de internet altyapısının olmaması sebebiyle eğitim de çok sorun yaşandığı bilgisi tarafımıza ulaşmaktadır. Konuyla alakalı Bakanlık yetkililerine de birkaç bilgi vermemize rağmen, henüz internet sağlayıcı firmalara bu yönde bir girişimde bulunulmamıştır. İnternet altyapısının geliştirilmesi noktasında Bakanlığımızın çok daha fazla gayret göstermesini talep ediyoruz.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Karayolları Genel Müdürlüğü başta olmak üzere, Bakanlık bünyesinde yüzde 70 şartını karşılamadığı ya da başka sebeplerle kadroya geçemeyen taşeron işçilerin kadroya geçişlerinin sağlanması için Bakanlığımızın çözüm üretmesi son derece önemlidir.

Bu düşüncelerle bütçenin şimdiden milletimize hayırlı olmasını temenni ediyor, heyetinizi saygıyla selamlıyorum.