| Komisyon Adı | : | (10 / 3200, 3361, 3362, 3364, 3365) Esas Numaralı Meclis Araştırması Komisyonu |
| Konu | : | Türkiye Müteahhitler Birliği Başkan Vekili Hüseyin Arslan ve Türkiye Müteahhitler Birliği Genel Sekreteri Hasan Yalçın'ın, Birliğin yapısı, deprem olgusu ve dayanıklı yapı üretimiyle ilgili olarak görüş, tespit ve önerileri ile Türkiye'nin depreselliği hakkında sunumu |
| Dönemi | : | 27 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 22 .12.2020 |
BAŞKAN RECEP UNCUOĞLU - Çok teşekkür ediyoruz.
Gerçekten sektörün mesleki anlamda en eski ve lider çatı kuruluşu Türkiye Müteahhitler Birliği, bugün bizler için de gerçekçi yaklaşımları olan, sonuç odaklı ve tabloyu çok güzel özetleyen bir sunum gerçekleştirdiler.
Ben öncelikle Türk müteahhitlik sektöründe böylesi başarılar elde etmiş, yurt dışı müteahhitlik hizmetlerinde tüm dünyada kalitesini, kabiliyetini, gücünü ispatlamış, aynı zamanda da büyük döviz getirileriyle ülkemizin ekonomisine büyük katkı sağlayan ve uluslararası alanda da âdeta diplomatik bir gücümüz hâline gelen Türk müteahhitlik sektörünü tebrik ediyorum sizin şahsınızda, değerli üyelerinizi de tebrik ediyorum.
Tabii, kentsel dönüşüm, bizim Komisyon olarak çalışmalarımızın en merkezinde olan husus çünkü depreme yönelik zararların aza indirilmesi noktasında mevcut yapı stokumuzun depreme güvenli hâle getirilmesi bizim için âdeta gelip dayandığımız en kritik nokta.
Onun dışında, tabii, devam eden deprem güvenliği noktasında, afet yönetimi noktasında birçok çalışma var, geliştirilen birçok mevzuat var. Sizin de tespit ettiğiniz hususlar, özellikle güçlendirme metotlarıyla alakalı, özellikle birtakım arsa payı esaslı düzenlemelerin çözümsüzlüğe gitmesi; bunların mutlaka değer esaslı hâle dönüşmesi daha önceki sunumlarda farklı kurumlarda da gündeme gelmişti; bazı ihtisas mahkemelerin dahi, bu işlere bakacak mahkemelerin kurulması gerekliliği; aynı zamanda bunun artık bir rant beklentisi şeklinde kamuoyundaki algısının mutlaka değiştirilmesi, düzenlenmesi gerektiği ve kentsel dönüşüm değil de âdeta kentsel kurtarma operasyonu gibi, deprem güvenliği konutları ama birkaç metrekare daha küçük olsun, fark etmez, vatandaşımızın kabul edeceği bir bilinç düzeyine, bir farkındalık düzeyini canlı tutmak.
Malum, biliyorsunuz, Kartal'da Yeşilyurt Apartmanı göçtü, 21 can orada kaybedildi -Allah rahmet eylesin- ve onunla beraber, sekiz dokuz aylık bir süre içinde etraftaki 9 blok -yanlış hatırlamıyorsam- dönüştürülerek vatandaşın rızasıyla da deprem olmadan bir dönüşüm orada gerçekleştirilmiş oldu.
Bu noktada, sizin ortaya koyduğunuz, tabii, finansman modelleri, kamunun bu işte zorlayıcı olması çok önemli hususlar. Çevre ve Şehircilik Bakanlığımızın Dünya Bankasıyla ilgili temasları, bu kentsel dönüşümün özellikle deprem güvenlikli konut üretmenin toplum yararına bir kamu projesi olduğu noktasındaki yaklaşımları, bunun uluslararası alandaki kabul edilmesine yönelik çalışmaları da çok önemli. Bütün bu ayakları biz hem mevzuatımızın el verdiği şekilde yeniden düzenleyerek, aynı zamanda da mevzuatın engellediği hususlar, birbiriyle çelişen bazı kanunlarımız, bunların deprem olmadan deprem olmuş gibi birtakım hem idarelerimize yetki sağlaması hususları, bunların diğer çelişen kanunlarla ilgili yeniden düzenlemesi de bizim konumuz.
O yüzden çok teşekkür ediyoruz, önemli hususlara değindiniz. İnşallah, bizler de sonuç raporumuza tüm bu önerileri geliştirerek uygulanabilir örnekleriyle yansıtmak en büyük amacımız. Emeğinize sağlık diyorum.