| Komisyon Adı | : | (10 / 3200, 3361, 3362, 3364, 3365) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Maden Tetkik ve Arama (MTA) Genel Müdür Yardımcısı Ercan Demiryürek'in ve MTA Jeoloji Etütleri Dairesi Yer Bilimleri Araştırmaları Koordinatörü Selim Özalp'in, Türkiye'de depreme yönelik olarak MTA Genel Müdürlüğü tarafından yürütülmekte olan ve planlanan çalışmalar hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 25 .11.2020 |
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Ben de sunum için özellikle teşekkür ediyorum.
Sunumda bir şey dikkatimi çekti, herhâlde bir yazım hatası "Harita Genel Komutanlığı" diyor ama Harita Genel Komutanlığı yok, Harita Genel Müdürlüğü var.
MTA JEOLOJİ ETÜTLERİ DAİRESİ YER BİLİMLERİ ARAŞTIRMALARI KOORDİNATÖRÜ SELİM ÖZALP - Efendim, o dönemde Harita Genel Komutanlığıydı, o yüzden. Sonrasında, o harita çıktıktan sonra Harita Genel Müdürlüğü oldu.
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - "Genel Müdürlüğü" olarak geçiyor.
Buradaki hazırlamış olduğunuz haritalarda özellikle, buradaki örneklerin tamamı küçük ölçekli haritalar. Burada gösterilen fay hatlarının konum belirleme hataları ne kadar? Belediyeler 1/1.000'lik çok büyük ölçekli haritalar yapıyor, uygulama haritaları 1/1.000'lik. Tabii, sizin buradaki haritadan veriyi alıp oraya işlemesi mümkün değil. Burada, baktığınız zaman, konum belirleme hatası yaklaşık 500 bin metre civarında, 1 milyon 250 bin metre civarında. Bu, 1.000'lik uygulama haritalarında bir anlam ifade etmiyor. Bunların alt detaylarında veya da hesaplarında nedir konum belirleme hataları? Bunları belediyeler, uygulama imar planlarını yaparken veri olarak kullanabilirler mi? Bunu özellikle öğrenmek istiyorum.
İkincisi: Az önce ifade edildiği gibi, normal şartlarda imar planı yapılırken jeolojik etütler yapılıyor, haritalar yapılıyor, fay hatları belirleniyor; bunların imar planında kapatılması lazım. Sakarya kapatmış, Kocaeli de kapattı. Sapanca Gölü'nden Marmara Körfezi'ne kadar 17 kilometrenin tamamı, yer yer 30 metre, yer yer 50 metre, 100 metre genişliğinde alanlar imara kapatıldı. Tabii, şöyle bir problem var, bu da demokrasinin getirmiş olduğu bir dezavantaj mı diyeyim.. Büyük şehir olmayan yerlerde maalesef, belediye meclislerinde şehir plancı, mimar, mühendis olmadığı için -bu, fıkra gibi anlatılır ama yaşanmış olan bir şeydir- belediye, meclis kararıyla fay hattını da 500 metre kaydırabiliyor karşı tarafa. Yani böyle bir problem var aslında. O yapının belki gözden geçirilmesi lazım, o zaman bu sıkıntılar olmaz. Büyük şehirlerde bu olmuyor, büyük yerlerde bu olmuyor ama en azından, orada mimar, mühendis, şehir plancı, jeoloji mühendisi falan olduğu için olmuyor ama küçük yerlerde böyle bir problem var maalesef.
Teşekkür ediyorum.