KOMİSYON KONUŞMASI

SUZAN ŞAHİN (Hatay) - Sayın Başkan, Sayın Bakan, değerli üyeler; hepinizi saygıyla selamlıyorum.

600 bin Suriyeli mülteciyle 2 milyon 200 bin nüfusa sahip Hatay, 6'ncı teşvik bölgesine dahi alınması gerekirken 5'inci teşvik bölgesine ilçe bazında alınmıştır.

İskenderun Limanı'ndan gelen nakliye İskenderun-Osmaniye Otobanı'ndan 5'inci teşvik bölgesi Osmaniye'ye taşınmakta; buradaki yoğun trafik, kazalara sebebiyet vermekte; sanayi sektöründe ağır maliyet yükü oluşturmaktadır.

İskenderun'dan başlayarak Erzin'in Gözene gişelerine kadar devam eden otoyolun ücretsiz olmasının gerekmekte olduğunu defalarca dile getirdik. Payas-İskenderun arası ücretsiz oldu ancak büyük bir sanayi bölgesi olan Erzin-Gözene-Payas arası rahatlatılmalı, bu yol da ücretsiz hâle getirilmelidir.

Ayrıca Hatay'ı ikiye bölen ve uluslararası bir yol olan, şehir içi araç trafiğinin de eklenmesiyle yoğunluk yaşanan E91 Kara Yolu'nun yapıldığı günden bu yana bakımsızlık içinde, tek gidiş geliş köy yolu gibidir, utancımız olmuştur.

E91 Kara Yolu'nun 2021 yatırım planlarına alınarak gerekli çalışmaların yapılması, toplamda 4 organize sanayi bölgesine ev sahipliği yapan Erzin, Dörtyol, Payas, İskenderun ilçelerinde ağır tonajlı ve tehlikeli madde sevkiyatı yapan taşıtlara güvenli bir seyir rotası oluşturulması için bir planlama yapılması elzemdir.

Hatay'ın merkez ilçesi olan Antakya'ya kadar otoban yoktur. Otoban İskenderun'a kadar gelmekte, merkez ilçe ve sınır hattındaki ilçelere gitmemektedir. Antakya-Reyhanlı ve Samandağ-İskenderun arasını kapsayacak otoban ihtiyacını da 2021 yatırım planlarına dâhil etmelisiniz.

Arsuz-Samandağ Sahil Yolu'nun 26 kilometresi yapıldı; teşekkür ediyoruz ancak son 6 kilometre yapılmadı. Geriye kalan Kale'den Arsuz merkeze kadarki kısım dağlık, dar ve virajlı bir yol. Son etap olan 6 kilometrelik kısım bitmediği sürece 26 kilometrelik kısmın da bir anlamı kalmıyor. Bu nedenle kimse yeni yolu kullanmak istemiyor. Atıl yatırım olarak kalmaması için 6 kilometrelik kalan kısma bütçe ayrılmalıdır.

Sayın üyeler, önemli şehirlerimizden biri olan Hatay, yolcu ve yük trafiğini kara yolu, deniz yolu ve hava yoluyla karşılamaktadır. Hatay ulusal ve uluslararası kara yolu ağ bağlantılarına sahip olan bir şehir özelliği taşımaktadır.

Türkiye gibi geniş coğrafyaya sahip ülkelerde ulaşım sistemleri arasındaki koordinasyon gerekliliği tüm dünyada uygulanan bir yöntemdir. Hatay'a gerekli yatırım yoktur. İç Anadolu'yu Akdeniz'e bağlayacak olan Konya-Karaman-Mersin hızlı tren hattının Mersin-Adana-Osmaniye-Kahramanmaraş-Gaziantep-Şanlıurfa hızlı demir yolu etabına sanayi ve ticaret, turizm şehri olan Hatay neden dâhil edilmemiştir?

Bir kültür medeniyet şehri, ancak Hatay'a ulaşmak o kadar kolay değildir. Hatay'a gelen ve Hatay'dan giden uçak sayısı ile destinasyon yetersizdir. Hatay Havalimanı'ndan gelen ve giden uçuş seferlerinin artırılması, Ankara, İstanbul ve İzmir'e günde en az 2 direkt uçuş sağlanması konusunda bir çalışma yapılması şarttır.

Dörtyol-Hassa arasında yapımı planlanan Amanos Tüneli Projesi'nin tamamlanmasıyla birlikte bölgede yeni bir sanayi ve ticaret aksı oluşturulacak, bölge ve ülke ekonomisine katkı sağlanacak. Amanos Dağları'nın altından geçecek 30 kilometrelik tünelle İskenderun Limanı Hassa'da ilan edilen 13 bin dönüm organize sanayi bölgesine bağlanacaktır. Ülkemizin demir çelik üretiminin önemli bir bölümünü gerçekleştiren ancak Amanos Dağları ile Akdeniz arasında sıkıştığı için büyüyemeyen İskenderun sanayi sektörü bu projenin hayata geçirilmesini dört gözle beklemektedir.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Şahin, lütfen tamamlar mısınız.

SUZAN ŞAHİN (Hatay) - Türkiye'nin ilk 10 mega projesinden 1'i olarak belirtilen projenin yapımına 2019 yılı içerisinde başlanacağı belirtilmiş, sözler verilmiş ancak somut hiçbir adım atılmamıştır. Proje seçim vaadi olarak kalmış, üzerinden onca seçim geçmiştir. İki yıldır gerek iktidar gerek muhalefet milletvekilleri olarak Mecliste her fırsatta dile getirdiğimiz bu sorunlarla ilgili çözüm beklemekteyiz.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Şahin, teşekkür ediyorum.

SUZAN ŞAHİN (Hatay) - Bütçede ihmal edilen, üvey evlat muamelesi gören Hatay, artık Hükûmetin bir adım atmasını ve 2021 bütçesinde hak ettiği payı almak istemektedir.

OTURUM BAŞKANI ABDULLAH NEJAT KOÇER - Sayın Şahin, teşekkür ediyorum.

SUZAN ŞAHİN (Hatay) - Tamamlıyorum efendim.

Bu pandemi döneminde bile 7'nci sırada vergi veren Hatay, aynı sırada yatırım görmek istemektedir. Tüm bu hususların bu bütçede yer alması elzemdir. Artık yeter, sabır taşı olduk, verdiğimiz vergilerin karşılığını istiyoruz. 2021 bütçesinde Hatay'ı görmezden gelmeyin.

Bu bütçenin ülkemize hayırlı olmasını diliyorum.

Saygılarımla.