| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | 2021 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Teklifi (1/281 ) ile 2019 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanun Teklifi (1/280) ve Sayıştay tezkereleri a)Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı b)Karayolları Genel Müdürlüğü c)Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu ç)Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2020 |
BEDRİ SERTER (İzmir) - Sayın Başkan, teşekkür ederim.
Sayın Bakanım, hayırlı olsun Bakanlığınız da.
İlk vurgulamak istediğim nokta, tam bir yılan hikâyesine dönmüş olan Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Hattı. 4,5 milyar TL'ye mal olacağını bildiğimiz bu hattın ilk etabı olan Ankara-Afyon'un temeli Eylül 2013'te atıldı. Üzerinden yedi yıl geçti ve 6 Bakan değişti, Binali Bey de iki dönem Bakanlık yaptı ve sonrasında Başbakanlıkla finalledi. Siz, geçtiğimiz günlerde, 167 kilometrelik Ankara-Afyon hattına dair yaptığınız açıklamada, bu hattın altyapı çalışmalarının yüzde 40'ının bittiğini söylediniz. Bugün ise sunumuzda Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Hattı'nın yüzde 35'inin bittiğini söylediniz. Bu durumda Ankara-Afyon hattı açılmalıydı. Yedi yılda 675 kilometre yolu stabilize hâle bile getiremediniz. Yani yapmanız gereken sadece her yıl başına 96 kilometre hattı tamamlamaktı hatta benim bildiğim, Binali Bey yüklenici firmayla el sıkışırken 2013'te "Otuz dört ay sonra Ankara'dan Afyon'a gitmek istiyorum." pazarlığını yapmıştı. Siz ne diyorsunuz bu konuda?
Kara yolları ve köprü ihaleleriyle yandaşları zenginleştirme çabaları hiç bitmeyen bir iktidar olarak, bu güzel ve üç yanı denizlerle çevrili ülkenin devletinin gücüyle çok ciddi bir ekonomik kaynak oluşturabilecek bir doğal zenginliğimiz olan ve ciddi bir yatırımı hak eden denizciliğimizi de unutmuş durumdayız. Deniz yollarına ayırdığımız pay ne yazık ki on yedi yılda toplamda yüzde 1,1'miş. Size sormak istiyorum: 2021 yılında total bütçeden deniz yollarına buraların olgunlaşması için ne kadar bütçe ayırdınız?
İzmir senelerdir AKP iktidarının üvey evladı olmaktan bıktı. Şu iki adımlık Bayındır-Ödemiş-Beydağ-Kiraz hattı hâlâ bitirilemedi. Üstüne üstlük 2019 seçimlerinde Bayındır AKP'nin iktidarına geçti ama çivi bile çakılmıyor. Ben artık Ödemiş'e, Beydağ'a, Kiraz'a giderken düzgün yollarda gitmek istiyorum, inşaatı devam eden yollarda değil. Ayrıca, Tire-Belevi yolunu da unutmayalım; yarısı natamam, diğer yarısı da bitirilmeyen bir yer hâline geldi. Para mı yetmiyor? Ne oldu bilemiyorum ama ölümler gerçekleşiyor.
Geçen sene, Bakanlığınızın bütçe görüşmeleri sonrası açılan Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu'ndan geçen kamyoncularımızın çok büyük problemi var. Ödediği ücretler ayrı bir sıkıntı konusu. Aliağa kamyoncular garajı ve Yeni Foça demir-çelik arası 17 kilometre; kamyoncularımızın kazançları çok kısıtlı olmasına rağmen, bu büyük kamyonlar geçerken 51 lira gidişte, 51 lira da dönüşte para ödemekte. Bu atık yükleri için ise aldıkları ücret 150 lira sadece. Bu rakamları irdelediğimizde tavsiyem, sadece bu hat için kamyonlarımızın ödemesi gereken rakamın gidiş dönüş 10 lirayla sınırlandırılmasını rica ediyorum.
Bir diğer önemli konu, şehir efsanesine dönen şehir hastanesinin ulaşım konusudur, Bayraklı Dağı'nda. İzmir depremi sonrası Çevre ve Şehircilik Bakanı Murat Bey'in açıklamalarında şehir hastanesi etrafının 1.350 hektarlık alan olarak 1 artı 4 kat apartmanlarla yapılacağını söyledi, bu inşaatların da bir yılda bitirileceğini söyledi. Benim hesaplarıma göre, bir yıl sonra bu hat da bittikten sonra günde 80 bin ila 100 bin insan o hattı kullanacak. Hâlihazırda Karşıyaka çevre yolu trafiği taşıyamazken bu bölgenin hâli ne olacak? Ne kadar zamanda bu 3'üncü çevre yolunu bitirmeyi düşünüyorsunuz?
BAŞKAN CEVDET YILMAZ - Sayın Serter, son cümle lütfen.
BEDRİ SERTER (İzmir) - Son cümlem Sayın Başkan.
Hastaneye vatandaşlarımızı nasıl ulaştıracağız?
Başarılar diliyorum, saygılar sunarım.
Teşekkür ederim.